בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסמכי ויקיליקס | ארה"ב מימנה קבוצות אופוזיציה סוריות

המסמכים חושפים כי ארה"ב מימנה תחנת טלוויזיה וקבוצות בתוך סוריה. משרד החוץ ביקש מהוושינגטון פוסט לא לפרסם את שמות הקבוצות מחשש לחיי אנשיהם

תגובות

מחלקת המדינה האמריקאית מימנה קבוצות אופוזיציה הפועלות נגד נשיא סוריה בשאר אסד, כך דיווח היום (שני) עיתון הוושינגטון פוסט בהתבסס על מסמכים שסופקו לו על ידי אתר ההדלפות ויקיליקס. המימון האמריקאי נמשך מ-2006 ולפחות עד 2010.

המסמך חושף כי ארה"ב סיפקה לפחות שישה מיליון דולר לתחנת הטלוויזיה ברדה הפועלת מלונדון ומזוהה עם "התנועת הסורית הגולה לצדק ושוויון". אחד מראשי התנועה מתפקד כעורך הראשי של התחנה המעודדת מאז 2009 הפגנות נגד נשיא סוריה.

בנוסף, העבירה ארה"ב כספים לקבוצות אופוזיציה בתוך סוריה. על פי הפרסום, ב-2009 החלו גורמים רשמיים בשגרירות ארה"ב בדמשק לגלות דאגה מכך שסוכני מודיעין סורים מעלים שאלות בנוגע לתוכניות של ארה"ב. חלק מהפקידים הציעו כי מחלקת המדינה תבחן מחדש את מעורבותה בפרויקטים ש"עשויה לפגוע בנסיונות ממשל אובמה להתקרבות בין המדינות".

הפגנות נגד המשטר בסוריה. תצלום: רויטרס

"אין ספק כי הרשויות בסוריה יראו בכל מימון אמריקאי לקבוצות פוליטיות לא חוקיות כניסיון להביא לשינוי המשטר", כתב דיפלומט אמריקאי בכיר בדמשק באפריל 2009. "הערכה מחדש של המימון הנוכחי של התוכניות התומכות בקבוצות אנטי ממשלתיות בתוך ומחוץ לסוריה עשוי להיות יעיל", הוסיף.

על פי הפרסום, הזרמת הכספים החלה ב-2006, כשנה לאחר שהנשיא ג'ורג' בוש הקפיא את הקשרים בין המדינות. המימון האמריקאי נמשך גם בעת שממשל אובמה עשה צעדים לחדש את היחסים בתקווה כי סוריה תשנה את התייחסותה הפוליטית לישראל ולבנון ותפסיק את התמיכה בקבוצות קיצוניות. בינואר 2011 ארה"ב אף הציבה שגריר בדמשק, בפעם הראשונה מזה חמש שנים.

עם זאת, הוושינגטון פוסט מדגיש כי לא ברור מהמסמכים שבידיו אם המימון האמריקאי נמשך אחרי 2010. העיתון לא פירסם שמות נוספים של ארגונים שקיבלו כספים ממחלקת המדינה בשל בקשה ממשרד החוץ האמריקאי שהביע חשש מפגיעה במעורבים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו