מרקורי בנסיגה: כוכב הלכת מתכווץ בגלל שהוא מתקרר

מדענים מיפו תצלומים של כוכב הלכת הקטן במערכת השמש, ומצאו כי קוטר הכוכב קטן ב-14 ק"מ משהיה לפני ארבעה מיליארד שנים

כוכב הלכת חמה (מרקורי) מתכווץ בקצב מהיר יותר באופן ניכר, ממה שהיה ידוע עד כה. ממצאים חדשים של נאס"א מגלים כי קוטר חמה קטן כיום ב-14 ק"מ משהיה לפני ארבעה מיליארד שנים. מדענים מסבירים כי כוכב הלכת הקטן ביותר במערכת השמש, ממשיך להתכווץ בגלל שהוא מתקרר עם הזמן.

תצלומים של חללית נאס"א סיפקו לראשונה תמונה שלמה של איך השכבה הסלעית העוטפת את הכוכב מתכווצת, ונוצרים רכסים ומכתשים. חוקרים מנאס"א וממכון "קארנגי" בוושינגטון בחנו את התצלומים. "זו גרסת מרקורי לרכס הרים", אמר פאול ביירן, אסטרוגיאולוג במכון "קארנגי", שהוביל את המחקר שפורסם בכתב העת Nature Geoscience.

כל הכוכבים מתקררים, וחמה אינו חריג, מלבד היותו הקרוב ביותר לשמש. אולם התהליך בו הוא יוצא דופן בגלל ההרכב הייחודי שלו, סלעים שיכולים להתרומם לגובה שלושה ק"מ. מדענים מיפו את השטח של חמה באמצעות תצפיות של חללית נאס"א "מסנג'ר", המוגנת מהשמש, שמתעדת את כוכב חמה כבר משנת 2011. "אנחנו פשוט רואים את פני השטח מתקמטים כלפי מעלה", אמר וויליאם מקינון, הפרופ' למדעי הכוכבים וכדור הארץ באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. "חלקים מסיביים של סלע גולשים אחד על השני".

רויטרס רויטרס

הפרופסור סטיבן הויק מאוניברסיטת "קייס ווסטרן ריזרב" (CWRU) בקליבלנד הסביר כי באמצעות "חללית מסנג'ר, יש לנו עכשיו תצלומים של הכוכב ברזולוציה גבוהה". עד כה, החללית היחידה שהתקרבה לכוכב היתה "מרינר 10", שבשנים 1975-1974, צילמה 45% מהשטח. הממצאים החלקיים של החללית הציעו כי קוטר הכוכב התכווץ רק 2־6 ק"מ מאז ימיו הראשונים. אולם חוקרים חזו כבר אז כי ההתכווצות היתה צריכה להיות בקצב מהיר יותר.

לדברי ביירן, כוכב חמה הוא חריג בגלל שנדמה שהוא מתכווץ יותר מאשר הירח או מאדים. כעת, עם תמונה שלמה יותר של הכוכב הקטן, הוסיף, מדענים יכולים להתחיל להתמודד עם שאלות חדשות כמו למה הכוכב מתכווץ בקצב מהיר כל כך, מתי החלו פני השטח להתקמט ושאלות הנוגעות לרעידות בכוכב.