בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהו חוק ההסדרים?

מתי נחקק החוק לראשונה? מהם יתרונותיו וחסרונותיו של החוק? מדוע יש ביקורת על החוק? מורה נבוכים עושה לכם סדר

תגובות

מהו חוק ההסדרים?

חוק ההסדרים הוא אסופה של חוקים ותיקוני חקיקה שהממשלה מעבירה מדי שנה כמקשה אחת לצדו של תקציב המדינה. חוק ההסדרים נועד להכשיר בהליך פשוט יותר שורה ארוכה של חוקים שנועדו ליישם את מדיניותה הכלכלית של המדינה ויש חשש שהממשלה לא תצליח להעביר אותם באמצעות חקיקה רגילה, או שהליכי החקיקה הרגילים ייארכו זמן ממושך. הליכי אישורו של חוק ההסדרים מוגבלים בזמן: כחודשיים בלבד, המלווים בלחץ רב על חברי הקואליציה, לעומת פרק זמן בלתי מוגבל לדיון וביקורת על חקיקה רגילה מצד וועדות הכנסת.

מתי חוקק חוק ההסדרים הראשון?

ראש הממשלה שמעון פרס, ושר האוצר יצחק מודעי היו הראשונים לחוקק “חוק הסדרים” בשנת 1985. מודעי הציג את המהלך כחוק לשעת חרום שנועד להשלים את התכנית הכלכלית לייצוב המשק. כיום, אף שהמשק הישראלי לא נתון במצב חרום, הממשלה מוסיפה להשתמש בחקיקה הנרחבת בשל היתרונות הרבים שחוק ההסדרים מקנה לה.

מה היתרונות של חוק ההסדרים?

העובדה שבאמצעות הצבעה בודדת (בשלוש קריאות) חברי הכנסת מאשרים עשרות חוקים שונים, מקלה על הממשלה לקדם רפורמות ולהוביל שינויים שנויים במחלוקת. הקואליציה מגייסת את הרוב האוטומטי שלה כדי להעביר את החוק מבלי לאפשר לח"כים לתמוך בחוק אחד מתוך החבילה ולהתנגד לחוק אחר – אף שאין כל קשר בין החוקים השונים המאוגדים בו.

מה החסרונות של חוק ההסדרים?

אוליבייה פיטוסי

הדיון באישור הצעות חוק רגילות אינו מוגבל בזמן. הוועדות השונות יכולות להזמין מומחים, לדרוש הבהרות ולקיים עשרות דיונים לפני שחוק רגיל עולה להצבעה במליאה. הדיון על חוק ההסדרים, לעומת זאת, תחום בזמן, בדרך כלל חודשיים, ואישורו צמוד לאישור תקציב המדינה. המשמעות: לחברי הכנסת קשה יותר לפקח על הסעיפים השונים המובאים בחוק, מופעל עליהם לחץ כבד מן הממשלה לאשר את החבילה כולה גם אם יש בה סעיפים שהם מתנגדים להם.

הצעות חוק רגילות מועברות לדיונים בוועדות הכנסת השונות על פי הנושאים בהן הן עוסקות. חוק ההסדרים עובר ברובו לוועדת הכספים, גם אם הנושאים של החוקים השונים בו אינם כספיים בהכרח. לעתים "מפורק" חוק ההסדרים ונמסר גם לוועדות אחרות. הבדל נוסף: בעוד שחוקים רגילים נידונים לעומק וללא מגבלת זמן, חוק ההסדרים עובר בפרק זמן קצוב – במקביל לאישורו של תקציב המדינה.

האם הממשלה מנצלת את החוק לרעה?

בית המשפט העליון סירב עד כה לפסול את השימוש בחוק ההסדרים, אך לא חסך ממנו ביקורת על הפגיעה – לכאורה – בהליכי הפיקוח המקובלים של הכנסת כלפי החקיקה בישראל. לא פעם התברר כי הממשלה מנצלת את חוק ההסדרים כדי להעביר רפורמות מרחיקות לכת במשק שאינן קשורות להעברת התקציב. העובדה שמנגנון אישורו של חוק ההסדרים פשוט יותר, מאפשרת לממשלה להכניס “הפתעות” משמעותיות מבלי שלחברי הכנסת תהיה יכולת אמיתית לפקח עליהן או למנוע אותן. המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מישאל חשין, טען בדיון בבג"צ כי בחוק ההסדרים יש "די לטלטל את מערכת היחסים הראויה בין רשויות השלטון". יו"ר הכנסת לשעבר, ראובן (רובי) ריבלין, דרש בימי כהונתו "למצוא את הגשר בין הצורך הלגיטימי של הממשלה למשול, לבין חובתו של כל חבר כנסת להבין על מה הוא מצביע". היועצת המשפטית לכנסת לשעבר, נורית אלשטיין, הבהירה ש"הממשלה עושה בחוק שימוש מניפולטיבי כמכבש ריכוזי, כמעט רודני שמשתק את עבודת הכנסת. קל וחומר שנעשה כאן שימוש בכלי שנועד לשעת חירום בעתות שגרה".

המשמעת הקואליציונית, כמו גם המאבק האופוזיציוני בחוק לא יאפשרו לעולם מצב שבו ח"כ מהקואליציה יוכל להתנגד לחוק ההסדרים בהצבעה במליאת הכנסת, ואילו ח"כ מהאופוזיציה לא יוכל לתמוך באחד החוקים הכלולים בחוק ההסדרים, אם הוא מבקש לקדם אותו. בנוסף, מבקרי חוק ההסדרים טוענים כי מדובר במהלך ממשלתי של "כפיית חקיקה" על הכנסת שמעקרת מתוכן את עבודת הוועדות שאמורות לבקר את החוקים השונים.

אם הביקורת על החוק כל כך נוקבת, מדוע לא משנים אותו?

לאורך השנים ניסו חברי הכנסת, והיועצים המשפטיים לכנסת ולממשלה לפעול לצמצום משמעותי של חוק ההסדרים. הצעת חוק שעלתה בכנסת ה-15 ולא הושלמה מעולם דרשה שהחוק יכלול רק נושאים תקציביים ותוקף ההנחיות המופיעות בו יוגבל לשנה אחת בלבד.

היועץ המשפטי לממשלה עובר על הצעות החוק הכלולות בחוק ההסדרים עוד לפני שהן מוגשות לממשלה כדי לצמצם את מספר החוקים המופיעים בו. למרות הביקורת הנוקבת, במשרד האוצר ובממשלה מודעים לכך שללא החוק, ספק אם ניתן יהיה להעביר מהלכים משמעותיים ושנויים במחלוקת – בין אם בשל הביקורת הציבורית ובין אם בשל התנגדות חברי הכנסת. הממשלות השונות שמעו את הקולות ובשנים האחרונות, לעיתים, חוק ההסדרים שהוגש היה מצומצם יותר. אלא שבשנים אחרות הוא היה נרחב משמעותית. כך, חוק ההסדרים הגדול ביותר, הוצג לכנסת לפני ארבע שנים וכלל 268 סעיפים, 185 מהם אושרו בסופו של דבר.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו