בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בבלארוס, צפייה בתיאטרון מחתרתי עלולה להסתיים בכלא

התיאטרון בדיקטטורה האחרונה של אירופה נאבק להישאר חופשי

תגובות

רוב האמנים שהוזמנו השנה לפסטיבל התיאטרון האלטרנטיבי "מתחת לרדאר" (שנפתח שלשום), עלו על מטוס ונחתו בניו יורק בקלות. אולם, בשביל שחקני התיאטרון החופשי של בלארוס, מוסד שפועל על גבול המקובל מבחינת מעורבותו הפוליטית במדינה הרודנית, המסע ממינסק היה מסובך יותר.

ב-19 וב-20 בדצמבר הפגינו הבלארוסים במחאה על הבחירות לנשיאות, שתוצאותיהן זויפו, לטענת משקיפים בינלאומיים. שניים משחקני התיאטרון נעצרו והאחרים ירדו למחתרת. בתקופה שלאחר ההפגנות נראה היה שעתידה של קבוצת התיאטרון, לא רק הנסיעה לניו יורק, נמצא בסכנה.

"באמת ?טסנו מתחת לרדאר' וחיינו במקום מסתור, כמו בסיפור בלשי", סיפרה נטליה קוליאדה, ממייסדי התיאטרון, יום לאחר הגעתה לניו יורק. היא הוסיפה כי, "יצאנו את בלארוס בקבוצות קטנות. חברים מהקבוצה, בהם גם המנהל ולדימיר שצ'רבן, הסתתרו במשאיות ומכוניות בניסיון להתנער ממעקב אנשי הביטחון".

מאז 1994 שולט אלכסנדר לוקאשנקו בבלארוס, "הדיקטטורה האחרונה בלבה של אירופה", לפי הגדרתה של שרת החוץ האמריקאית לשעבר קונדוליזה רייס. ערוצי התקשורת, תעשיית הקולנוע והעיתונות נמצאים כולם תחת פיקוח הדוק, ומתנגדי המשטר פשוט נעלמים. מצב זה עורר את השאלה אם יש בכלל אפשרות לקיומו של תיאטרון אנטי-ממסדי.

קוליאדה בת 37 ובעלה ניקולאי חלזין בן 46, ייסדו את התיאטרון החופשי ב-2005, לאחר שהגלריה לאמנות שניהל חלזין נסגרה בהוראת השלטונות, ושלושה יומונים שהיו מזוהים עם האופוזיציה, ושאליהם התקבל לעבודה ככתב, נסגרו גם הם זה אחר זה. "ב-2004 כל כך נמאס לי מהפוליטיקה, עד שהתחלתי לכתוב מחזות", אמר חלזין.

"התיאטרון היה אמצעי הביטוי היחיד שלא היה בשליטה מוחלטת של המדינה", אמר שצ'רבן, שביים את רוב ההצגות שהועלו בתיאטרון. אולם יתרון זה התפוגג במהירות, ומשרד התרבות סיווג את מחזותיו של חלזין כ"לא מומלצים להפקה", וסירב לבקשת הקבוצה להירשם כחוק, דבר שמנע ממנה מענקים ממשלתיים או אפילו תרומות פרטיות. בו זמנית יצאו שירותי הביטחון של בלארוס במסע הפחדה נגד חברי הקבוצה, ואפילו נגד צופים תמימים. חלק מהשחקנים פוטרו ממשרותיהם באוניברסיטאות או בחברות ממשלתיות שונות, ואחרים קיבלו איומים.

בבלארוס נוהגים השחקנים להופיע ללא פרסום מקדים. המידע על ההופעות מועבר במסרונים, והקהל אינו מוזמן ישירות לאתר שבו תתקיים ההצגה, אלא למקום שממנו יוביל אותם אחד השחקנים לאולם המופע. בנוסף מתבקשים הצופים לבוא מצוידים בתעודות זהות, כי "אי אפשר לדעת מתי תופיע המשטרה ותעצור את כולם". לדברי קוליאדה, "לפעמים אנחנו מופיעים בלב היער".



שחקני התיאטרון נטליה קוליאדה וניקולאי חלזין, השבוע בניו יורק. מחזות במקום עיתונות



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו