${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

עדויות חזקות למציאת החלקיק האלוהי - הבוזון היגס

לאחר דיווחים על התקרבות למציאת הגורם שמעניק מסה לחומר, או מציאת חלקיקים המתאימים לתיאורו, פיזיקאים הודיעו כי הם משוכנעים שההיגס נמצא

פיזיקאים הודיעו כי הם משוכנעים שהצליחו למצוא את בוזון היגס – החלקיק שהמדע מחפש לאשר את קיומו כבר שנים ארוכות. ניתוח של הממצאים ממאיץ החלקיקים CERN בשווייץ מהקיץ שעבר מצביע "בסבירות גבוהה" כי החלקיק שאותר הוא ההיגס, כך נמסר בהודעת המכון השוויצרי.

התגלית ההיסטורית עשויה להיות אחת החתיכות האחרונות החסרות להשלמת הפאזל של המודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים - מערך התיאוריות המתארות את כוחות הטבע ואת חלקיקי היסוד שמהם מורכב החומר ביקום. היא גם עשויה להוביל את המדענים אל מעבר למודל הסטנדרטי. אף על פי שזהו המודל המאושש והמוצק ביותר בתולדות המדע, הוא מותיר בעיות מהותיות רבות המעסיקות את המדענים.

ב-4 ביולי שעבר הודיעו מדענים העובדים במאיץ החלקיקים הגדול בשווייץ כי גילו חלקיק חדש, שתכונותיו תואמות את חלקיק ההיגס, למעלה מ-40 שנה לאחר שתיאורטיקאים חזו את קיומו. אבל אחרי עשרות שנות עבודה והוצאת מיליארדי דולרים, החוקרים במרכז האירופי למחקר גרעיני CERN עדיין לא היו מוכנים לומר ש"גילו" את החלקיק. תחת זאת אומרים מומחים, המכירים את המחקר שנערך במתחם CERN הגדול, השוכן על גבול צרפת ושווייץ, שהנתונים הרבים שאספו הראו עקרונית "טביעות רגליים" של החלקיק המרכזי המכונה "בוזון היגס" ולמעשה יוכיחו את קיומו, אם כי אין הם מאפשרים לומר שהוא נראה ממש. יש בכך הבדל משמעותי.

מאיץ החלקיקים שב-CERN, שעלותו 10 מיליארד דולר, יוצר התנגשויות פרוטונים עתירות אנרגיה, כדי לסייע למדענים להבין את מהותן של תופעות חדשות כגון חומר אפל, אנטי-חומר ובסופו של דבר את יצירת היקום לפני מיליארדי שנים, שלדעת רבים התרחשה בהתנפצות האדירה הידועה בכינוי "המפץ הגדול".

גילוי בוזון היגס לא ישנה את חיי בני האדם, אך יסייע בהסברת בסיס היקום. המודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים, שגילוי ההיגס משלים אותו, מסביר מדוע לחלקיקים בסיסיים יש מסה. חלקיקים אלה הם אבני הבניין של היקום. מסה היא תכונה המשתלבת בכוח משיכה ויוצרת משקל של גוף.

בוזון היגס היה עד כה מושג מופשט ובלתי מובן לרבים, שנועד להסביר כיצד נוצרו תת-חלקיקים כמו אלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים, ומה נותן להם את המסה שלהם. בתיאוריה שהוצעה בשנות ה 60 על ידי הפיזיקאי פיטר היגס ופיזיקאים נוספים, הם העלו בדמיונם שדה אנרגיה, שבו יש השפעה הדדית בין חלקיקים לבין חלקיק מרכזי, שנקרא בוזון היגס.

הרעיון הוא שהחלקיקים האחרים מושכים את חלקיקי היגס, וככל שהם מושכים אותם יותר, המסה שלהם גדלה. יש מדענים המשווים את אפקט היגס לשדה קרח המושך חלקיקים אחרים שעפים בתוכו, ואם מדברים בצורה מטאפורית, תלוי אם הם "נועלים" נעליים, מגלשי סקי, נעלי שלג או נעליים פשוטות.