מדענים סינים פיתחו פרות המפיקות חלב אם אנושית

מדענים בסין טוענים כי הצליחו להחדיר גנים אנושיים ל-300 פרות חולבות, ולהפיק מהן חלב בעל תכונות זהות לחלב אם

מדענים סינים טוענים כי הצליחו לפתח תחליף לפורמולות השונות של מזון לתינוקות: פרות מהונדסות גנטית המפיקות חלב אם אנושית. לטענתם, הם הצליחו להחדיר גנים אנושיים ל-300 פרות חולבות, ולהפיק מהן חלב בעל תכונות זהות לחלב אם.

חלב אם מכיל כמויות גדולות של חומרי הזנה חשובים, שמסייעים לחיזוק המערכת החיסונית של תינוקות, ומצמצמים את הסכנה מזיהומים. המדענים שמאחורי המחקר זה סבורים שחלב מעדרי פרות מהונדסות גנטית יוכל לספק חלופה למיני אבקות חלב לתינוקות, שנחשבות תחליף נחות לחלב אם. בחזונם, מוצרי חלב מפרות שכאלה יוצעו למכירה בעתיד במרכולים.

באירופה לפחות, שם ישנה התנגדות עזה למכירה של מוצרים מתירס שעבר הנדסה גנטית, נראה כי ארוכה הדרך לפני שמוצר זה יימכר בהצלחה. מלבד הדאגה לבריאות התינוקות שישתו חלב שעבר הנדסה גנטית, המחקר עורר גם את זעמם של ארגונים להגנה על בעלי חיים, שתהו כיצד ישפיעו השינויים הגנטיים על הפרות.

ואולם, הפרופסור נינג לי, המדען שהוביל את המחקר ומנהל המעבדות לאגרו-ביוטכנולוגיה באוניברסיטה החקלאית של סין, טוען כי החלב המהונדס גנטית יהיה בטוח לשתייה כמו חלב מפרות רגילות. "טעם החלב הזה חזק מהחלב הרגיל", צוטט פרופ' נינג בדיילי טלגרף הבריטי.

סין מובילה כיום במחקר המזון מהונדס גנטית, והכללים הנהוגים שם ביחס לטכנולוגיה זו מחמירים פחות מאשר באירופה. החוקרים השתמשו בטכנולוגיית שיבוט להחדיר גנים אנושיים לדנ"א של פרות חולבות מסוג הולשטיין, לפני שהעוברים המהונדסים גנטית הושתלו ברחמיהן של פרות פונדקאיות.

במאמר שהתפרסם בכתב העת המדעי Public Library of Science One, אמרו החוקרים שהם הצליחו ליצור פרות המייצרות חלב שמכיל חלבון אנושי ושמו ליסוזים. הליסוזים הוא חלבון הנמצא בכמויות גדולות בחלב אם, ועוזר לגוף הילודים להתגונן מפני חיידקים. בחלב המהונדס נמצאו עוד חלבונים המצויים בחלב אם ומסייעים לחיזוק המערכת החיסונית: לקטופרין, ואלפא-לקטלבומין.

החוקרים גילו גם כי הם הצליחו להגדיל את אחוזי השומן בחלב ל-20 אחוזים וגם שינו את רמות מוצקי החלב, מה שמקרב אותו להרכב של חלב אם.

בשיחה עם הסנדיי טלגרף אמר פרופסור לי כי "החלב דמוי חלב אם" יספק תכולה תזונתית גבוהה בהרבה מחלב פרה. לדבריו, הוא וצוותו הצליחו ליצור שלושה דורות של פרות מהונדסות גנטית, אבל כדי להגיע לייצור מסחרי, נדרש לייצר מספר גדול של פרות.

"חלב אם מכיל את היחס הנכון בין חלבונים, פחממות, שומנים, ויטמינים ומינרלים להתפתחות האופטימלית של התינוק. חלב פרות מספק לנו מקור תזונה בסיסי ויומיומי. אבל בעיות בעיכולו ובספיגתו מגבילות את האפשרות שישמש מזון מושלם לבני אדם".

מזון מהונדס גנטית הוא סוגייה נתונה במחלוקת קשה, וכיום מותר למכור מזון זה באירופה אך ורק לאחר שעבר בדיקות נרחבות אשר לבטיחותו. גם תגובת הצרכנים למזון מהונדס שלילית מאוד והקונים מחפשים במרכולים מוצרים שאינם מהונדסים.

דוברת של החברה המלכותית להגנת בעלי החיים בבריטניה אמרה כי ארגונה מודאג מאוד בנוגע לפרות המהונדסות. בין השאר העלתה את התמיהה: לשם מה אנו זקוקים לחלב הזה? מה הוא בדיוק נותן שאין לנו כבר?"