בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המשרד להגנת הסביבה: אגד ודן הן חברות התחבורה הציבורית המזהמות ביותר

מנתונים שאסף המשרד עולה כי האוטובוסים של שתי החברות פולטים בממוצע זיהום בשיעור של פי שניים ויותר מחברות אחרות. עוד נמצא כי משאיות האשפה בתל אביב מזהמות יותר מבירושלים

4תגובות
דודו בכר

אגד ודן מפעילות את צי האוטובוסים המזהם ביותר מבין חברות התחבורת הציבורית. כך קובע המשרד להגנת הסביבה על סמך נתוני פליטת זיהום של כלי רכב כבדים ב-2014, שהוגשו לו על ידי 28 חברות וגופים המשתמשים בצי רכב הכולל מאה כלי רכב ומעלה. עוד קובע המשרד כי עיריית תל אביב מפעילה משאיות אשפה הפולטות זיהום ברמה גבוהה ביחס לעיריית ירושלים.

על פי הנתונים שאסף המשרד, אוטובוס של חברת דן או אגד פולט בממוצע זיהום בשיעור של פי שניים ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות. כך למשל, אוטובוס ממוצע של אגד או דן פולט 0.08 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה, בעוד שאוטובוס של חברת קווים פולט חצי מכמות הזיהום הזו ואוטובוס של מטרופולין פולט 0.02 גרם. חברות אגד ודן מפעילות 2,722 ו-1,296 אוטובוסים בהתאמה, ואילו החברות קווים ומטרופולין מפעילות 1,065 ו-517 כלי רכב. נתונים אלו מלמדים על היקף הזיהום לו גורמות החברות, ובמיוחד חברת אגד המפעילה צי אוטובוסים גדול בפער משמעותי משאר חברות התחבורה הציבורית.

כאמור, המשרד אוסף נתונים על גופים נוספים המפעילים לפחות מאה כלי רכב כבדים, ובהם עיריות תל אביב וירושלים. לפי המשרד, משאיות איסוף האשפה שמפעילה עיריית תל אביב פולטות פי שניים ויותר זיהום מהמשאיות שמפעילה עיריית ירושלים. עיריית תל אביב מפעילה 118 כלי רכב כבדים, רובם הגדול לאיסוף אשפה ברחבי העיר, ועיריית ירושלים מפעילה 141 כלי רכב כאלו.

כלי רכב כבדים פולטים חלקיקי זיהום זעירים שעלולים לחדור לעומק מערכת הנשימה, והם מונעים ברובם המכריע במנועי דיזל. לפני שלוש שנים קבע ארגון הבריאות העולמי שפליטת זיהום ממנועים אלו הוכחה כגורם ודאי למחלת הסרטן. על פי הערכת ארגון OECD, בישראל מתים מדי שנה כ-2,500 בני אדם מסיבות הקשורות לזיהום אוויר מתחבורה. נתון זה כולל את הפליטה מכל כלי הרכב ולא רק מהכבדים שבהם.

לפי הוראות המשרד להגנת הסביבה, החל מינואר 2018 אסור יהיה לפלוט זיהום אוויר בשיעור העולה על 0.03 גרם חלקיקים לקילומטר נסיעה. ציי רכב כבד עם דגמים חדישים (פועלים על פי תקן הפחתת זיהום אוויר הנקרא יורו, צ"ר) כבר עומדים ביעד זה, אך ציי הרכב של חברות התחבורה הציבורית הגדולות אינם עומדים ביעד. כדי לעמוד ביעדי המשרד הם יצטרכו להצטייד באמצעים להפחתת זיהום, ובהם שימוש בהנעה בגז טבעי או בחשמל. אפשרות נוספת היא לצייד אוטובוסים קיימים במסנני חלקיקים.

מחברת אגד נמסר בתגובה כי היא הוותיקה ביותר מבין חברות התחבורה הציבורית בישראל, ושאין מקום להשוות בינה לחברות צעירות יותר מפני שממוצע פליטת הזיהום נגזר באופן ישיר מאורך חיי האוטובוס. "אגד אינה שולטת על קצב ההצטיידות שלה באוטובוסים שכן המימון לכך מגיע ברובו מהממשלה, ואורך חיי האוטובוסים שלה בפועל הוא 15 שנים". לעומת זאת, מסרה החברה, משך חיי האוטובוסים של חברות תחבורה אחרות קצר יותר, ועומד על שמונה שנים - בהתאם לדרישות המכרזים להפעלת קווי שירות שבהם זכו.

באגד הוסיפו כי "אוטובוסים שאינם עומדים בתקנים מתקדמים צפויים לצאת משירות בשנתיים הקרובות נוכח רכש מסיבי של אוטובוסים חדשים ומתקדמים, וכן הפעלת כ-2,000 אוטובוסים עירוניים ומפרקיים חדישים וידידותיים לסביבה מדגמי יורו 5–6". אוטובוסים אלה כבר נמצאים היום בשירות אגד. כמו כן, לפי החברה, יותקנו באוטובוסים שלה מאות מסנני חלקיקים להפחתת הזיהום. "פעולות אלו יצמצמו באופן ניכר ומידי את ממוצע הפליטה כפי שמחייב המשרד להגנת הסביבה".

מחברת דן נמסר בתגובה כי האוטובוסים שלה פועלים בסביבה שבה "יעילות הנסיעה" נמוכה, וכתוצאה מכך פליטת הזיהום שלהם גבוהה. למרות זאת, טוענים בדן, בעשור האחרון פחתו פליטות הזיהום מהצי הוותיק של החברה ביותר מ-75%. "הישג זה הוא תוצאה של פעילות מתמדת של הצטיידות, ניהול הצי ותחזוקתו", הסבירו.

עוד נמסר כי "כל שנה משדרגת החברה 8% מהצי. היא הראשונה לקלוט באופן עקבי דגמים חדשים של כלי רכב ומתנסה לראשונה גם באמצעי הנעה חדישים בחזית הטכנולוגיה, דוגמת כלי רכב היברידיים או כאלה המונעים בגז או בחשמל".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי היא פועלת לחידוש צי המשאיות שלה, וכי במהלך השנה שעברה נרכשו עשר משאיות אשפה בתקן יורו 6 שכבר נכנסו לעבודה. "השנה תוכננה ותוקצבה רכישת 11 משאיות נוספות בתקן דומה. בסוף 2016 כ-70% מצי הרכב יעמוד בקריטריונים הגבוהים ביותר בהפחתת זיהום - שהם תקני יורו 4 ומעלה. לעירייה תוכנית חומש לחידוש רציף של צי המשאיות והיא שותפה למשרד להגנת הסביבה ביישום חוק אוויר נקי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו