בלי חומה, עם מגדל

מה מקור השם בית שערים? שער גדול שהתגלה בחפירות בצפון עשוי לפתור את התעלומה

חוקרים חושבים שמפתן השער והמגדל העשויים אבן, שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות סמוך ליישוב היהודי הקטן מתקופת המשנה והתלמוד, מעידים כי גרו בו מנהיגים עשירים ומכובדים

חפירות השער בבית שערים. בחצר האחורית של משפחת זיד
ד"ר עדי ארליך

מפתן שער גדול ומגדל התגלו בחפירות של אוניברסיטת חיפה בגבעת זיד, הסמוכה לאתר הארכאולוגי בית שערים, בו שכן ישוב יהודי בתקופת המשנה והתלמוד. הגילוי נחשב ליוצא דופן מכיוון שיישובים מהתקופה הזו לא התאפיינו בחומה או בשערים.

ד"ר עדי ארליך, מהמכון לארכאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה, המנהלת את החפירה, סיפרה ל"הארץ" כי קיומן של העתיקות בגבעה נחשף במקרה, לפני כמה שנים, בעקבות עבודות טרקטור במקום. על גבעת זיד התגורר השומר אלכסנדר זיד, מחלוצי העלייה השניה שייסד את ארגוני השמירה בר גיורא והשומר, ומשפחתו חיה שם עד היום. ארליך יצרה קשר עם נכדתו טלי זיד וביקשה לחפור בחצר האחורית של ביתה.

"חידשנו את החפירות אחרי 80 שנה", אמרה ד"ר ארליך והסבירה כי החפירות, שהתחילו ב-1936 בשל גילויים של אלכסנדר זיד וחבריו, התמקדו ברובע השני בנקרופוליס (עיר המתים) שבבית שערים, מתחת לגבעה, "אבל רצינו לחקור לא רק את עיר המתים אלא גם את עיר החיים". לדבריה, נמצאו במקום שער עשוי אבני גזית, שגודלו כמעט ארבעה מטרים ונכון לעתה נחפר בחציו. בצדו האחד נמצא מגדל, ובצדו השני החוקרים טרם חפרו.

"הוא בנוי מאבנים גדולות. במפתן יש גם ציר לנעילה וגם חור, פוטה, לדלת דו-כנפית – מה שמעיד שזה לא רק שער דקורטיבי, אלא גם לנעילה", אמרה ארליך.  "המיקום פונה לצפון מזרח ומעלה את ההשערה שזהו השער של הכניסה לישוב, גם בשל גודלו". לדבריה, יישובים קטנים יחסית כמו בית שערים לרוב לא היו מוקפים חומה או שערים בתקופה הרומית, ואכן עד לגילוי השער לא נמצאה חומה כזו. במהלך השנים חיפשו חלק מהחוקרים מקור אחר לשם בית שערים, וייתכן כי החפירה הנוכחית נותנת מענה לתהייה זו. "עולה הרהור – מה מקור השם בית שערים? ועכשיו אני מתחילה לחשוב מחדש האם לא בגלל שהוא אופיין בשערים", אמרה ד"ר ארליך. לדבריה, אפשרות נוספת היא שהשער הוא חלק ממצודה גדולה שניצבה באתר בתקופה הרומית.

חפירות השער והמגדל בבית שערים. התחדשו אחרי 80 שנה
ד"ר עדי ארליך

ארליך מציינת כי החוקרים טרם הצליחו לתארך את השער, אבל מניחים כי הוא רומי מכיוון שהחוקרים אתרו בצדו החיצוני כבשן שמתוארך למאה הרביעית לספירה. החוקרים משערים כי לאחר שהשער יצא משימוש, נבנה בצמוד אליו כבשן הקדרים לייצור קרמיקה.

לדברי ד"ר ארליך, הסיבה לביצורו של היישוב היהודי הקטן הוא מגוריהם במקום של מנהיגים עשירים ומכובדים. ייתכן כי המקום שימש כאחוזה לאיסוף מסים של המלכה ברניקי, במאה הראשונה לספירה, ומאה שנה לאחר מכן כמושב הסנהדרין וביתו של רבי יהודה הנשיא. בנוס, בסמוך ישנו בית קברות ליהודי ארץ ישראל והתפוצות, שמשך אנשים עשירים ומכובדים. "ייתכן כי ייחודה כעיירה עשירה, שנתגלו בה מבני ציבור מפוארים, מסביר גם את השער יוצא הדופן בגודלו ובאיכות בנייתו", אמרה.

עונת החפירות השלישית בבית שערים נמשכה בחודשי הסתיו של שנת 2016 בשטח הגן הלאומי ובשטח היישוב בית זיד. זאת, בשיתוף פעולה מצד רשות הטבע והגנים, הגן הלאומי בית שערים, תושבי היישוב בית זייד, רשות העתיקות והמועצה האזורית עמק יזרעאל.