בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פני הארץ

המקל בצמיגי מהפכת הטיפול בפסולת

ההתקדמות הרבה בטיפול בפסולת בישראל אמורה לחולל מהפכה בתחום; הבעיה היא, שמפעלי המיחזור והרשויות המקומיות מתקשים להתמודד עם הדרישות הגבוהות

תגובות

ההתקדמות הרבה בטיפול בפסולת בישראל אמורה לחולל מהפכה בתחום; הבעיה היא, שמפעלי המיחזור והרשויות המקומיות מתקשים להתמודד עם הדרישות הגבוהות

כמה חוקים חשובים לטיפול בפסולת אושרו בישראל בארבע השנים האחרונות, והמשרד להגנת הסביבה פועל באחרונה לסייע לרשויות מקומיות להפריד פסולת עירונית למרכיבים שונים, כדי שיהיה ניתן למחזרה. כל הצעדים הללו אמורים לחולל מהפכה, שתביא לכך שבתוך עשור תגיע למיחזור או תנוצל לייצור אנרגיה יותר ממחצית הפסולת.

ואולם לצד ההתקדמות הרבה בחקיקה ובהשגת מימון לחלק מהפעילות המתוכננת, יש סימני שאלה רבים ביחס ליכולת מפעלי המיחזור והרשויות המקומיות להתמודד מבחינה כלכלית וארגונית עם הדרישות הגבוהות שמציב להם המשרד להגנת הסביבה.

לפני יותר משלוש שנים אושר חוק למיחזור צמיגים, וכיום יצרנים ויבואני צמיגים אמורים לאסוף ולהעביר למתקני מיחזור מחצית מהצמיגים. לפני כשנה נכנס לתוקף חוק למיחזור אריזות, המחייב יצרנים ויבואנים לאסוף אריזות של מגוון מוצרים ולהעבירן למיחזור, כל זאת בתיאום ובשיתוף עם הרשויות המקומיות.

בשנתיים האחרונות נקבע היטל גבוה על הטמנת פסולת עירונית. ההיטל אמור ליצור תמריץ לרשויות המקומיות למיין את הפסולת ולהעבירה למתקני מיחזור, במקום להטמין אותה. כספי ההיטל משמשים את המשרד להגנת הסביבה למימון פרויקטים בתחום המיחזור.

חברת טיירק

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות ועדכוני הסביבה ישירות אליכם

כמו כן המשרד להגנת הסביבה מקדם בכנסת בימים אלה חוק למיחזור פסולת אלקטרונית. בשנה האחרונה העביר המשרד לעשרות רשויות מקומיות כסף למימון פרויקטים להפרדת הפסולת העירונית לזרם רטוב (שאריות מזון) ויבש (בעיקר נייר ופלסטיק). בכמה ערים, בהן תל אביב, כפר סבא ורמת השרון, החלו פרויקטים ניסיוניים להפרדת הפסולת.

בתהליכי ההתמודדות עם מיחזור הפסולת נמצאים מפעלים לייצור צמיגים, כמו טיירק, הפועל באזור צפון השומרון. לדברי מנהל המפעל, אמאל אסעד, יש קושי רב להביאו למצב של רווחיות כלכלית. הקושי הראשון הוא להשיג צמיגים משומשים, לגריסה, מיבואנים ויצרני הצמיגים. חלק מהצמיגים המשומשים שהללו אוספים נמכרים למדינות אחרות, לכאורה כדי לעשות בהם שימוש חוזר, ואינם מגיעים למפעלים בישראל. "אני לא יכול להתחרות עם המחירים שהם מקבלים תמורת יצוא הצמיגים", מסביר אסעד.

קושי משמעותי נוסף הוא הצורך למצוא שווקים שבהם ניתן למכור את הפלסטיק הגרוס היוצא ממפעל טיירק. זה מצב דומה למצב הקיים במתקנים למיון ומיחזור פסולת בניין, שגם הם מתקשים למצוא שוק לחומר שגרסו והפכו לחול המתאים לבנייה.

חלק משמעותי של השוק לפסולת בניין וצמיגים שמוחזרו אמור להיווצר על ידי פעילות של חברות ממשלתיות המקימות מתקני תשתית וכבישים. "הבעיה היא, שהכל מתקדם לאט מאוד", טוען אסאד, "עושים כל מיני בדיקות וניסויים, אבל מדובר במוצרים שכבר נעשה בהם שימוש לתשתיות וכבישים במדינות כמו ארצות הברית, ואין סיבה שזה לא יתאים גם לישראל".

הטיפול בפסולת העירונית, גם הוא עומד בפני קשיים לא מבוטלים. יש מחסור בולט של מתקנים ברמה גבוהה לקליטת כמויות הפסולת שהרשויות המקומיות אמורות להפריד ולהפוך למוצרים חדשים או לדשן חקלאי. כמו כן צפויים קשיים בהתמודדות של רשויות מקומיות עניות עם המערך הארגוני היקר של הפרדת פסולת והפעלת תחנות המעבר, שבהן הפסולת עוברת מיון לפני שליחתה למתקני מיחזור.

בנוסף קיים חשש, שחברות העוסקות בטיפול בפסולת ייהפכו למונופול ויקבעו רף מחירים גבוה. גם לא ברור עדיין מה יהיה היקף השוק שיקלוט את הפסולת שתגיע למיחזור, אם כי במשרד להגנת הסביבה משוכנעים, שהשוק יגיב על המציאות החדשה ויפתח מגוון של אפשרויות לשיווק מוצרי פלסטיק או נייר שעברו מיחזור ועיבוד.

המשרד להגנת הסביבה מודע היטב לקשיים בשוק הפסולת ומנסה להתמודד אתם. במשרד מתנהל פרויקט מרוכז ומואץ, שבו מנסים לאתר שטחים המתאימים להקמת מפעלי מיחזור או מפעלים שבהם תנוצל הפסולת לייצור אנרגיה. כמו כן הועברו עד עתה יותר מ-300 מיליוני שקלים לרשויויות, כדי לסייע להן בתכנון ובהקמה של התשתית הנדרשת.

בעניין הצמיגים, המשרד שלח באחרונה תזכורת לכל היבואנים ויצרני הצמיגים - להציג אסמכתות לכך שצמיגים הנשלחים ליצוא אמנם מיועדים ומתאימים לשימוש חוזר וכי אכן נעשה בהם שימוש כזה. בהעדר אסמכתה - יש להעביר את הצמיגים למפעל מיחזור מקומי.

אם יצליחו מאמצי המיחזור, תוכל ישראל להפחית בצורה משמעותית את כמויות הפסולת המגיעות כיום לאתרי הטמנה, בדומה למצב באירופה. עם זאת חשוב לזכור, שהאירופים ממשיכים להתבסס לא רק על מפעלי מיחזור, אלא גם על מתקנים המפיקים אנרגיה משריפת הפסולת. למשל, בדנמרק שורפים 54% מהפסולת העירונית, ובצרפת שורפים 34% וממחזרים רק 18%. שריפת פסולת היא יקרה ביותר, ובישראל היא עוררה התנגדות ציבורית עזה בגלל החשש מהזיהומים שמתקנים אלה פולטים. עם זאת, לפחות מתקן אחד גדול לקליטת פסולת האמור לקום בגוש דן ימיין את הפסולת ויעביר אותה למפעל המלט נשר ברמלה, לשימוש כדלק בתנורים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו