אסטרונומים אמריקאים: התגלה כוכב לכת תשיעי במערכת השמש

המדענים, מהמכון הטכנולוגי בקליפורניה, טוענים כי הם הצליחו למצוא "ראיות מוצקות" לקיומו של כוכב הלכת, אולם הם טרם איתרו אותו פיזית

הדמיה של כוכב הלכת התשיעי שצויר במכון הטכנולוגי בקליפורניה
R. Hurt / Caltech (IPAC)

מדענים אמריקאים מהמכון הטכנולוגי בקליפורניה, קלטק, טוענים כי הם הצליחו למצוא  "ראיות מוצקות" לקיומו של כוכב הלכת X, כוכב לכת תשיעי שנמצא בקצה מערכת השמש.

על פי הדיווח, במאמר שפורסם בכתב העת Astronomical Journal, האסטרונומים קובעים כי מדובר בכוכב לכת המשתייך לסוג כוכבים המכונים "ענקי גז" (המורכב בעיקר מגזים) שגודלו דומה לזה של כוכב נפטון. על פי החוקרים כוכב הלכת נמצא בפאתי מערכת השמש - באזור המכונה "חגורת קויפר", שגדול פי 200 מזה שבין השמש וכדור הארץ. מסיבה זו הכוכב משלים הקפה אחת של השמש אחת ל-10,000-20,000 שנה. במאמר נמסר כי הכוכב שהתגלה כבעל מסה של פי 5-10 מזו של כדור הארץ.

עם זאת, הכוכב עדיין לא נצפה בצורה ישירה, והאסטרונומים – מייקל בראון וקונסטנטין בטיגין - הסיקו את תנועתו על סמך תנועות של כוכבים ועצמים אחרים שנתגלו בחלקה המרוחק של מערכת השמש. החוקרים הסיקו כי תנועתם של אותם עצמים מושפעת מכוח הכבידה שמייצר הכוכב המאסיבי.

בראיון ל"וושינגטון פוסט" מספר בראון כי הוא ועמיתיו השתמשו במשוואות מתמטיות ולאחר מכן במודלים ממוחשבים כדי להסביר את תנועתם המסלולים של קבוצות אובייקטים. בסופו של דבר הם הגיעו למסקנה כי ההסבר המתקבל ביותר על הדעת לתנועתם היא השפעה כבידתית של גוף גדול יותר. השניים ינסו לאתר את הכוחות ולאמת את ממצאיהם בטלסקופ בתוך חמש שנים.

השניים מקווים שלאחר שהוא יאותר, לא יהיה סביבו ויכוח בדומה לוויכוח המתנהל בשנים האחרונות סביב פלוטו, שאיבד את תוארו כפלנטה התשיעית במערכת השמש לפני קרוב לעשור, זמן לא רב אחרי שנאס"א שיגרה אליו את הגשושית שלה שהגיעה בחודש יולי.

האסטרונום מייקל בראון מספר על הגילוי כוכב הלכת בחדשCaltech Robert Hunt רויטרס

עד שנת 2006 הוגדר פלוטו ככוכב הלכת התשיעי במערכת השמש. אולם 76 שנה אחרי שהתגלה, ב-2006, קבע מספר מצומצם של מצביעים מהאיגוד האסטרונומי הבינלאומי כי פלוטו יוּרד ממעמדו כאחד מתשעת כוכבי הלכת ויקבל סיווג חדש כפלנטה ננסית בשל קוטרו הקטן שעומד על 2,370 קילומטרים בלבד.

מבחינת בראון מדובר בסוג של סגירת מעגל. הוא היה בין החוקרים ש"הפילו" את פלוטו מכס כוכב הלכת התשיעי, בין היתר באמצעות מחקרים שמצאו עוד ועוד כוכבי לכת ננסיים במימדים דומים לזה של פלוטו ושהובילו לסיווגם מחדש של כוכבי הלכת.

ועדיין רב הנסתר באשר להיווצרות מערכת השמש וכוכבי הלכת שחגים בה לפני כ-4.5 מיליארד שנה. אם אכן מדובר בכוכב לכת תשיעי הוא נמצא במרחק רב מאד והוא עשוי להוביל לתובנות חדשות לגבי האופן שבו נוצרו הפלנטות במערכת השמש, ועד לאיזה מרחק ממרכזה השפיעה השמש שניצבה במרכזו של התהליך.

באתרים והפרסומים מקבל "פלנט X" כבר אישיות של ממש וההנחות הן כי על פי גודלו הוא נוצר בשלבי הינקות הראשוניים של מערכת השמש, הוא מרוחק מאוד – המרוחק ביותר שנמצא עד כה – והוא חג סביב השמש במסלול אליפטי.

ואולם, כפי שאומר בראון עצמו בראיון – "אנחנו עדיין לא מאמינים בתוצאות שמצאנו" – מדובר בתיאוריה שנועדה להסביר ממצאים והשפעה עקיפה של גופים שונים במערכת השמש, ובינתיים לא בדבר עצמו.

"אם יש כוכב לכת תשיעי הוא ודאי ישפיע על ההבנה שלנו את היווצרות מערכת השמש", אמר ל"הארץ" ד"ר דובי פוזננסקי מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב. "מציאת כוכב לכת כזה מעלה שאלות, כמו האם כוכב לכת במרחק כזה נוצר באמת במערכת השמש שלנו או 'נשדד' ממערכת שמש אחרת? המודלים והתחזיות שלנו באשר לכוכבי לכת מבוססים על תצפיות. מקרה כזה טרם ראינו", הוא אומר.

ואכן, המחקר אינו מציג מממצאים או עדויות פיזיות חדשות אלא מציע ניתוח והסבר שעשויים לתמוך בקיומו של כוכב לכת תשיעי, טענה שנטענה כבר על ידי אסטרונומים בעבר. "המאמר הוא רציני והכותבים שלו הם אנשים רציניים. עם זאת אני לא חושב שמדובר בתגלית או הוכחה אלא באנליזה חדשה של נתונים, ואינטרפרטציה של טענה שעלתה קודם לכן", טוען פוזננסקי.

לדבריו, "גם הם עצמם, יש לציין, מתייחסים מאד בזהירות לדברים. למעשה הם טוענים שאפשר להסביר חלק מתכונות ספציפיות של הפלנטות הננסיות אם מוסיפים כוכב לכת תשיעי למשוואה. בהחלט יכול להיות שהם צודקים, ואני חושב שאחד הכותבים הראשיים – בראון, שעוסק בתחום והיה אחד מאילו ש'הרגו את פלוטו', בוודאי ימשיך ויחפש. ובמאמר הם גם מעלים סוגי תצפיות שיוכלו בעתיד לאשש או לסתור את קיומה של הפלנטה הנוספת".

המרדף המרתק אחרי כוכב הלכת X

המחקר של בראון ובטיגין אינו מגיש לאנושות וחובבי המדע את "כוכב איקס" – כוכב הלכת התשיעי המפואר והגדול  - על מגש של כסף, אבל הוא הופך לדרמטי ומעניין עוד יותר כאשר רותמים אליו את ההקשר והמדעי. הוא גם תזכורת לכך, שלפחות חלק מכוכבי הלכת התקיימו כמשוואות מתמטיות הרבה לפני שניתן היה לצפות בהם.

"הראיות החדשות שתומכות בקיומו של כוכב איקס הם חלק מסיפור שמתגלגל מאז אמצע המאה ה-19 ובהקשר הרחב יותר הוא חלק ממסורת של הנחה וגילוי כוכבים בדרכים מתמטיות לפני איתורם באופן תצפיתי", אור ד"ר דוד פולישוק, מהמחלקה למדעי כדור הארץ וכוכבי הלכת, במכון ויצמן למדע ברחובות.

האסטרונום מייק בראון מצביע על מיקומו המשוער של כוכב הלכת התשיעי ביחס לשמש, היום
אי־אף־פי

למעשה, את כוכב X מחפשים האסטרונומים מאז 1846 – השנה שבה התגלה נפטון - הכוכב השמיני במערכת השמש. הוא התגלה בהתאם לתחזיות מדויקות של המתמטיקאים ואסטרונומים מצרפת וגרמניה והוויכוח סביב קיומו או אי קיומו נסוב אז סביב השאלה עד כמה קיומו נדרש מבחינה פזיקלית ומתמטית.  "הסיפור מתחיל עוד קודם לכן", מסביר פולישוק, "בשנת 1781 גילה ויליאם הרשל את כוכב הלכת השביעי – אורנוס.  מדידות שבוצעו לאחר הגילוי הראו סטיות מהותיות ביחס לתחזיות ולטבלאות האסטרונומיות. הן עמדו בסתירה לתורת הכבידה של ניוטון והדבר הוביל את המדענים להניח כי קיים גוף אחר המשפיע מבחינה גרביטציונית על מסלולו של ארנוס. זה הוביל לגילויו של נפטון".

ואולם, לאחר גילויו של נפטון גילו המדענים על קיומו של פלוטו שנועד גם הוא להסביר חריגות לכאורה ממסלולו. כוכב הלכת ההיפותטי כונה אז לראשונה "כוכב הלכת X" והמצוד אחריו הפך למפעל החיים של האסטרונום האמריקאי ובעל האמצעים פסרוויל לוול, שבתחילת המאה ה-20 הקים לצורך העניין מצפה כוכבים באריזונה. לוול לא זכה להגיע לרגע שבו נמצא פלוטו ככוכב לכת תשיעי בפברואר 1930.

אבל החיפוש אחר כוכב הלכת X לא נגמר בפלוטו. "התברר שהמסה של פלוטו קטנה בהרבה מהמסה שנדרשת להסביר את נחיצותו והשפעתו. חישובים וידע מתקדם יותר על הדינמיקה של הכוכבים הראו שאורנוס יכול להסתדר מצוין גם ללא פלוטו ובעזרתם של כוכבים כמו צדק ושבתאי", מסביר פולישוק. וכך הלכו והשתנו הסיבות שמצריכות את קיומו של כוכב הלכת X,  וכיום הוא נדרש לתנועתם המסלולית של עצמים באזור "חגורת קויפר" שמצוי בפאתי מערכת השמש, רחוק יותר ממסלולו של נפטון. הכוכב התשיעי אמור להיות גוף בעל גודל ומסה מספקים כדי להסביר את תנועתם.

האם אי שם,  באחד האזורים הקפואים והמרוחקים של מערכת השמש,  חג כוכב לכת ענק – מספר 9 במערכת? אחרי מקרה פלוטו, גם ההיסטוריה אינה מספקת תשובה של ממש. "זה לא סוף פסוק אבל זה אתגר גדול מאוד לאסטרונומים, בין היתר בגלל שלא יודעים היכן הוא נמצא על המסלול", אומר פולישוק. "אבל אין ספק שמי שימצא אותו יזכה לתהילת עולם".