שמש יש רק אחת? מדענים מנסים להבין מה מייחד את השמש שלנו

פיזיקאים אוספים נתונים חדשים הנוגעים למאפייני השמש - הסיבוב, הבוהק וגם ההילה - בניסיון לפענח כיצד המחזוריות בה היא פועלת משפיעה, בין השאר, גם על החיים כאן בכדור הארץ

רכב חלל של נאסא על רקע השמש
/אי־פי

מבחינתנו השמש שלנו מיוחדת, אבל בקרב כל הכוכבים שבגלקסיה, אין בה ייחוד. על פי מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Science, אפשר לסווג את הכוכב האהוב שלנו ככוכב רגיל מסוג שמש, כלומר: התהליכים הפנימיים השולטים על פעילותה זהים למה שנצפה בכוכבים קרובים אחרים.

לשמש מחזור בן 11 שנה, שבו הקטבים המגנטיים שלה מתחלפים. תארו לכם, שהקוטב הצפוני והקוטב הדרומי בכדור הארץ היו משנים מקום. בפרק הזמן הזה הפעילות בשמש משתנה - מפעילות שמכונה "מאופקת" לפעילות שמכונה "סוערת". כשהפעילות נמוכה מכנים זאת מינימום סולארי וכשהפעילות גבוהה, היא מכונה מקסימום סולארי.

כשהשמש מתקרבת למקסימום סולארי ופעילותה המחזורית מתגברת, פני השטח שלה מתכסים בכתמי שמש, שהם הסימנים הכהים קצרי הימים שנוצרים על ידי פעילות מגנטית חזקה. "מעל לכתמי השמש יש מבנים מורכבים שיוצרים תופעות דינמיות, כמו התפרצויות הדומות לאלה של הרי געש", אמר אנטואן סטרוגארק, פיזיקאי שמש, בוועדה הצרפתית לאנרגיות חלופיות באוניברסיטת מונטריאול. "ההתפרצויות האלה יכולות להשפיע על כדור הארץ שלנו".

לדבריו, פליטות השמש יכולות להשפיע על לוויינים ואפילו על רשתות חשמל בכדור הארץ. לכן, כדי לחזות טוב יותר את פעילות השמש, מדענים צריכים להבין טוב יותר את מחזור 11 השנים שלה וכיצד היא יוצרת שדות מגנטיים.

מדענים אחדים טוענים כי מחזור 11 השנים של השמש שלנו שונה באופן משמעותי ממחזורי כוכבים אחרים, ולכן עיצבו סטרוגארק ועמיתיו מודל שמטרתו לחקור מה שולט על מחזור הפעילות של כוכב מסוים. הם השתמשו במודל הזה לבדוק כיצד פלזמה רותחת, שזורמת בתוך כוכב, יכולה ליצור שדות מגנטיים שמשפיעים על מחזורי פעילותו.

לאחר בדיקת נתונים מיותר מ-25 כוכבים, סטרוגארק אמר שהוא ועמיתיו מצאו שמחזור פעילותו של כוכב תלויה בשני גורמים: בוהק והסתובבות. בוהק הוא בהירות הכוכב, מדד שמאפשר להבין את כמות האנרגיה הנפלטת. ההסתובבות מתייחסת לזמן שנדרש לנקודה על הכוכב להשלים מעגל שלם מסביבו. שני הגורמים האלה יוצרים יחד את מה שנקרא "מספר רוסבי" של הכוכב.

המדענים גילו כי למספרי רוסבי ומחזורי השמש יש יחסים הפוכים, כלומר, כשמספרי רוסבי גדלים, מספר המחזורים הסולאריים קטֵן, וגם השמש שלנו מתנהלת בהתאם למגמה הזאת. לדברי סטרוגארק, עבודתם תוכל לסייע למדענים ליצור בעתיד מודלים, שיצליחו לחזות טוב יותר את עוצמת מחזור פעילות השמש.

יו מורגן, פיזיקאי סולארי מאוניברסיטת אברסטווית' בוויילס, חוקר גם הוא את מחזור פעילות השמש ומתמקד בעיקר בהילה, השכבה החיצונית הלוהטת שלה. ההילה בוערת בחום של יותר ממיליון מעלות, פי כמה מאות פעמים יותר מפני השמש עצמה. מורגן רצה לחקור כיצד משפיע מחזור פעילות השמש על חום ההילה.

בעזרת מחשב־על הוא אסף מאות אלפי תמונות של השמש, שצולמו על ידי מצפה הדינמיקה הסולארית של השמש בשנים 2010–2017. הלווין מצלם תמונה של השמש מדי עשר שניות, מגובה 35,200 ק"מ מעל כדור הארץ. התמונות האלה אפשרו לו ללמוד את הטמפרטורה של כל האטמוספרה החיצונית של השמש, בזמן שהפעילות שלה השתנתה במשך אותן שבע שנים.

במחקר שפורסם ביום שישי בכתב העת Science Advances, מורגן כתב שגילה כי כשהשמש נמצאת במינימום הסולארי, טמפרטורת ההילה היא 1.4 מיליון מעלות צלסיוס. אך במקסימום הסולארי היא קופצת ל-1.8 מיליון מעלות צלסיוס. מורגן אמר שאיננו בטוח מדוע ההילה כולה, כולל האזורים שאינם נמצאים מעל כתמי שמש, מתחממים ככל שפעילות השמש גוברת. "הילת השמש ממשיכה להיות בגדר תעלומה. אך אנחנו משתפרים מאוד במדידות שלנו, וזה מה שמאפשר לנו להתחיל להבין אותה", הוסיף.