יצירות אמנות מהאוסף של איב סאן לורן ובן זוגו לשעבר נמכרו בכחצי מיליארד דולר

המכירה של המאה ניצחה את המיתון

אלי ערמון אזולאי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אלי ערמון אזולאי

מכירת המאה נסגרה עם תוצאות גבוהות מהצפוי. במשך שלושה ימים, אוספם המשותף של מעצב האופנה האגדי איב סאן לורן, שהלך לעולמו לפני כמעט שנה, ובן זוגו לשעבר פייר ברז'ה, עמד למכירה במוזיאון הגראן פאלה בפאריס. המכירה, שאורגנה על ידי בית המכירות הפומביות כריסטיס ובית המכירות של ברז'ה עצמו, הוכתרה כהצלחה חד-משמעית: 95% מ-689 הפריטים שהוצגו - ביניהם פסלי כסף, יצירות אמנות אימפרסיוניסטיות ומודרניות ואמנות דקורטיווית מהמאה ה-20 - נקנו בסכום עתק של כחצי מיליארד דולר.

חלקים מסוימים של המכירה, שקוטלגה על פי סוגה ותקופה, שברו שיא באירופה ובעולם כולו. אחד הפריטים היקרים ביותר שנמכרו באירוע היה הכורסה של איילין גריי, "Dragons", שנמכרה ב-28.3 מיליון דולר. פריט נוסף שנמכר במחיר גבוה מהרגיל, מקטגוריית האמנות המודרנית, הוא עבודתו של האמן מרסל דושאן, "Eau de voilette-Belle haliene", שכל כולה "רדי-מייד": בקבוקון בושם קטן עם תמונה של אשה בתוך קופסה. פריט זה נמכר ב-11.5 מיליון דולר, כמעט פי שישה מההערכה הראשונית. הפריט הכי יקר שנמכר הוא ציור של אנרי מטיס מ-1911 - "Les Cocous, tapis bleu et rose", שנמכר בעבור 46.4 מיליון דולר.

באירוע נמכרו גם שני פריטים שנויים במחלוקת: שני פסלי ברונזה מהמאה ה-18 בדמות ראשים של עכבר וחולדה, שנעלמו ממזרקת גלגל המזלות בארמון הקיץ הקיסרי בבייג'ין. סין דרשה את החזרתם של הפסלים, שנבזזו לקראת סוף מלחמת האופיום השנייה ב-1860, בעת שכוחות צרפתים ובריטים העלו את הארמון באש. הפסלים נמכרו באירוע בעבור 36 מיליון דולר, לאחר שבית הדין הצרפתי התיר לברז'ה למוכרם.

כ-1,500 איש פקדו את המכירה הפומבית. רוב הקונים נותרו אנונימיים, אך בין אלה שהזדהו ניתן למצוא את נציגי חברת Galerie J. Kugel המנוהלת על ידי שני האחים ניקולס ואלקסיס, שממשיכים באופן הדוק מסורת של חמישה דורות של סוחרי אמנות. בשנות ה-70 וה-80, השנים העיקריות והאינטנסיוויות של רכישת האוסף, שני האחים נהגו למכור יצירות רנסנס ופסלי כסף בעדיפות ראשונה לאיב סאן לורן. גם מוזיאון הלובר בצרפת קנה מספר יצירות באירוע.

כל כספי המכירה יחולקו בין שתי קרנות: קרן איב סאן לורן ופייר ברז'ה, שהוקמה על מנת לשמר את המסורת של איב סאן לורן כמעצב-על, וקרן חדשה שתוקם בעקבות המכירה למחקר מדעי ורפואי למען המלחמה באיידס. ברז'ה, שיזם את המכירה לאחר מותו של סן לורן והיה שותפו במשך 40 שנה, מסכם את המכירה כניצחון גדול ומכריז כי "תוצאות המכירה מדגימות שאפילו בזמנים כלכליים קשים כמו היום, עבודות אמנות איכותיות שומרות על כוחן ועל ערכן".

רוני פורר, בעל הגלריה גולקונדה, בית מסחר לאמנות יפה בתל אביב, מכנה את המכירה כ"ניצחון לאמנות", שהתאפשר בזכות "הטעם, ההבנה והעין החדה שהיתה לסאן לורן לאיכות הטובה ביותר".

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ