${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מדענים: ייתכן שמצאנו את החומר האפל

ניסוי שנערך בז'נבה, בעלות 1.6 מיליארד דולר, עשוי לפתור את "אחת התעלומות החשובות של הפיזיקה". הנציג הישראלי במחקר: זיהוי החומר עשוי לפתח תחומי מדע חדשים לגמרי

מדענים הודיעו אתמול (רביעי) כי ייתכן שהם קרובים למציאת "החומר האפל" המסתורי המרכיב יותר מרבע מהיקום, שאינו נראה לעין. פיזיקאים סבורים כי זיהוי סופי של מה שמרכיב את החומר המסתורי עשוי לפתוח תחומי מדע חדשים לגמרי, כולל אפשרות לקיום חלקיקים שאינם מוכרים עדיין למדע.

צוות בינלאומי של מרכז המחקר CERN שבז'נבה הודיע כי בניסוי, שעלותו הייתה 1.6 מיליארד דולר, קלט מגלה חלקיקים ששוגר לחלל עקבות שעשויים להעיד על קיומו של החומר האפל.

הספקטומטר המגנטי אלפא, המכונה AMS-02, שוגר במאי 2011 על גבי מעבורת לתחנת החלל הבינלאומית לצורך גילוי חלקיקים המשייטים ביקום. בדיווח המתפרסם בכתב העת המדעי Physical Review Letters טוענים המדענים כי ב-18 החודשים האחרונים אבחן מגלה החלקיקים עודף של חלקיקי פוזיטרון, מעבר למצופה, שקיים סיכוי כי מקורם בחומר אפל.

לדברי פרופ' אליעזר רבינוביץ, פיזיקאי במכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית המשמש נציג ישראל במועצת CERN, "החומר האפל הוא חומר שאינו נראה בעין מזוינת, ויכול להסביר מספר תופעות פיזיקאליות מעניינות, למשל מסלולי הסיבוב של גלקסיות. ההנחה הרווחת, שלא הכול מסכימים עליה, גורסת כי חלקיק מסוים המרכיב את החומר האפל, כשהוא מתנגש עם עצמו, יכול לייצר קרינה שתוביל לייצור פוזיטרונים, באופן שיכול להסביר את היצירה העודפת של פוזיטרונים שאותרה במגלה החלקיקים בחלל". יחד עם זאת, קיומו של חומר אפל עדיין איננו ודאי, שכן את עודף הפוזיטרונים ניתן להסביר גם על ידי הסברים חלופיים בתורת האסטרופיזיקה. פרופ' רבינוביץ סבור כי "במידה ואכן ישנה עדות לחלקיקי חומר אפל, הרי שזהו חלקיק מטיפוס חדש שלא היה מוכר קודם".

אי-אף-פי

החומר אפל, המקיף גלקסיות ברחבי היקום, אינו נראה משום שאין הוא מחזיר אור. על פי חלק מהתיאוריות, הוא שקובע את מיקומם של כוכבים ופלנטות. נוכחותו נקבעת על ידי כוח המשיכה שהוא מפעיל עליהם.

בשבוע שעבר חשף טלסקופ פלאנק של סוכנות החלל האירופית נתונים מהמפץ הגדול, שאירע לפני 13.8 מיליארד שנים, לפיהם החומר המסתורי מהווה עד 26.8% מדחיסות היקום – יותר ממה שחשבו עד כה.

החומר הרגיל, שממנו עשויות הגלקסיות והפלנטות שאותן רואים אסטרונומים בטלסקופים שנעשים יותר ויותר חזקים, הוא רק 4.9% מהיקום. השאר הוא "אנרגיה אפלה" שהיא מסתורית אפילו יותר מהחומר האפל, וסבורים שהיא הגורמת להתרחבות היקום.

לדברי סמואל טינג, ראש הפרויקט שבנה את מגלה החלקיקים, החומר האפל הוא "אחת התעלומות החשובות ביותר של הפיזיקה היום". את עקבותיה מחפשים לא רק ה-AMS אלא גם במעבדות בכדור הארץ ועמוק מתחת לאדמה.

Volker Springel

טינג אמר בסמינר של CERN כי נחוצים נתונים נוספים כדי להכריז בביטחון שהחומר האפל אכן נמצא. לדבריו, "בחודשים הבאים יוכל AMS לומר לנו בצורה נחרצת אם הפוזיטרונים האלה הם סימן לחומר אפל או אם מקורם אחר". עוד הוא טוען שאפשר כי פרצי החלקיקים באים מפולסארים (שרידים מסתחררים של כוכבים מתים שפולטים רוחות קרינה פראיות).

ואולם, פולין גאניון, פיזיקאית ב-CERN אמרה לרויטרס לאחר ששמעה את הודעתו, כי הדיוק של AMS יוכל לאפשר לראות חומר אפל בקרוב מאוד. "זה יהיה נפלא, כמו גילוי יבשת חדשה. זה עשוי לפתוח דלת לעולם חדש לגמרי", הוסיפה.

לצד קיומו של החומר האפל, משימה נוספת של מגלה החלקיקים שטרם הושלמה היא לאתר בחלל עדויות לאזורי גבול בין חלקיקים לאנטי חלקיקים, אזורי חיכוך שבהם נוצר כיליון בין חלקיק לאנטי חלקיק המייצר אנרגיה. "אם בכדור הארץ היה מספר זהה של חלקיקים ואנטי חלקיקים, כל האטומים מהם אנו בנויים היו נכלים והיצורים הביולוגיים כפי שאנו מכירים אותם היו מתכלים ונעלמים, אבל זהו כמובן אינו המצב", מסביר פרופ' רבינוביץ. "הניסוי מנסה למדוד בצורה המדויקת ביותר האפשרית את כמות האנטי חלקיקים בחלל, כשהמטרה להבין מה המנגנון הגורם לקיומם של יותר חלקיקים מאנטי חלקיקים או לתת רמזים על קיומו של איזון בין החלקיקים לאנטי חלקיקים ביקום".