חיוך של כוכב לכת: מדענים תיעדו גל כבידה מעל כוכב נוגה

רכב החלל היפני אקצוקי צילם זמן קצר לאחר שהחל להקיף את כוכב הלכת בדצמבר 2015, צורה קעורה באטמוספירה של הכוכב שנראה כמו חיוך. גם היום החוקרים מתקשים להסביר מדוע נוצר

גל הכבידה שנצפה על כוכב הלכת נוגה, דצמבר 2015
Planet-C

זמן קצר אחרי שרכב החלל היפני אקצוקי החל להקיף את כוכב הלכת נוגה בדצמבר 2015 נקלט במצלמתו גל קעור, שנראה כמו חיוך, באטמוספירה של הכוכב. ה"חיוך" נמתח לאורך כמעט 10,000 ק"מ, קרוב מאוד לשני הקטבים שלו.

אולם ההפתעה הגדולה יותר היתה שלמרות שהרוחות בכוכב נוגה נעות במהירות 400 קמ"ש ומדי ארבעה ימים מכסים עננים כבדים את הכוכב, החיוך שלו נותר במקום ולא זז במשך ארבעה ימים. לאחר מכן רכב החלל היפני נאלץ להמשיך בהקפת הכוכב הארוכה והוא לא הצליח לתעד את התגלית שוב במשך חודש.

כשרכב החלל הגיע לאותו אזור שוב, "החיוך" נעלם ולא חזר יותר מאז. במאמר שפורסם אתמול (שני) במגזין Nature Geoscience, תיארו המדענים את ממצאיהם בפרטים והציעו כי מדובר ב"גל כבידה" – הפרעה במרחב-זמן שנגרמת מתנועת מסות, כמו כוכבים, שמתפשטת ברחבי היקום.

החיוך נצפה מעל אפרודיטה טרה – אזור הררי שגודלו כגודלה של יבשת אפריקה, ושהתרומם לגובה ש כ-5,000 מטר מעל הקרקע. מדענים שמנתחים מידע שהגיע מסוכנות החלל האירופית דיווחו כי גם הם זיהו הפרעה דומה באטמוספירה. מחברי המאמר אמרו כי הם לא יודעים להסביר מדוע נוצר אותו גל כבידה ואיך התפשט בשכבת האטמוספירה התחתונה. המדענים גם עדיין לא מצאו תשובה לשאלה למה אותו "חיוך" לא חזר מאז נובמבר 2015.

אל הידיעה ב"ניו יורק טיימס"