בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להיט בארה"ב: אופנועי הצבא האדום

אמריקאים רבים בארה"ב רוכבים על אופנועים עם סירה תוצרת חברה מרוסיה

תגובות

אירביט, רוסיה. אידיליה בין תעשייה גוססת מימי ברית המועצות לרוכבי אופנוע מזדקנים בארה"ב מתגלגלת לה בכבישים המהירים של אמריקה. סיפור האהבה החל בעקבות מאמצי הישרדות של מפעל מנועי אירביט, שהיה במשך עשרות שנים יצרן חשוב של אופנועים עם סירה מדגם אוראל, עד שהחל לשקוע, כמו עסקים סובייטים רבים בעידן הפוסט קומוניסטי. הישועה באה מכיוון בלתי צפוי: שוק רוכבי אופנועים אמריקאים בגיל העמידה, שלא חיפשו לעצמם התרגשויות בכבישים אלא כלי תעבורה שימושי ואמין. כך זכה האופנוע עם הסירה, מוצר אנכרוניסטי לכאורה הלקוח מיומני החדשות של מלחמת העולם השנייה, לחיים חדשים. מייצור אופנועים לצבא האדום, הפכה החברה הוותיקה ליצואנית לאויב לשעבר מהמערב. 60% מהיקף מכירות החברה נשען על ארה"ב.

באירביט מודים כי רוכבי האופנועים המבוגרים הם אמנם נתח השוק המרכזי שלהם, אולם ציינו שהאופנועים עם הסירה החלו להיות סחורה מבוקשת גם בקרב רוכבים צעירים יותר, בעיקר זוגות המתלהבים מאופנת הרטרו. "בברית המועצות, האופנוע שלנו היה סוס עבודה", אומר ולדימיר קורמצ'ב, מנהל בית החרושת באירביט, "עכשיו הוא צעצוע יקר".

דיוויד רייך, בן 65, נגר בגמלאות ממדינת אורגון בארה"ב, קנה לעצמו לפני שנה אופנוע אוראל בצבע לבן; תחילה, שקלו הוא ואשתו לקנות שני אופנועים, אולם העדיפו בסוף את האופנוע עם הסירה, "זה כלי רכב שאשתי ואני יכולים ליהנות מהנסיעה ביחד", אמר. אישתו ז'ין מסכימה אתו. לדבריה, "זו פשוט חגיגה, אני נהנית לטייל ביחד ולהסתכל בנוף".

פיטר הורסט, דובר איגוד רוכבי האופנועים, אומר שהגיל הממוצע בקרב כ-230 אלף חבריו הוא 48. "ככל שהאופנוענים מתבגרים ונחלשים, הם מתחילים לעבור לאופנועים עם סירה", אמר. "זוגות מבוגרים יותר אומרים שלא נוח להם לשבת זה מאחורי זה", הוסיף קורמצ'ב. עם זאת, האופנועים עם הסירה הם עדיין רק חלק קטן משוק האופנועים בארה"ב.

בהשוואה לשיא פעילותו בשנות השבעים, שבהן ייצר עד 130 אלף אופנועים בשנה, פועל בית החרושת באירביט בתפוקה קטנה ביותר. קווי הייצור שלו נסגרו והאופנועים מורכבים היום ידנית. עד המיתון הנוכחי סיפק בית החרושת 650 אופנועי אוראל בשנה לארה"ב, והוא מקווה להגיע למספר זה גם השנה. בסך הכל מתכוון המפעל לייצר 1,100 אופנועים בשנת 2011; מחירו הממוצע של אופנוע אוראל עם סירה נע בסביבות עשרת אלפים דולר.

היקף מכירות האופנועים עלה לאחר שהיצרן איתר חובבי אופנוע מבוגרים שלא רצו עוד לחלוק את אותו המושב. "בעלים ונשים רכבו יחד שנים", אומר ג'ים פטיטי, בעל סוכנות מכירות של אופנועי אוראל בסאלם במדינת אורגון; "אבל בשלב מסוים האופנועים הרגילים נעשו כבדים מדי בשבילם, והאשה שיושבת לרוב מאחור לא יכולה לראות את הדרך לפניה ולא מוכנה לשבת מאחורי בעלה; אבל עכשיו, כשנותנים לה תא טייס משלה, היא שמחה להצטרף להרפתקה".



דיוויד רייך ואשתו על אופנוע סירה רוסי מדגם אוראל. ''אשתי ואני יכולים ליהנות מהנסיעה ביחד'', אמר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו