בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אנרגיה ירוקה: עלייה ניכרת בייצור דלק ביולוגי בעולם

העלייה החדה מוסברת גם בעליית מחירי הנפט שהופכת את השימוש בדלק ביולוגי לכדאי יותר

תגובות

לאחר שהוטלו ספקות בנוגע לכדאיותו הכלכלית והסביבתית והחלה מגמה של ירידה בהיקף ייצורו, שב הדלק הביולוגי ברחבי העולם למגמת גידול משמעותי בייצור. על פי דו"ח שפרסם שלשום המכון האמריקאי לענייני סביבה WORLDWATCH, בשנת 2010 גדל היקף ייצור הדלקים הביולוגיים בעולם ב-17% וכיום מהווים דלקים אלו כ-2.7% מכלל הדלק הנצרך על ידי כלי רכב.

בסך הכל ייצרו בעולם בשנה שעברה דלקים ביולוגיים בהיקף של 105 מיליארד ליטרים. היצרניות העיקריות של דלק על בסיס אתנול נותרו ארצות הברית וברזיל. אירופה נשארה היצרנית העיקרית של הביו-דיזל. אחד הגורמים העיקריים בהתאוששות הייצור הוא העלייה במחירי הנפט שהפכה לכדאית יותר את השימוש בדלק ביולוגי.

דלק ביולוגי הוצג לפני שנים, בעיקר בארצות הברית, כאחד התחליפים העיקריים לנפט ההולך ואוזל וכפתרון סביבתי, מאחר ששריפת הדלק בכלי רכב לא גורמת לפליטת זיהום או גזי חממה (הגידולים שמהם מפיקים דלקים ביולוגיים קולטים את אותה כמות גזי חממה הנפלטת ממכוניות במהלך שימוש בדלקים אלה). הדלקים הביולוגיים הם בעיקר על בסיס אתנול וביו-דיזל. האתנול מופק מתהליכי תסיסה של סוכרים בצמחי תירס וקנה סוכר. ביו-דיזל מופק משומנים ושמנים הנמצאים בצמחים.

בארצות הברית שב ייצור הדלק הביולוגי לרמות שאפיינו אותו ב-2009, והוא מהווה כיום כארבעה אחוזים מהדלק המשמש לתחבורה. המקור העיקרי הוא אתנול המופק מתירס. יש מכוניות בארצות הברית שבהן ניתן כבר להשתמש בתערובת דלק הכוללת 15% אתנול. האמריקאים גם החלו לייצא דלק זה למדינות שונות, בהן איחוד האמירויות, אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם.

לדלק הביולוגי תפקיד משמעותי עוד יותר בכלכלה הברזילאית המנצלת בעיקר קנה סוכר לצורכי ייצור הדלק. כיום מספק קנה סוכר מעל ל-40% מצריכת הדלק של צי המשאיות הקלות במדינה זו.

אירופה היא עדיין יצרנית הביו-דיזל הגדולה בעולם, כאשר המדינה המובילה ביבשת זו היא גרמניה. האירופים מחייבים שימוש בתמהיל דלק שבו המרכיב הביולוגי מהווה 5.75%. עם זאת יש מגמת גידול בייצור של דלקים אלו גם בחלקים אחרים של העולם. באסיה חל גידול של 20% בייצור ביו-דיזל, בעיקר כתוצאה מהפקת שמן דלקים בתאילנד ואינדונזיה.

למגמה זו באסיה יש מחיר סביבתי כבד, מאחר שגידול הדקלים נעשה לאחר שנכרתו לשם כך שטחי יערות גשם. משמעות הדבר היא נזק אקולוגי כפול משום שבעת הרס היערות נפלט גז החממה דו-תחמוצת הפחמן שהם אגרו באופן טבעי. עוד נגרם נזק כבד ביותר לעולם החי העשיר של אזורים אלו. גידול צמחים לצורכי דלקים ביולוגיים נחשב גם כגורם משמעותי במשבר המזון העולמי, מאחר שהוא בא על חשבון גידולי מזון שונים.

אחד הפתרונות לבעיות השונות שגורם הייצור הנוכחי של דלק ביולוגי הוא לנסות לנצל בהיקף רחב יותר אתנול המופק מצלולוזה (תאית) שמקורה בפסולת חקלאית או יערנית, כמו שבבי עצים וגזעים שלא נעשה בהם שימוש, וממילא מדובר בשטחים שלא ניתן לגדל בהם מזון. אולם בגלל בעיות טכניות שונות צומצמה מאוד מכסת הדלקים מסוג זה שארצות הברית התכוונה לייצר.

השנה צפוי דלק האתנול בארצות הברית להיות הצרכן הראשי של תירס ולהדיח מהמקום הראשון את ענף ייצור המזון לבעלי חיים, שהיה עד עתה הצרכן העיקרי של תירס. האמריקאים מתכוונים לצמצם את הסובסידיות שניתנו עד היום ליצרני אתנול, אך לעומת זאת הם ישאירו על כנן את הטבות המס לתחנות דלק המספקות דלק זה.

ברזיל הודיעה שהיא מתכוונת להקים בעשור הקרוב יותר ממאה מתקני ייצור נוספים לדלק שמקורו בקני סוכר ובכך תגדיל את הייצור של דלק זה בהיקף של 66%. אחד החששות הכבדים ביותר של ארגונים סביבתיים הוא שגידול קני הסוכר יצריך כריתת יערות גשם בברזיל כדי לפנות מקום לגידול שהוא לכאורה סביבתי יותר, אך גורם לתוצאות לוואי סביבתיות קשות ביותר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו