בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סין וקולומביה מתכננות לבנות תעלה שתתחרה בתעלת פנמה

לפי התוכנית, שעלותה חמישה מיליארד דולרים, יוקמו נמלים וקו רכבת שיחבר בין האוקיינוס השקט לאטלנטי

תגובות

מתחרים בתעלה

הענק הכלכלי הסיני מתפשט לדרום-אמריקה. נציגי ממשלת סין מתכננים יחד עם ממשלת קולומביה בניית "תעלה יבשה" שתחבר בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט, ותאפשר העברת מטענים מהירה באמצעות קו רכבת ושני נמלים בכל אחד מקצוות הציר היבשתי. "התוכנית ריאלית, והיא נמצאת בשלב מתקדם יחסית", כך אמר השבוע נשיא קולומביה מנואל סנטוס.

ההשקעה המוערכת כרגע בהקמת המיזם נושקת לסכום של 4.7 מיליארדי דולרים. המיזם ימומן בידי "הבנק הסיני לפיתוח" וייבנה בידי חברת הרכבות הסינית. מדובר במסילה שתחבר בין העיר קופיקה הממוקמת על חוף האוקיינוס השקט, למפרץ אורבה שבים הקריבי, ותעבור בנתיב שמקביל פחות או יותר לגבול בין קולומביה לפנמה. אורכו של הקו צפוי להיות כ-220 קילומטרים.

שגריר סין בקולומביה, גאו זנגיו, אמר השבוע כי "למקום חשיבות אסטרטגית עליונה". לדבריו, מדובר ב"הקמת נמל מרכזי לכל דרום אמריקה".

תעלת פנמה משמשת עתה נתיב יחיד להעברת סחורות בין האוקיינוסים מבלי הצורך להפליג מסביב ליבשת, ומרכזת כ-5% מכלל הסחר העולמי. בכל שנה עוברות בתעלה כ-14 אלף ספינות משא ומכליות. מאז 31 בדצמבר 1999 הועברה השליטה בתעלת פנמה מארה"ב לידי הממשל המקומי. ואולם, למרות זאת התעלה נחשבת לנכס כלכלי ואסטרטגי אמריקאי מובהק. התעלה היבשה הסינית היא קריאת תיגר על הבלעדיות של תעלת פנמה, וצפויה לפגוע בכלכלתה שמבוססת בעיקר על הכנסותיה סביב התעלה.

לסין יש אינטרס להציע לקולומביה את תכנון המיזם, בנייתו ומימונו. התעשייה הסינית עושה שימוש רב בפחם, במיוחד לצורכי אנרגיה ולענף הפלדה, ואילו קולומביה היא אחת מענקיות כריית הפחם בעולם, החמישית בעולם ובעלת רזרבות הפחם הגדולות ביותר באמריקה הלטינית. בשנת 2010, ייבאו הסינים יותר מ-164 מיליון טונות פחם מקולומביה, ולפי הערכות מומחים הייבוא יעלה ל-200 מיליון טונות ב-2011. מכרות הפחם הקולומביאניים נמצאים בצד הקריבי של המדינה, והתעלה היבשה מתוכננת להיות הנתיב שבו יועבר הפחם לסין והודו. לדברי סנטוס, במיזם צפויה לקום גם עיר תעשייתית חדשה ליד העיר הגדולה קרטחנה בצד האטלנטי, שאליה ייבאו מוצרים סיניים רבים שיוצאו ליעדים ביבשות אמריקה ואירופה.

פרסום המיזם נחשף חודשים ספורים לאחר שפורסם לראשונה ב"הארץ" על שיתוף פעולה בין איראן לוונצואלה לבניית תעלה חלופית בניקרגואה. ואולם, ניקרגואה אינה יכולה לפעול בנושא ללא הסכמת קוסטה ריקה שמחזיקה בגדה השנייה של נהר סן חואן, לב הפרויקט. צבא ניקרגואה פלש באוקטובר לאזור הקרוב לנהר, וקוסטה ריקה הביאה את הנושא לדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו