טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חותם עתיק מציב תעלומה - כיצד יצרו היוונים הקדמונים אמנות מיניאטורית

החוקרים לא מבינים כיצד נחרט איור על חותם קטן מארבעה ס"מ שנמצא בקבר מהמאה ה-15 לפנה"ס ביוון, מכיוון שאין עדויות לאמצעי הגדלה באותה תקופה. אחת ההשערות היא שהחורט היה קצר רואי

תגובות
החותם העתיק. אורכו פחות מארבעה סנטימטרים
JEFF VANDERPOOL / NYT

לפני שנתיים חשפו ארכיאולוגים, שחפרו קבר עתיק בפילוס בדרום מערב יוון, עצם מכוסה שכבת לכלוך, שנראה מעין חרוז מוארך באורך של פחות מארבעה סנטימטרים. הם הניחו אותו בצד כדי להתרכז בפריטים חשובים יותר בעיניהם שמצאו בקבר, כמו טבעות זהב. אבל מאוחר יותר, כשמומחה לשימור סילק את הצטברות הסיד מפני החרוז, התגלה משהו אחר לגמרי: חותם עשוי מאבן חן, שעליה חקוקה צורה המאפשרת להחתים חימר או שעווה.

הציור שעל האבן מציג בצורה מדויקת להפליא לוחם הנאבק בשני לוחמים אחרים. האיור אמנם קטנטן, אך הוא עשוי פרטי פרטים, שכמה מהם בקושי נראים לעין בלתי מזוינת. קל יותר להעריך את התמונה בציור מוגדל של המקור. "הפרטים מדהימים, במיוחד לנוכח הגודל. מבחינה אסתטית, זוהי יצירת מופת של אמנות מיניאטורית", אמר ג'ון בנט, מנהל המכון הארכיאולוגי בריטיש סקול באתונה.

"תמונת הקרב על החותם מדהימה, זו אחת מיצירות המופת של האמנות האגאית, והיא משתווה לכמה מהציורים שבתערוכת מיכאלאנג'לו המוצגת כעת במטרופוליטן", אמר מלקום וינר, מומחה לפרה-היסטוריה אגאית. חותם האבן נמצא בקבר שאיש לא נגע בו, ששוכן בקרבת הארמון העתיק של פילוס. במאי 2015 גילו אותו הארכיאולוגים ג'ק דייוויס ושרון סטוקר מאוניברסיטת סינסינטי, שחופרים בפילוס זה יותר מ–25 שנה.

"רק אחרי שנוקה, בזמן תהליך הציור והצילום, ההתרגשות שלנו הלכה וגאתה, זה קרה כשהבנו שחשפנו יצירת מופת", הם כתבו בכתב העת Hesperia. החותם עשוי מאבן אגט, והוא מראה את הגיבור הורג את יריבו, כשלוחם שלישי שרוע מת בקדמת התמונה. אבן החותם מורכבת כך שאפשר לענוד אותה על פרק היד. ואכן, הגיבור שבאבן עונד בדיוק פריט כזה כאילו היה שעון יד.

שתי תעלומות קשורות לאבן. הראשונה היא מדוע נחקקה בפרטי פרטים וכיצד. התעלומה השנייה היא אם סצנת הקרב, המזכירה מאוד סצנות קרב באיליאדה ובאודיסאה של הומרוס, אכן מתארת אירוע שתרם למסורת שבעל פה של שירת הומרוס.

בעליו המקורי של חותם האבן, המכונה לוחם הגריפון (גריפון היא חיה מיתית שחציה עוף דורס וחציה אריה), נקבר בסביבות 1450 לפנה"ס. הוא חי בתקופה מכריעה, כאשר התרבות המינואית של כרתים החלה לעבור אל הערים ביוון היבשתית.

מפקדים מקומיים, כפי שכנראה היה לוחם הגריפון, השתמשו בפריטים יקרים מכרתים כדי לפרסם ברבים את השתייכותם לאליטה דוברת היוונית של בני התרבות המיקנית, התרבות הראשונה על אירופה היבשתית, שרק החלה לנבוט. צאצאיהם, כמאה שנים מאוחר יותר, הם שבנו את הארמונות הגדולים בפילוס, מיקנה וטירינס, המוזכרים בשירת הומרוס.

דייוויס וסטוקר סבורים שחותם האבן נעשה בכרתים, בדומה לחפצים אחרים שנמצאו בקברו של לוחם הגריפון. באותה עת לא נעשתה עבודה באיכות כזאת בשום מקום ברחבי יוון היבשתית. הפרטים מעודנים ביותר ודומה שהחורט נדרש לזכוכית מגדלת בעבודתו, בדיוק כמו מי שמתפעמים ממנה כיום. אבל טרם נמצאו עזרים להגדלה בכרתים מתקופה זו. אחת מהשערות הארכיאולוגים היא שהחורט היה קצר רואי.

פריץ בלקולמר, מומחה לאמנות אגאית באוניברסיטת וינה, טוען שחותם האבן הוא העתק ממוזער של עבודת מקור גדולה בהרבה, מן הסתם ציור קיר כמו אלה שבארמון קנוסוס בכרתים. הוא אמר שאת החותם חרט מישהו בעזרת זכוכית מגדלת, גם אם טרם נמצא כלי כזה, וביטל את האפשרות שראייתם של בני התקופה ההיא היתה חדה יותר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות