מחקר: נטייה מינית אינה בהכרח גנטית

חוקרים אמריקאים בדקו דנ"א של 400 הומואים, וגילו כי שני כרומוזומים משפיעים על מיניות הגבר, על אף שאינם הופכים אותו להומו חד־משמעית

גנים משפיעים על המיניות של גברים על אף שאינם מספיקים או הכרחיים כדי להפוך גברים להומואים, כך מגלה מחקר חדש.

מדענים אמריקאים בדקו די־אן־איי של 400 גברים הומואים, וגילו כי בשני כרומוזומים לפחות יש גנים המשפיעים על נטיית הגבר - אם הוא הומו או הטרוסקסואל. במחקר נמצא כי לאזור של כרומוזום X שנקרא Xq28 יש השפעה מסוימת על התנהגותם המינית של גברים, למרות שהמדענים אינם יודעים איזה מהגנים הרבים באזור מעורבים בכך או כמה גנים מצויים במקום אחר בגנום. בנוסף, נמצא כי לחלק אחר של הדנ"א בכרומוזום יש השפעה על נטייה מינית.

אולם, הגן או הגנים באזור Xq28, המשפיעים על הנטייה המינית, הם בעלי השפעה מוגבלת ומשתנה. לא כל המשתתפים במחקר ירשו את אותו אזור Xq28, וכן הגנים לא הספיקו ולא היו הכרחיים כדי להפוך מישהו מהגברים להומו.

אי–פי

מייקל ביילי, פסיכולוג מאוניברסיטת נורת'ווסטרן שבאילינוי, הציג את ממצאי המחקר במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לקידום המדע, בדיון שנערך בשיקגו ביום חמישי. "המחקר מראה כי יש גנים המעורבים בנטייה המינית של הגברים", אמר ביילי, והוסיף כי גורמים רבים אחרים משפיעים יותר על הנטייה. "לנטייה המינית אין קשר כלשהו לבחירה", אמר ביילי. "גילינו ראיות לשתי מערכות גנים, שמשפיעות אם הגבר יהיה הומו או לא. אבל זו איננה קביעה מוחלטת. אין ספק שיש קשר לגורמים סביבתיים נוספים".

בשנה שעברה, לפני פרסום התוצאות האחרונות, אמר אחד מעמיתיו של ביילי, אלאן סנדרס, כי הממצאים אינם יכולים לשמש בסיס לפיתוח בדיקה לגילוי הנטייה המינית. "כשאנשים אומרים שיש גן הומוסקסואלי, זו פשטנות מוגזמת", אמר סנדרס. "יש יותר מגן אחד, והגנטיקה איננה הסיפור המלא. אם יש גן שתורם לנטייה המינית, אפשר לחשוב עליו כמו על גן שתורם להטרוסקסואליות כשם שהוא תורם להומוסקסואליות".

המחקר עדיין לא פורסם, אך הוא מאשר ממצאי מחקר קטן יותר, שעורר מחלוקת בשנת 1993. דין היימר, מדען ממכון הסרטן הלאומי האמריקאי, חקר משפחות של יותר ממאה גברים הומואים, וגילה שהומוסקסואליות עוברת בתורשה. היימר מצא במחקרו כי יותר מ–10% מאחיהם של הגברים ההומואים היו הומואים בעצמם, בהשוואה לכ–3% באוכלוסייה הכללית. בנוסף, במשפחת האם היה סיכוי גדול יותר להימצאות הומואים בקרב הדודים והדודנים של הומואים.

הקשר למשפחת האם גרם להיימר לבדוק את כרומוזום X. במחקר שנערך לאחר מכן הוא גילה כי 33 מתוך 40 אחים של גברים הומואים ירשו סימנים גנטיים דומים על אזור Xq28 של כרומוזום X, ולכן העלה את ההנחה שהגנים העיקריים מצויים שם.

ביקורת רבה נמתחה על מחקרו של היימר כשפורסם, אך הוא גם העלה את האפשרות לעריכת בדיקות לעוברים כדי לגלות את נטייתם המינית. היימר הזהיר כי כל ניסיון לפתח בדיקה למציאת הומוסקסואליות תהיה "שגויה, ותהווה ניצול מחפיר של המחקר".