מחקר: סתתים קדמונים נהנו מיכולת מוחית דומה לבעלי מקצוע מודרנים

לצורך הכנת כלים, פיתחו הקדמונים טכניקות מורכבות של סיתות, המבוססות על יכולות מוחיות כמו זיכרון עבודה מורחב, שליפה מהירה מזיכרון לטווח ארוך ויכולת תכנון

שבבי צור שרופים שהתגלו בגשר בנות יעקב, 2015
רשות העתיקות / באד

מחקר ישראלי קובע כי יצרני כלי האבן הקדומים נהנו מיכולות קוגנטיביות דומות לאלה של מומחים מודרנים. המחקר התמקד במאות סכיני אבן מסוג קופיץ, שנחפרו באתר הפרה־היסטורי בגשר בנות יעקב. הקופיצים התגלו לרוב בהקשרים של חיתוך בשר וככל הנראה הם שימשו בעיקר לכך. הכלים מתוארכים ל-780 אלף שנים לפני תקופתנו.

החוקר, גדי הרצלינגר מהאוניברסיטה העברית, שערך את המחקר במסגרת עבודת דוקטורט בהנחיית פרופ' נעמה גורן, שיחזר את אופן ייצור הכלים. מסקנות המחקר הן כי לצורך הכנת סכיני הקופיץ, פיתחו הקדמונים טכניקות מורכבות של סיתות, שמבוססות על יכולות מוחיות המזכירות את אלה של בעלי מקצוע מודרנים. המחקר התפרסם ביום חמישי האחרון בכתב העת Plos one.

הרצלינגר בחן כלים, פסולת שנותרה מהייצור שלהם וכן סרטונים שבהם נעשו ניסויים בהכנת כלים דומים. מסקנתו היא שכדי לייצר קופיץ אבן, נדרש הסתת הקדמון לקבל שורה של החלטות מורכבות מאוד וכן לערוך סדרת פעילויות מתוכננות מראש. לכן, מסיק החוקר כי לסתתים הקדומים בהכרח היתה "קוגניציה של מומחים".

"הם יכלו, למשל, לבצע שליפה מהירה מזיכרון לטווח ארוך — בדומה לשחקני שחמט מקצוענים או לחרשי ברזל מודרנים. הסתתים היו צריכים לקבל החלטות בשלבים מוקדמים מאוד, זה לא יכול להתקבל סתם מניסוי וטעיה. אולי אם אתה עושה מיליונים כאלו ייצאו לך בסוף כמה כלים, אבל מאות כלים כאלו לא יכולים להתקבל באופן אקראי — אתה חייב לפתח את קוגניציית המומחים לשם כך", הסביר.

קוגניציית המומחים כוללת בין היתר זיכרון עבודה מורחב, שליפה מהירה מזיכרון לטווח ארוך ויכולת תכנון וחיזוי. היכולות האלו התקיימו, לפי המחקר, אצל בני האדם שחיו באותה תקופה בצפון הארץ. החוקרים לא יודעים להגיד בודאות איזה סוג אדם חי באתר באותה תקופה, אבל ההערכה היא כי מדובר בסוג של "הומו ארקטוס" — אדם זקוף, בעל נפח מוח קטן באופן משמעותי ממוחו של אדם מודרני. למרות זאת, אופן הכנת הכלים מזכיר יותר את ההתמחות של האדם המודרני ושונה מהאופן שבו קופי על, כמו שימפנזים, מכינים כלים.

tm_tools.isArticleType(article) : true