בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טלטלה בצבא פולין בגלל דו"ח על התרסקות מטוס הנשיא

דו"ח בדיקת התרסקות מטוסו של נשיא פולין חושף את עומק הליקויים בצבא: טייסים תובלה וקרב לא מאומנים בשל חוסר תקציב לדלק

21תגובות

השבוע חגג צבא פולין את חגו - יום הניצחון על הצבא האדום בשנת 1920. אך מהטקס המפואר בחוצות ורשה נעדרו שר ההגנה בוגדאן קליך, שנאלץ להיפרד מתפקידו, ועוד 15 קצינים בכירים, בהם כמה אלופים, שפוטרו ימים אחדים לפני האירוע. נשיא המדינה, ברוניסלב קומורובסקי, שהוא על פי החוקה גם המצביא העליון, ציין בנאומו כי "הצבא זקוק לשידוד מערכות רציני, מרמת הפיקוד ועד לרמה של הכשרה מקצועית, בעיקר בחיל האוויר".

דבריו התייחסו לממצאי דו"ח ועדה בלתי תלויה שחקרה את סיבות התרסקותו של המטוס הצבאי מדגם טופולב 32, אסון שבו נהרגו לפני כשנה וחצי הנשיא הקודם לך קצ'ינסקי ורעייתו יחד עם 94 בכירים בממשלה ובצבא. הוועדה מצאה שלא הטייס הראשי ולא משנהו היו מורשים להטיס מטוס מהסוג הזה, וכי בשל הכשרתם הלקויה לא שלטו כראוי במכשור שהורה על גובה הטיסה - ופגעו בעץ. ההתרסקות אירעה באפריל אשתקד בקרבת שדה התעופה סמולנסק ברוסיה, בתנאי ערפל כבד.

חילופי ההאשמות עם רוסיה על האחריות להתרסקות התחלפו בשבועות האחרונים בביקורת חריפה על הצבא. אחרי חודשים ארוכים של חקירה דקדקנית הסתבר כי רוב טייסי חיל האוויר לא מילאו את מכסת החובה של טיסות אימון, בעיקר בשל מחסור בדלק. הממונים עליהם כתבו דיווחים שקריים, וכך לא אפשרו למטה חיל האוויר לתקן את המעוות. קציני המטה מצדם לא עשו דבר כדי לעמוד על אמיתות הדו"חות על טיסות הכשרה שלא היו ולא נבראו.

גדוד 36, האחראי על הטסת אח"מים, פוזר בימים אלה. הוחלט כי בעתיד נשיאי המדינה וראשי הממשלה יטוסו במטוסים חכורים מחברת התעופה האזרחית "לוט", שכל טייסיה מצוידים ברישיונות בינלאומיים. ואולם בד בבד מתעורר חשד כי גם טייסים קרביים של 48 מטוסי אף-16, שבשנת 2006 נרכשו בארה"ב תמורת סכום עתק של שישה מיליארד דולר, לא הוכשרו כראוי.

לפני כשנתיים ביקר בארץ שר ההגנה דאז אלכסנדר שצ'יגלו כדי לברר בין השאר את האפשרות להפנות את טייסי הקרב הפולנים לתקופת אימונים בחיל האוויר הישראלי. העסקה לא יצאה לפועל בשל התנגדות היצרן האמריקאי, שגבה 300 מיליון דולר תמורת ההכשרה שסיפק.

הצבא הפולני תמיד שימש מקור גאווה לאומית. עתה מבינים פולנים רבים: "זה לא זה מה שחשבנו". להערכת גורמים מוסמכים במשרד ההגנה תיקון כל העיוותים עלול להימשך עד עשר שנים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו