טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעקבות השנהב: למרות צמצום ממדי הטבח, כ-100 פילים ניצודו השנה בקניה

תגובות
חטי פילים שנתפסו בנמל התעופה של ניירובי
Sayyid Abdul Azim / AP

בשנות ה–80 התפרסם שיר של להקת "הרובע הלטיני", שכלל שורה חוזרת על החדשות הרעות המגיעות באופן קבוע מרדיו אפריקה. בכל הקשור לחדשות על שמירת הטבע נשאר השיר רלוונטי גם היום. מהיבשת מגיעים דיווחים בלתי פוסקים על טבח חסר תקדים בהיקפו של היונקים הגדולים, ובראשם פילים וקרנפים.

מעט עידוד אפשר לשאוב מהדיווחים של ד"ר ביל קלארק, שהגיע בשבוע שעבר לביקור עבודה בישראל. ד"ר קלארק משמש כיום יועץ של רשות הטבע והגנים בנושאי האמנה הבינלאומית לפיקוח על סחר בחיות בר. בעבר היה עובד קבוע ברשות, ועד לפני שנתיים עבד במחלקה לפשיעה סביבתית של האינטרפול (הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי), שם עסק בין היתר בסיוע למדינות אפריקאיות באיתור ולכידה של ציידים וסוחרי שנהב. הסחר במוצר זה, המבוקש בעיקר בסין, הביא להרג של אלפי פילים בשנים האחרונות.

קלארק סייע בין היתר להכשיר אנשי אכיפת חוק בכמה מדינות אפריקאיות בתחקור ציידים, כדי שימסרו מידע על האנשים שהפעילו אותם. פעילות האכיפה הביאה ליותר מאלף מעצרים וללכידת יותר מ–100 אלף פריטי שנהב. בזמביה הצליחו השלטונות לאתר שני מפעלים שעסקו באופן בלתי חוקי בעיבוד שנהב עם חותמות בשפה הסינית. אחת הפעולות המוצלחות ביותר היתה לכידת סוחר השנהב הקנייתי פייסל מוחמד עלי. באחד המחסנים שבבעלותו התגלה מאגר שנהב במשקל 4.2 טונות. במהלך המרדף אחריו נמלט עלי לטנזניה, ושם נלכד לאחר שהאינטרפול פירסם "התרעה אדומה" לשדות תעופה ונקודות בדיקת מכס בכל רחבי העולם, עם פרטים על העבריין המבוקש.

הצורך במעורבות של האינטרפול נובע מהאופי הגלובלי של הסחר הבלתי חוקי. משלוחי השנהב עוברים דרך כמה מדינות באפריקה ונשלחים בסופו של דבר לשווקים כמו אלה בסין דרך אחד משדות התעופה או הנמלים הימיים הגדולים. יש צורך לאתר את רשת ההברחה, מהציידים והסוחרים הזעירים ועד הדמויות הבכירות ביותר. "אלה ארגוני פשע, אבל כאלה שעוסקים רק בפעילות זו, שבה התמחו", הסביר קלארק. גורמי האכיפה והאינטרפול גם הבינו, שאין להסתפק במעקב של המכס בשדות התעופה שאליהם מייבאים את השנהב; יש צורך במעקב מהמדינות שמהן מייצאים אותו.

בשדה התעופה של ניירובי, בירת קניה, משתמשים כיום בכלבים שאומנו להריח שנהב. מספר המשלוחים בלתי חוקיים שהם הצליחו לאתר גדול ממספר המשלוחים שאותרו בעזרת אמצעים טכנולוגיים כמו מכונות שיקוף. בשדה תעופה גדול אחר, של אדיס אבבה, בירת אתיופיה, מופעל הליך משפטי מהיר. "יש בית משפט המיועד לטיפול בסחר", מסביר ד"ר קלארק; "אדם שנלכד עם משלוח בשדה התעופה נשלח למעצר בלילה. למחרת הוא מופיע בפני שופט, ובדרך כלל משלם קנס גבוה, ואז הוא מורשה לעלות על הטיסה". שימוש בכלבים נעשה גם במרדפים אחרי ציידים בשמורות הטבע. לטענת קלארק, אמצעי זה פוגע פחות בזכויות האדם של הציידים: "המרדפים הם בדרך כלל בלילה, ובעבר הפקחים והציידים היו מנהלים קרב יריות. כלב יכול לרתק צייד לקרקע בלי להרוג אותו. כך גם ניתן לחקור אותו ולהשיג עוד מידע מודיעיני".

ד"ר ביל קלארק
דודו בכר

התקדמות משמעותית ביותר במאבק למניעת הסחר אירעה לאחר שממשלת סין אסרה לפני כשנה על פעילות זו בתחומה. מפעלים לייצור פריטי שנהב בבעלות ממשלתית נסגרו, ועל פקידי ממשלה נאסר לקבל מתנות עשויות משנהב או להשתתף בישיבה כשבחדר יש פריטים של המוצר האסור. בעקבות הפסקת הסחר נותר ברשות הסינים מאגר גדול של שנהב שלא ניתן למכור אותו, ולא הוחלט עדיין מה לעשות בו. "לדעתי הם צריכים להשמידו", אומר קלארק.

מחיר השנהב ירד בעקבות איסור הסחר בסין, ולכך יש לדברי קלארק תוצאות בשטח: "השנה ניצודו בקניה פחות ממאה פילים, בעוד בשנים קודמות באותו פרק זמן היו צדים מאתיים פילים ואף יותר". שווקים של שנהב קיימים עדיין במדינות כמו וייטנאם, אבל אינם מתקרבים בגודלם לאלה של סין. עם זאת, לגורמי האכיפה אין ספק שמדובר במאבק קשה וממושך וכי איום משמעותי מרחף עדיין מעל אלפי פילים אפריקאים. יש כמה אזורים במרכז ומערב היבשת, שבהם האוכלוסיות של מין זה נכחדו כמעט לחלוטין. קלארק כאמור פרש מהאינטרפול, ובנוסף להיותו יועץ של הרשות כאן, הוא ממשיך להיות מעורב בפרויקט הנמשך כ–20 שנה ובמסגרתו מסייעת ישראל לסנגל להשיב ראמים לטבע. בעלי החיים הראשונים נשלחו מה"חי בר" ביטבתה לסנגל והתרבו עם השנים. קלארק קורא לפעילות זו "פרויקט אברהם", על שם אברהם יפה, המנהל הראשון של רשות שמורות הטבע.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות