בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תם עידן מעבורות החלל בנאס"א: אטלנטיס נחתה בפעם האחרונה

אחרי 135 משימות לאורך 30 שנה ובעלות של 209 מיליארד דולר, הגיעה היום לקיצה תוכנית מעבורות החלל של נאס"א

תגובות

מעבורת החלל אטלנטיס נחתה היום בצהריים (חמישי) במרכז החלל קנדי שבפלורידה. בכך בא לסיומו עידן המעבורות של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. תוכנית מעבורות החלל נמשכה 30 שנה, כללה 135 משימות ועלתה כ-209 מיליארד דולר.

טרם הנחיתה, אמר ראש צוות המשימה הנוכחית, כריס פרגוסון, "זה הולך להיות רגע קשה עבור אנשים רבים שהקדישו את חייהם לתוכנית המעבורות במשך שלושים שנה שנה. אבל ננסה לשמור על מצב רוח טוב".

ארבעת האסטרונואטים ששבו היום לכדור-הארץ העבירו לששת האסטרונואטים השוהים בתחנת החלל אספקת ציוד ומזון שתשמש לשנה שלמה, כמו גם מזכרות שונות.

סין והודו ימלאו את החלל שארה"ב מותירה | טל ענבר

תוכנית המעבורות האמריקאי מהווה את פרק ההמשך לתוכנית החלל אפולו שהביאה את בני האדם הראשונים לירח בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת. לאחר המשימות היקרות והחד-פעמיות של אפולו, המעבורות היו אמורות לשמש ככלי הטיס הראשונים לתעופת חלל שניתן יהיה לעשות בהם שימוש חוזר. התוכנית החלה ביוזמתו של נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון בתחילת שנות ה-70 ויצאה לפעול עם שיגורה של המעבורת קולומביה למשימה ראשונה באפריל 1981. אחריה נסקו אל מחוץ לאטמוספרה המעבורות צ'לנג'ר, דיסקברי, אטלנטיס ואנדוור.

וידיאו: עידן מעבורות החלל של נאס"א - 1977-2011

המעבורות שימשו בין היתר להקמת תחנת החלל הבינלאומית ולתיחזוקה, ועל סיפוניהן התקיימו לאורך השנים מאות ניסויים מדעיים שונים שבחנו בין היתר את ההשפעות הבריאותיות של השהות המתמשכת בחלל. המעבורות גם העלו למסלול הקפה סביב כדור-הארץ שלושה טלסקופים שלהם תפקיד מרכזי בחקר היקום; המוכר שבהם הוא טלסקופ החלל האבל, הידוע בתצלומיו המרהיבים של גרמי השמיים, שזכה לארבעה ביקורי שיפוץ ותחזוקה מוצלחים. המעבורות גם שימשו לשיגורן של משימות בין-פלנטריות לצדק, לוונוס ולשמש.

נחיתת אטלנטיס, היום. תצלום: נאס"א

לצד ההישגים הרבים שתוכנית המעבורות יכולה לזקוף לזכותה, נאס"א ספגה לאורך השנים ביקורת ציבורית בשל העלות הגבוהה מהצפוי של המשימות ובשל בעיות הבטיחות שהתגלו בהן. בעקבות התרסקות המעבורות צ'לנג'ר (ב-1986) וקולומביה (ב-2003), שהביאה למותם של 14 האסטרונואטים שאיישו אותן, בהן האסטרונואט הישראלי הראשון אילן רמון, הושבת צי המעבורות למספר שנים.

לאחר נחיתת המעבורת האחרונה, אטלנטיס תועבר יחד שאר המעבורות אל מוזיאונים ברחבי ארצות הברית. לאסטרונאוטים האמריקאים לא תהיה מעתה כל אפשרות להגיע באופן עצמאי לתחנת החלל הבינלאומית, והם יהיו תלויים בחלליות מדגם "סויוז" של סוכנות החלל הרוסית. כעת משקיעה נאס"א במיזמי תעופת חלל פרטיים במטרה לפתח צי מוניות חלל פרטיות שישמש להעברה עצמאית של אסטרונאוטים ואספקה לתחנת החלל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו