${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

הסוד לזריזות המקקים: היכולת להתנגש במכשולים בלי להאט

הם יכולים לעבור בשנייה מרחק הגדול פי 50 מאורך גופם, להסתובב במהירות, לרוץ על תקרות ולהיעלם בסדקים. ועתה מדענים גילו כישרון חבוי של המקקים - שלד חיצוני שסופג זעזועים

Journal of the Royal Society

כל מי שניסה להרוג מקק יודע שלחרקים האלה יש כמה תמרוני התחמקות ממדרגה ראשונה. לפי מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת the Royal Society Interface, התכונה הזו אינה נובעת בהכרח מרפלקסים חדים או תפיסה מרחבית מדויקת, אלא מהיכולת שלהם לספוג זעזועים.

דוקטור קאושיק ג'ייאראם, ביולוג מהארווארד שהוביל את המחקר, הסביר שבזכות השלד החיצוני שלהם, מקקים אמריקאים יכולים לרוץ במלוא המהירות לתוך קירות או מכשולים אחרים ולהתאושש מיד, בלי לאבד מומנטום. "גופם עושה את החישוב - לא מוחם או חושים מורכבים כלשהם", אמר.

יכולות הבריחה של המקקים האמריקאים נחשבות לאגדה בקהילה המדעית. הם בין החרקים הזריזים בעולם: מהירותם יכולה להגיע ל–5.5 קמ"ש (עוברים בשנייה מרחק הגדול פי 50 מאורך גופם), הם יכולים להסתובב במהירות, לרוץ על תקרות ולהיעלם בנקיקים קטנטנים. עם זאת, ידוע גם שהם מתנגשים לעתים קרובות במכשולים. ג'ייאראם רצה לדעת אם ההתנגשויות האלה נחשבות לצעדים שגויים, או שהן חלק מאסטרטגיה שבה מהירות עדיפה על דיוק.

כדי למצוא את התשובה לכך, הוא וצוותו התמקדו באחת התנועות המאפיינות את המקק: מעבר מהיר, כהרף עין, מריצה על רצפה לטיפוס על קיר. הם הסריטו 18 מקקים זכרים עושים זאת, ובחנו את הצילומים במהירות איטית. אז הם הבחינו שב–80% מהזמן החרקים התנגשו בקיר במהירות רבה לפני שהתחילו לטפס עליו. בפעמים הנותרות, הם הסיטו את ראשם כלפי מעלה והאטו את מהירותם בעזרת רגליהם עד שהגיעו אליו. אך אלה שהתנגשו בקיר, טיפסו עליו מיד אחר כך באותה המהירות של אלה שהאטו לפני כן: כ–75 אלפיות שניה בערך.

המסקנה: למקקים אין צורך בזהירות. מסתבר שבצדק הם מעדיפים בדרך כלל לרוץ במהירות מלאה, מתוך ידיעה שהשריון שלהם יעמוד בחבטה.

כדי לוודא שהמקקים הסתמכו על גופם ולא על אסטרטגיות טיפוס וניווט מתוחכמות, ערכו החוקרים ניסויים ברובוט זעיר בצורת מקק. התוצאות היו דומות ואישרו את מסקנות המחקר. כוונת החוקרים היא שהגילוי החדש יוביל לשיפורים בתחום הרובוטים הקטנים, במיוחד אלה הרכים וקלי המשקל. "יש מגמה הולכת וגוברת לייצר רובוטים חכמים ובעלי כישורים רבים יותר שיוכלו לפעול ביעילות מחוץ לבית או בסביבות טבעיות מבולגנות", אמר ג'ייאראם, "אפשר יהיה לבנות רובוטים קטנים עם גוף פשוט וחכם, וכך יוכלו להיתקל במכשולים במקום להשתמש במערכות חישה ופיקוח יקרות ומורכבות".

המסר שלו למהנדסים? — לכו בעקבות המקק.