בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיט תענוגות בתא עבש

עד לאחרונה היה כמעט בלתי אפשרי לבקר בצפון קוריאה. יזמים מקומיים מנסים להחיות את תעשיית התיירות הגוססת בעזרת שיט מאורגן באניית משא ישנה

2תגובות

מ חירם של כרטיסי ההפלגה היה כשל כרטיס להפלגה על אוניית פאר, אולם הספינה החורקת, שגילה מתקרב ל-40 והפליגה מהעיר הצפון קוריאנית הרחוקה ראג'ין, הזכירה בעיקר אנייה משוטטת, הנושאת מטענים לפי הצורך. מן הסתם יתקשו תאיה הצפופים, מטבחה הנחות וחדרי השירותים המסריחים, שלא היו בהם מים זורמים, להתחרות בזמן הקרוב עם ספינות התענוגות היוקרתיות של תעשיית הפנאי. אבל המיזם הצפון קוריאני האחרון בתחום עסקי התיירות אינו צריך לדאוג בגלל תחרות. מטרתו העיקרית, על פי מפעיליו, היא למשוך די נופשים.

צפון קוריאה זקוקה נואשות למטבע חוץ, ועל כן גורמים במדינה חובבת החשאיות, מנסים לפתות תיירים להפלגות נופש לאורך החוף המזרחי של המדינה המרוששת. בתחילת החודש הושלמה הפלגת הניסיון של המנגיונגבונג החלודה. יותר מ-200 בני אדם הצטופפו בתאים חשוכים ועבשים, לפעמים עד שמונה בחדר, שבהם הונחו מזרנים על הרצפה. תיירים סינים ואנשי עסקים חלקו את חדריהם עם בעלי תפקידים צפון קוריאנים ועיתונאים זרים.

הפלגת הבכורה קיבלה תמיכה מהדרגים הגבוהים ביותר בפיונגיאנג. החברה המארגנת, Taepung International Investment Group, פועלת בחסות הוועדה הלאומית להגנה, הכפופה ישירות למנהיג קים ג'ונג איל. "אני אוהב שלום ואת חצי האי קוריאה", אמר פארק צ'ול סו, נשיא החברה, בשעה שישב על סיפון המנגיונגבונג. "החברה שלנו מסמלת שלום. אנחנו אפילו רשאים להעסיק עובדים אמריקאים".

ממשלת צפון קוריאה היא אולי הפרנואידית והעלומה ביותר בעולם, אולם היא רואה כיצד התיירות משחקת תפקיד הולך וגדל בכלכלתה. התיירות פטורה מהסנקציות הכלכליות שהטיל האו"ם על המדינה, שנועדו ללחוץ על קים להתנער מתוכנית הנשק הגרעיני שלו. קשה לקבל נתונים מהימנים על מספר התיירים המבקרים במדינה, אולם אדם עם קשרים בתעשייה מעריך כי לפחות 24 אלף תיירים זרים ביקרו בצפון קוריאה אשתקד, ויותר מ-80% מהתיירים באו מסין, שם הדעות בנוגע לתופעה חלוקות. מה שמושך בעיקר את אנשי המערב הם מופעי ההמונים השנתיים הנערכים בפיונגיאנג, במסגרת פסטיבל אריראנג, ואילו הסינים נוטים לביקורים קצרים אל מעבר לגבול. ואולם, תוכנית ההפלגות החדשה נועדה בבירור למשוך אל צפון קוראיה תיירים בעלי הכנסה גבוהה יותר. פארק אמר כי הוא מקווה להביא תיירים מאירופה לשיט הבא, שייערך באוקטובר, כנראה. הניסיון החל ב-29 באוגוסט, אז הוביל פארק המוני תיירים מצפון מזרח סין לראג'ין, עיר הנמל, שצפון קוריאה הכריזה עליה אזורכלכלה חופשית. מדריכי תיירים דו- לשוניים הוקצו לאוטובוסים של הסיור. מון הו יונג,בן 25, דיקלם באנגלית כמה עובדות על מדינתו: "ב-1950 הייתה מלחמה, מלחמת קוריאה, ארה"ב פתחה בה. כעת החלה קוריאה בשלב הבנייה הסוציאליסטית האוניברסלית". בראג'ין, עיירה של דרכי עפר והפסקות חשמל מזדמנות, המדריכים לקחו את האורחים לדיוקן עצום ממדים של מייסד צפון קוריאה קים איל סונגואז הובילו אותם לתיאטרון כדי לצפות בילדים שהציגו קטעים פטריוטיים. באותו לילה השתתפו האורחים בסעודה, שבה שתה סגן ראש העיר, הואנג צ'ול נם, לחיי פארק על שארגן את ההפלגה. אחר כך השניים התחבקו ושרו שיר הלל לקים איל סונג.

אבל רק למחרת היום התחילו החגיגות האמיתיות. בנמל, שממנו מפליגות אניות פחם לשנחאי, עמדו בשורה בעלי תפקידים לבושים חליפות כהות, לאורך שטיח אדום ונשאו דברים. אז פצחה תזמורת בנגינה רעשנית של יצירה - המרשל רוכב על סוס לבן דוהר - שהוקדשה לקים איל סונג , הועף קונפטי רב, וכ-500 סטודנטים ופועלים במדים נופפו בדגלים ובפרחי פלסטיק בשעה שהספינה נפרדה מהרציף.

החוף הצפון קוריאני נעלם מהעין בחלק גדול של 21 השעות שנמשכה ההפלגה דרומה. לא היו משחקים על הסיפון. הנוסעים הסינים הוציאו חפיסות קלפים. הואנג, סגן ראש העיר, המיר את חליפתו לחולצת פולו ירוקה ושתה בירה בחברת הזרים על הסיפון העליון. אחד האמריקאים שאל אותו אם יש סיכוי שהאנייה תסטה למים הבינלאומיים ותיתקל בספינות זרות. "אתה בצפון קוריאה, ואתה בטוח לחלוטין", אמר הואנג. ארוחת הערב דמתה לחדר אוכל בבסיס הצבא האמריקאי בעיראק: מגשי מתכת, אורות פלואורסנט, קוביות של עוף ומלפפון בתוך קערה משותפת. המלצריות השליכו את השאריות אל המים והרוח העיפה חלק מהאשפה בחזרה לסיפון. בבוקר למחרת עגנה הספינה בנמל של הפארק הר קומגנג, לא רחוק מהגבול עם דרום קוריאה. ביממה שבילו שם יצאו הנוסעים לטיולים ברגל, הוצג לפניהם מופע לוליינות ואנשי העסקים הסינים זכו למצגת וידיאו על ההשקעות בפארק. "כעת אנחנו באזור צבאי. אם תשתרכו מאחור, יירו עליהם", אמר מון בבדיחות דעת כביכול

ההפלגה חזרה נמשכה 22 שעות. לאחר ארוחת צהריים שכללה מנה חמה של איטריות, נראה נמל רג'ין במרחקים. הנוסעים הביטו באוטובוסים שחיכו להם כדי להוביל אותם חזרה לסין. "טיול אחד כזה מספיק לכל החיים", אמר אחד מהם. האנייה התקרבה באטיות לרציף, ואז נשמע קול התנגשות עזה, והמנגיונגבונג היטלטלה בעוצמה. "זה כמו הטיטניק", צעק אחד הסינים. בני אדם הצביעו על רציף הבטון. האונייה נכנסה הישר לתוכו, וחור עמוק נפער בגוף האנייה והפך חלק מהמבנה לערמת גרוטאות. כנראה הקברניט היה להוט לחזור לחוף לא פחות משאר הנוסעים.

תרגמה: פרידה פרס-דניאלי, ערכה: דניאל זילברברג

אי-פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו