${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

הפיתוח האנושי הותיר רק שני יערות ראשוניים בעולם

מחקר מגלה את היקף הקיטוע של היערות בעולם, שפוגע בחי ובצומח. במעל שני שלישים מהיערות מעבה היער נמצא במרחק של עד קילומטר אחד משוליו

חווית הטיול במעבה היער הופכת לבלתי אפשרית באזורים רבים בעולם, זאת בעקבות עבודות פיתוח ובנייה המפצלות יערות לשטחים קטנים, כך עולה ממחקר שפורסם בשבוע שעבר. על פי המחקר, ב–70% מיערות העולם נמצא מעבה היער במרחק קילומטר אחד בלבד מקצה היער. למגמה זו, אשר הותירה שני יערות ראשוניים בלבד בעולם, השלכות שליליות רבות על עולם הצומח והחי.

כתב העת Science Advances פרסם את ממצאיו של מחקר שערכה קבוצת חוקרים גדולה בראשות ד"ר ניק חדד מאוניברסיטת צפון קרולינה בארה"ב. מטרת המחקר היתה לבדוק את היקף והשלכות הפרגמנטציה (קיטוע) – תופעה שבה מחולקים שטחים טבעיים ליחידות קטנות ונפרדות בעקבות פעילות אנושית. מהמחקר שהתבסס על צילומי לוויין עולה כי במרבית היערות בעולם נמצא חלק הארי של היער במרחק של עד קילומטר בלבד מקצה היער.

על פי המחקר, מעבר לקצותיהם של היערות ישנם שטחים חקלאיים, כבישים או יישובים עירוניים וכפריים. בחמישית משטחי היערות שנותרו בעולם המצב חמור עוד יותר, ובין מעבה היער לקצהו ישנם עד מאה מטרים בלבד. למעשה, רבים מהיערות שבהם קיימת תופעת הקיטוע הפכו לאסופות שטחים שהיקף כל אחד מהם אינו עולה על מאה דונם. האזורים האחרונים בעולם שבהם עדיין קיימים יערות בעלי רצף שטח משמעותי הם אזור נהר האמזונס (בעיקר בשטח ברזיל) ואגן ההיקוות של נהר הקונגו באפריקה. יערות גדולים, אם כי בהיקף מצומצם יותר, נותרו בגינאה החדשה, מזרח רוסיה ודרום־מזרח אסיה.

Getty Images

על העתיד האפשרי המצפה ליער האמזונס ניתן ללמוד משטחי היער האטלנטי בברזיל המשתרע על פני דרום ומזרח המדינה. ביערות המרכיבים את היער האטלנטי ירד גודל השטח הנמצא במרחק של יותר מקילומטר מקצה היער מ-90% משטח היער בעבר לפחות מתשעה אחוזים כיום.

תופעת קיטוע היערות פוגעת באופן חמור ביכולתם של צמחים ובעלי חיים להתרבות ולהתפשט. בנוסף חושף הקיטוע את הצמחייה ואוכלוסיית בעלי החיים למה שמדענים מכנים "אפקט השוליים". אפקט זה גורם לכך שהפרעות מן החוץ כגון רעש, תאורה ונגישות קלה עבור ציידים, מאיימות על שטחי היער ומקטינות עוד יותר את יכולת ההישרדות של הצומח והחי שנותרו בתוכו.

במסגרת המחקר נותחו תוצאות שמונה ניסויים ארוכי טווח בקיטוע הנערכים כיום באזורים שונים בעולם. בניסויים אלה מבצעים מדענים קיטוע מבוקר של שטחי יער מסביבתם ועוקבים אחר השינויים. שני הניסויים האחרונים החלו לפני כארבע שנים בצרפת ועל אי בורנאו בים סין הדרומי. על סמך מחקרים אלה מתברר שבשטחי יער מקוטעים סבלו הצמחייה והחי מפגיעות רבות, שבאו לידי ביטוי בירידה משמעותית במגוון המינים החיים באזורים אלו.

במרבית המחקרים נמצא שמספר מיני החרקים, הצמחים והעופות בשטחים שנבדקו ירד בממוצע בשיעור של 20% כשנה לאחר קיטוע שטח היער מהשטחים הסמוכים לו, ובשיעור של יותר מ-50% לאחר עשור. שיעור הירידה במספר המינים היה גדול במיוחד בחלקות היער הקטנות ביותר. בנוסף מצאו החוקרים עדויות לנזק מצטבר למערכת האקולוגית בשטחים שבהם נערך המעקב. בין השאר, נפגע מחזור הייצור של חומרי מזון המשמשים את הצומח, ותועדה התרבות של מינים פולשים על חשבון מינים מקומיים.

ייתכן שבחלק משטחי היערות בעולם יתרחש בעתיד תהליך שיקום טבעי. אך בעולם קיימים אזורים רבים שבהם התשתית שבנה האדם לא תאפשר את התחדשות היער. באזורים רבים אף צפויה החרפה בתופעת הקיטוע עקב הצורך בשטחים חקלאיים נוספים והתרחבותם של ערים ויישובים. במצב עניינים זה יהיה צורך להגביר את מאמצי השימור של שטחי היערות שנותרו, וכחלק ממאמצים אלו צריך יהיה ליצור מסדרונות של שטחים פתוחים ומוגנים באופן יחסי, שיאפשרו מעבר של בעלי חיים והפצת צמחים בין שטחי יער שהופרדו.