בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורה נבוכים

מהו הסכם "שמיים פתוחים"?

חברות התעופה הישראליות מאיימות להשבית את תנועת המטוסים החל מיום ראשון בעקבות מימוש ההסכם בין ישראל לאיחוד האירופי. על מה ולמה?

100תגובות

מהו הסכם "שמיים פתוחים"?

הסכם "שמיים פתוחים" הוא הסכם תעופה חדש בין ישראל למדינות האיחוד האירופי. ההסכם נועד לפתוח את ענף התעופה לתחרות מלאה בין חברות התעופה הישראליות לאירופיות. עם כניסתו לתוקף, הוא אמור להחליף את כל ההסכמים הבילטרליים אשר קיימים עתה בנפרד בין ישראל לבין כל אחת ממדינות אירופה. ההסכם החדש יבטל בהדרגה את המגבלות אשר קיימות כיום על מספר המובילים, התדירויות, הקיבולת וסוגי המטוסים אשר יורשו להוביל בין ישראל לבין האיחוד האירופי. ההסכם יגדיל את מספר חברות התעופה הזרות שפועלות בישראל, וכן יעלה את נפח הפעילות של חברות התעופה הישראליות והחברות הזרות הפועלות כבר היום.

כיצד נולד הסכם התעופה החדש ומי יזם אותו?

השיחות בין ישראל לנציבות האיחוד האירופי על הסכם תעופה אחיד חדש החלו עוד ב-2008 לאחר ששני הצדדים ביקשו לבצע רפורמה בענף התעופה. השיחות התנהלו במהלך כל השנים והבשילו רק ביולי 2012 עם חתימה בראשי תיבות של נציגי הצדדים. במקור, ההסכם היה צפוי להיכנס בהדרגה לתוקף מ-2013 במשך תקופה של חמש שנים, זאת כדי לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. אולם שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע בדצמבר 2012 כי בהנחיית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יובא ההסכם לאישור הממשלה ערב הבחירות כך שכניסתו לתוקף נדחתה שוב. אף על פי כן, מועצת שרי התחבורה של אירופה אישרה ב-20 בדצמבר 2012 את ההסכם מבלי שישראל חתמה עליו.

מה הם עיקריו של ההסכם החדש?

נוסחו של ההסכם מבחין בין קבוצות יעדים, כאשר ביחס לכמה יעדים בהם רמת הפעילות של חברות התעופה הזרות כיום הינה בהיקף גבוה, נקבע כי יבוצע גידול מתון במכסת הטיסות המותרות לביצוע וזאת על פני כמה שנים. משמע, כחלק מהיישום המדורג יתווספו מדי שנה 7 תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים כבר היום היקף תנועה משמעותי ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מדי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות.

מי המרוויח העיקרי ממימוש ההסכם?

הנוסע הישראלי מחד והתיירות הנכנסת מאידך יהיו המרווחים העיקריים מיישומו של ההסכם החדש. ההסכם אמור ליצור תחרות בין חברות התעופה הזרות והישראליות – מה שיביא להוזלת מחיר כרטיסי הטיסה. כמו כן, הוא יאפשר לנוסעים לטוס במבחר רחב יותר של חברות תעופה למספר גדול יותר של יעדים באירופה ומעבר לה, בזמני פעילות נוחים. ענף בתי המלון בישראל ירוויח אף הוא מהגעת מספר גבוה של תיירים ארצה. כך גם מורי הדרך ומדריכי הטיולים.

כיצד עשוי ההסכם להשפיע על חברות התעופה הישראליות?

חברות התעופה הישראליות טוענות כי המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים. לטענתם, ההסכם יביא לתחרות לא הוגנת מול חברות התעופה האירופיות בכמה מישורים מרכזיים כמו הוצאות ביטחון גבוהות, בריתות תעופה גלובליות שישראל לא שותפה להן, זמני פעילות לא אטרקטיווים בשדות התעופה באירופה. מאידך, יש מי שטוען, כי דווקא התחרות תצריך את חברות התעופה הישראליות לנקוט בצעדי התייעלות אשר רק תטיב עמן ותביא לרווחיות גבוהה יותר. בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות הנתמכות באופן ישיר על ידי ענף התעופה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו