בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אושרו תקנות שיחייבו רכבי דיזל ישנים בהתקנת מסנן למניעת פליטת חלקיקים מזהמים

על פי התקנות שאושרו בוועדת הפנים והגנת הסביבה, לא יחודש הרישיון של כלי רכב כבדים שעלו לכביש עד שנת 2005 ללא התקנת המסננים. מהלך זה צפוי להביא להפחתה של עד 30% בזיהום האוויר

11תגובות
משאיות ארכיון
אליהו הרשקוביץ

ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת אישרה אתמול (שני) תקנות חדשות לחוק אוויר נקי לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל, שיזם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שלפיהן לא יחודש רישיון הרכב של כלי רכב ישן אלא אם הותקן בו מסנן למניעת פליטת חלקיקי זיהום בקוטר זעיר החודרים למערכת הנשימה. חלקיקים אלו עלולים לגרום למחלות נשימה וסרטן, וההערכה היא שהתקנת המסננים תביא להפחתה של עד 30% בזיהום האוויר שמקורו בתחבורה.

לפי התקנות החדשות שאושרו בוועדה, בראשות חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד), רכבים כבדים ישנים מוגדרים רכבי דיזל עד שנת 2005, מסוג משאיות כבדות מעל 12 טון וכלי רכב המשמשים להסעת שמונה נוסעים ומעלה כגון אוטובוסים ומיניבוסים. כצעד משלים לתקנות יממן המשרד להגנת הסביבה את המסננים לכלי הרכב הכבדים והישנים אשר נמצאים בבעלות פרטית. עסקים קטנים יקבלו תמיכה בהתקנת המסנן ביחס למחזור המכירות שלהם, כאשר עלות מסנן עשויה להגיע ליותר מ-20 אלף שקלים.

עוד נקבע בתקנות כי ברישיון הרכב יופיע מעתה דירוג לפי השפעתו הצפויה על זיהום האוויר. כלי רכב מזהמים יסומנו באמצעות תווית מיוחדת בעת מבחן הרישוי השנתי, אלא אם הותקן בהם מסנן חלקיקים. סימון כלי הרכב המזהמים יקל על האכיפה ברשויות מקומיות אשר יבחרו לחוקק חוקי עזר מקומיים אשר יגבילו כניסת כלי רכב מזהמים לשטחן. בחיפה כבר קיים אזור שאליו כלי רכב המוגדרים מזהמים לא יכולים להיכנס.

עוד הוחלט כי בשיתוף עם משרד התחבורה, יוצעו מענקי גריטה (פירוק כלי רכב ישנים ומחזור חלקיהם) לכלל בעלי כלי רכב כבדים ישנים אשר יעדיפו לגרוט את רכבם במקום להתקין בו מסנן חלקיקים. סכומי מענקי הגריטה ינועו בין 5,000 שקלים ל-22 אלף שקל. מי שהוחרג מהתקנות הם רכבי חירום של הצבא והרשות הארצית לכבאות והצלה.

השר אלקין אמר בתגובה לאישור התקנות כי "בכל שנה מתים בישראל 1,100 בני אדם בגלל זיהום אוויר מתחבורה וזו אינה גזרת גורל. התקנות שאושרו הן  צעד חשוב בתוכנית לאומית להפחתת זיהום האוויר מתחבורה".

מהארגון הסביבתי "גרינפיס" נמסר בתגובה שאישור התקנות הוא צעד מבורך אך ציינו כי יש להביא לכך שבעתיד לא יהיו כלל כלי רכב מונעים בדיזל ולהחליפם בכלי רכב המונעים בחשמל או בגז טבעי.

בכמה מדינות באירופה גובשו לאחרונה תוכניות שאפתניות במיוחד למניעת זיהום מתחבורה. כך, צרפת החליטה לאחרונה שעד שנת 2040 ייאסר השימוש במכוניות המונעות בבנזין או דיזל, וכבר עתה הוחלט לתת תמריץ כספי למי שיחליף מכונית ישנה במכונית חדישה העומדת בתקנים מחמירים יותר של פליטת זיהום. בערים טורינו ומילאנו באיטליה הוטלו לאחרונה איסורים על כניסת מאות אלפי כלי רכב שלא עמדו בדרישות למניעת זיהום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו