בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כתב אישום הוגש נגד בכירים בחברת קצא"א בגין זיהום כבד של נחל צין

הבכירים, בהם מנכ"ל קו צינור אילת אשקלון לשעבר, הואשמו בזיהום שטח של כ-60 דונם בעקבות פגיעה בצינור הובלת דלק סילוני במהלך עבודות שיפוץ ב-2011, שגרמה לדליפת מאות אלפי ליטרים

3תגובות

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה היום (שני) לבית משפט השלום באשדוד כתב אישום נגד חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) בגין זיהום כבד של נחל צין וסביבותיו. כתב האישום הוגש גם נגד חברת רולידר, חברת מובילי הר הנגב ו-12 נאשמים נוספים, בהם יאיר וידה, ששימש כמנכ"ל קצא"א, מפקחים מטעם החברות, מנהלי פרויקטים ועובדים נוספים.

כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת החובה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות ועבירות סביבתיות נוספות. כל זאת בעקבות שני אירועים שבהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ ביוני ובספטמבר 2011.

הדליפה במהלך עבודות השיפוץ ב-2011 בנחל צין
אלי הרשקוביץ

חקירת הפרשה נמשכה זמן רב ובשל כך גררה ביקורת על אופן התנהלותה. הביקורת גברה בעקבות דליפת אלפי קוב של נפט גולמי בשמורת עברונה בדצמבר 2014 מצינור הנפט של חברת קו צינור אילת-אשקלון.

על פי כתב האישום, בסוף שנת 2007 נערכה ביקורת בקו צינור הדלק הסילוני, המשתרע על פני 153 קילומטרים בין אשל הנשיא ובין שיזפון. בביקורת נמצא כי בעטיפת הצינור קיימים ליקויים רבים שמעידים כי הוא אינו מוגן מפני דליפות, וכן כי בחלקים מסוימים הצינור חשוף ואינו טמון באדמה. 

לאור הביקורת, בשנת 2008 הפסיקה קצא"א להזרים דלק סילוני בצינור ובהמשך לכך החליטו בקצא"א ובמשרד הביטחון כי קצא"א תשפץ את הצינור במימון משרד הביטחון ותחזיר אותו למצב תקין. עבודות שיפוץ הצינור החלו במארס 2011, ונועדו להסתיים תוך שנתיים.

לפי כתב האישום, ב-29.6.11 בסביבות השעה 07:40 ניסה נהג המחפר לעקור עץ, נעץ את שיני כף המחפר בקרקע ופגע בצינור. עקב הפגיעה, פרץ דלק סילוני בעוצמה גבוהה והתיז על נחל צין וסביבותיו. חלק מהדלק זרם במורד אפיק נחל צין, וחלקו הותז במעלה הנחל ועל הגבעות שסביב לו. הדלק זרם במשך חמש שעות, שבמהלכן נשפכו כ-722 אלף ליטרים, מתוכם נשאבו בפעולות החירום שבוצעו לאחר מכן כמאה אלף ליטר.

כתוצאה מהפגיעה, זוהם שטח של כ-60 דונם בנחל ובסביבותיו ובעבודות השיקום פונו מהאזור כ-26,500 טון קרקע מזוהמת. על אף פינוי הקרקע המסיבי, חלק נכבד של הדלק הסילוני נשאר בערוץ ובגדות הנחל גם לאחר סיום עבודות השיקום, נגרם אובדן של בית גידול לצומח ולחי ונשקפה סכנה לבעלי חיים, לביצי בעלי חיים שבאו עמו במגע ולבעלי חיים אשר ניזונים מהצמחייה שנפגעה.

האירוע השני בגינו הוגש כתב אישום התרחש בחלוף כתשעה שבועות מהאירוע הראשון, בראשית ספטמבר 2011. במסגרת עבודות השיפוץ, נחשף קטע מהצינור הנמצא סמוך לשביל, המחבר בין עין זיק ובין מדרשת שדה בוקר וממוקם כ-200 מטר מדרום לנחל צין ולנקודת הפגיעה הקודמת.

לאחר שיפוצו, הוטמן קטע הצינור בקרקע וכוסה באדמה בגובה של כ-37 ס"מ בלבד. זאת, בשונה מהאמור במפרט הטכני שהוגש לאישור המשרד להגנת הסביבה, לפיו גובה הכיסוי מעל רום הצינור יהיה מטר לפחות, ובניגוד לתקן המחייב בעניין הטמנת קו דלק בקרקע, לפיו גובה הכיסוי יהיה בגובה של 45 ס"מ לפחות מעל הצינור.

במהלך עבודות הכשרת השביל, ננעצו שיני השופל בצינור ופערו בו שני חורים. עד להפסקת הזרימה מהצינור זרמו ממנו לסביבה כמה מאות ליטרים של דלק סילוני. על פי כתב האישום, פעולת סגירת המקוף ארכה כ-25 דקות, בין היתר בשל כך שאחד מפקחי הפרויקט מטעמה של קצא"א שכח את מפתח המקוף במשרד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו