${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

במסגרת המגבלות

בלי להתמודד עם השינויים שהוא מחולל בכדור הארץ, אין למין האנושי סיכוי לשפר את רווחתו. שישה יעדים לפיתוח בר קיימא

אחת היוזמות החשובות והמשפיעות ביותר של האו"ם בשנים האחרונות היא פרויקט "מטרות הפיתוח של המילניום". ברשימת המטרות הללו: צמצום העוני והרעב, הרחבת החינוך היסודי, קידום השוויון בין המגדרים, וכן שיפור הנגישות למים נקיים וניהול בר קיימא של משאבי הסביבה. במקצת המטרות הצליח הארגון להשיג התקדמות. כעת, עם ההתקרבות לשנת 2015, שנת היעד שהאו"ם קבע למימושן, הרשימה שוב נבחנת על ידי הארגון.

חלק מהמעורבים בדיונים בעניין מפקפקים ביכולת המין האנושי לשפר את רווחתו בלי התמודדות נחרצת יותר עם השינויים שהוא מחולל על פני כדור הארץ וקביעת יעדים ברורים ומחייבים יותר בכל הנוגע להגנה על משאבי הסביבה. ביטוי לגישה זו ניתנה במאמר שפירסמה קבוצת מדענים, ובראשה פרופ’ דייוויד גריגס, מנהל המכון לקיימות באוניברסיטת מונאש, אוסטרליה, בכתב העת Nature. לטענתם, תהליכים כמו שינויי אקלים, פליטת יתר של חומרי דשן מזהמים, הרס המגוון הביולוגי ודלדול משאבי המים מעמידים בסכנה את צמצום העוני, אספקת המזון ומניעת תחלואה, ותוצאת הלוואי תהיה, שחברות עניות ורעבות לא יוכלו לקדם חינוך ושוויון. לכן יש להוסיף לרשימת המטרות שקבע האו"ם גם שישה יעדי פיתוח בר קיימא. מימושם יבסס וישלים את היעדים הקיימים באמצעות קיום משאבים כמו מקורות מים ואדמה פורייה לגידול מזון ויבטיח את העמידות של המערכות האקולוגיות.

פיתוח בר קיימא הוא מושג מפתח בחשיבה הסביבתית בשלושת העשורים האחרונים. קבוצת המדענים נותנת לו הגדרה חדשה (עשרות כאלו כבר ניתנו בעבר), המתאימה לעידן הנוכחי, שהמדענים מכנים אותו "אנתרופוקן", כי מדובר בעידן גיאולוגי המתאפיין בהשפעת האדם על תהליכים אקלימיים, הידרולוגיים וביולוגיים בכדור הארץ. על פי ההגדרה החדשה, "פיתוח בר קיימא מבטיח את צורכי ההווה, בעודו מגן על המערכת התומכת חיים של כדור הארץ, שבה תלויה הרווחה של הדור הנוכחי והדורות הבאים".

רויטרס

היעדים לפיתוח בר קיימא נגזרים מגישה חדשה לניתוח השינויים בסביבה, שפיתחו מדענים שוודים. על פי גישה זו, הנקראת בשם PLANETARY BOUNDRIES, יש מגבלות להיקף השינויים שהאדם יכול לחולל על פני כדור הארץ בלא להעמיד בסכנה את התנאים שבהם התקיימו החיים על פני כדור הארץ באלפי השנים האחרונות, וניתן לכמת אותם, גם אם לא בצורה מדויקת לחלוטין. שלושה מהם: שינויי אקלים, מגוון ביולוגי ופליטת חנקן לסביבה, כבר נפרצו, ולכן עתידנו ועתיד המערכות האקולוגיות בסכנה.

הראשון בששת היעדים החדשים שקבעו המדענים במאמר ב־Nature הוא הבטחת חינוך, בריאות ורווחת חיים תוך כדי התבססות על שינוי בהרגלי צריכה וייצור באופן המשמר את הסביבה. זהו יעד כללי, הקורא להעמיק פעולות קיימות, כמו מציאת תחליפים לחומרים רעילים, הגבלת כריית מחצבים, ומיחזור. היעד השני הוא הבטחת אספקת המזון וצמצום הרעב על ידי שינוי בשיטות גידול המזון - בעיקר שימוש יעיל ופחות מזהם בחומרי דשן כמו חנקן וזרחן, שהאדם מפר את המחזור הטבעי שלהם. יש לקבוע, שהשימוש בחומרי דשן יהיה יעיל יותר ב–20% עד סוף העשור הנוכחי, וזרימת הזרחן לימים לא תגדל מ–10 מיליון טונות בשנה.

כדי להבטיח את מקורות המים, יעד הפיתוח בר קיימא השלישי, יש לצמצם את היקף השאיבה מאגני נהרות, כך שלא תגדל מ–50%–80% מהזרימה הממוצעת בשנה באגנים אלה. יעד נוסף הוא הרחבת השימוש באנרגיה נקייה כדי למנוע שינויי אקלים קיצוניים ולהבטיח חשמל נקי. לשם כך יהיה צורך להפחית את קצב פליטת גזי החממה בשיעור של 3%–5% מדי שנה כבר בעשור הקרוב. זה נראה יעד דמיוני כמעט לאור תוכניות הצמיחה הכלכלית של מדינות רבות בעולם.

בעניין קיום המערכות האקולוגיות נקבע יעד פיתוח בר קיימא נוסף: יש למנוע מקצב הכחדת המינים על פני כדור הארץ להיות גבוה יותר מפי 10 מקצב ההיעלמות הטבעית של מינים. יש להבטיח שיישמרו 70% לפחות מהמינים הידועים של כל מערכת אקולוגית ו-70% משטחי היערות. הניצול של משאבי הטבע בים צריך להיעשות באופן המבטיח את כושר ההתחדשות של עולם הצומח והחי, בעיקר של דגה שכיום נמצאת בקריסה באזורים רבים.

האם יישארו היעדים החדשים בתוך המאמרים, או שתהיה להם השפעה על המדיניות? לכאורה נראה, שאין סיכוי רב לשינויים מבניים מרחיקי לכת בכלכלה העולמית. עם זאת יש לזכור, שעל פי הערכות של כמה כלכלנים, עלות השינויים תהיה אחוזים ספורים בתל"ג העולמי. חלק מהם כבר מתרחשים; למשל, ייעול שיטות ההשקיה, הטלת מס על פליטת פחמן (גז החממה העיקרי), ופיתוח מואץ של אנרגיות חלופיות. גם צעדים נוספים כמו שינויים מתונים והדרגתיים בתזונה, מעבר לתחבורה ציבורית ושינוי בחלק מהרגלי הצריכה של מוצרים נוספים, הם בני ביצוע. תזכורת תמידית על המגבלות של ניצול כדור הארץ העומדות לפני המין האנושי יכולה לזרז את ביצוע היעדים הללו.