${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מדענים הצליחו לקרוא חלומות באמצעות סריקות מוח

החוקרים ביפן יצרו מאגר נתונים של פעילויות מוחיות, והצליחו לפענח תמונות שאנשים ראו בזמן שישנו. כעת הם מקווים לזהות גם רגשות, ריחות וצבעים

חוקרים ביפן הצליחו לזהות בעזרת סריקות MRI את התמונות שאנשים רואים בשלבים הראשונים של החלום. במחקר, שהתפרסם בכתב העת Science"", דיווחו החוקרים כי הצליחו להגיע לדיוק של 60% בזיהוי. הצוות מתכוון כעת לבדוק אם אפשר לזהות על פי פעילות המוח היבטים אחרים של מהלך החלום, למשל רגשות שאנשים חווים בזמן השינה.

על פי הדיווח בבי-בי-סי, המדענים עקבו באמצעות סריקות MRI אחרי שלושה אנשים בעת שישנו. ברגע שהנחקרים החלו להירדם בתוך מכשירי הסריקה, החוקרים העירו אותם וביקשו מהם לספר מה ראו בחלום. המדענים רשמו כל תמונה שצוינה על ידם - מפסלי ברונזה ועד למפתחות - לא משנה כמה סוריאליסטית היתה, וחזרו על התהליך 200 פעמים עם כל נחקר. על בסיס התוצאות הם יצרו מאגר נתונים של פעילות מוחית, שבו סיווגו אובייקטים בקטגוריות ויזואליות. למשל, מלון, בית ובניין קובצו ביחד בקטגוריה "מבנים".

אז שבו החוקרים וערכו סריקות MRI של המתנדבים, הפעם בשעה שאלה היו ערים והתבוננות בסדרת תמונות על מסך המחשה. כך זיהה הצוות תבניות ייחודיות של פעילות מוחית שהופיעו בעת הצפייה בתמונות מסוימות.

דיווח על המחקר בבי-בי-סי:

בסבב הבא של הבדיקות הצליחו החוקרים לזהות באמצעות סריקות מוח מה המתנדבים רואים בחלומותיהם. ב-60% מהפעמים הם זיהו לאילו קטגוריה שייכות התמונות שראו הנחקרים. "הצלחנו לחשוף את תוכן החלימה על סמך פעילות המוח בזמן שינה, באופן שתאם את הדיווחים הוורבליים של הנחקרים", הסביר קמיטני.

כעת החוקרים מתכוונים לבדוק את החלימה בשלב של שינה עמוקה יותר, שבו לפי הסברה מופיעים החלומות העזים ביותר. כמו כן בכוונתם לבחון אם סריקות מוח יכולות לסייע לזהות רגשות, ריחות, צבעים או פעולות שאנשים חווים בחלימה.

פרופסור יוקיאסו קמיטני, מצוות החוקרים ב-ATR Computational Neuroscience Laboratories בקיוטו אומר: "האמנתי שפענוח חלימה אפשרי בהקשר של היבטים ספציפיים של החלימה. התוצאות לא הפתיעו אותי, אלא עוררו בי התלהבות".

ד"ר מארק סטוקס, חוקר מוח מאוניברסיטת אוקספורד, אומר שהמחקר "מרגש" ומקרב אותנו ליום בו תהיה מכונה לקריאת חלומות. "ברור שיש לנו עוד דרך ארוכה, אבל בעיקרון אין שום סיבה שלא נגיע לכך. הקושי הוא ליצור מיפוי שיטתי שיהיה בעל מתאם בין פעילות המוח לתופעות בפועל", הסביר.

ואולם, הוסיף סטוקס, מערכת אחת ויחידה של קריאת חלומות לא תוכל להתאים לכל בני האדם. "את המיפוי נצטרך לעשות בהקשר לכל אינדווידואל בנפרד. לעולם לא נוכל לבנות מיפוי שיפענח את החלומות של כל בני האדם, משום שנחקרים שונים לעולם לא יהיו בעלי פעילות מוחית זהה".