בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גם בברוקלין: הפרדה בין המינים מעוררת סערה

נוסעות חרדיות בקו 110 בין וויליאמסבורג לבורו פארק נאלצות לשבת מאחור. ראש העיר בלומברג: זה לא תקין. אם הם רוצים, שישכרו אוטובוס פרטי

102תגובות

לא נדרש זמן רב כדי להבחין שקו האוטובוס בי 110 הנוסע בברוקלין אינו דומה לאף אוטובוס אחר בניו יורק. הצבעים החיצוניים שונים, המחיר זהה - 2.5 דולר, אך כרטיסי חופשי חודשי אינם שמישים בו והוא אינו פועל בשבת. הדבר הכי שונה בקו בי 110 היא העבודה שמתבצעת בו הפרדה בין נשים לגברים.

קו האוטובוס נוסע בין וויליאמסבורג לבורו פארק, והוא מופעל בזיכיון של העירייה בידי "תאגיד התחבורה הפרטי", מאז שנת 1973. מרבית הנוסעים בקו הם יהודים חרדים, ולכן עניין ההפרדה לא עורר תהיות או עניין בקרבם מעולם. "זה כל כך נורמאלי בעינינו להפריד בין נשים לגברים, ולכן מרבית הנשים יושבות בירכתי האוטובוס", אומרת גיטי גרין, שעולה על קו בי 110 וניגשת להתיישב על הספסלים האחוריים.

אלא שהשבוע ההפרדה בקו האוטובוס הניו יורקי מיקדה הרבה עניין ציבורי, לאחר שבית הספר לעיתונות של אוניברסיטת קולומביה פרסם בעלון שלו כי אחת הנוסעות בקו, שהתישבה בקדמת האוטובוס, התבקשה לקום ממקומה ולגשת לאחור. הסיפור זכה לתהודה רבה בבלוגים והגיע לידיעתו של ראש העיר מייקל בלומברג.

במהלך מסיבת עיתונאים שקיים ראש העיר, אמר בלומברג כי "מובן מאליו שהפרדה בין נשים לגברים אינה מותרת באוטובוסים ציבוריים. אם אנשים פרטיים רוצים אוטובוס פרטי שישכרו אוטובוס ויעשו בו מה שהם רוצים".

כפרי ניר

דובר מחלקת התחבורה של ניו יורק, סט סולומונו, אמר כי קו בי 110 אמור להיות "נגיש וזמין לכולם", וכי לא יתכן שתהיה בו הפליה מכל סוג. אגף התחבורה שלח מכתב למפעילת האוטובוס בו היא נדרשה להציג כל תלונה שהתקבלה אצלם בעבר אודות הנוהג, ובנוסף להסביר כיצד הם מתכוננים למנוע הפלייה עתידית בקו האוטובוס אותו הם מפעילים.

אולם בנסיעה בקו האוטובוס השבוע, לא נראה שהסערה הציבורית שינתה את המנהג הנושן. על שלטים עם הוראות שנתלו בחלקו הקדמי והאחורי של האוטובוס נכתב כי "כשעולים על אוטובוס עמוס, על נשים לשלם לנהג מקדימה, ולאח מכן להכנס לאוטובוס דרך הדלת האחורית", וגם "כשהאוטובוס עמוס, על נוסעים לעמוד באזור המיועד להם".

בירכתי האוטובוס ניתן היה לראות נשים רבות, ביניהן אמהות, ורואות חשבון שנוסעות לעבוד במנהטן בכל יום. אישה אחת אמרה שבקווי אוטובוס נוספים שנוסעים בקהילה החסידית מתבצעת ההפרדה בין צד ימין לצד שמאל של האוטובוס. לדבריה, גברים לא יכולים לשבת בחלק האחורי של האוטובוס ונשים בקדמי, משום שלגברים אסור לראות את הנשים. גם היא הודתה כי באוטובוס ישנם נוסעים שאינם חברי הקהילה היהודית האורתודוקסית.

צלם שעלה לאוטובוס התקשה להגיע אל חלקו האחורי, שהיה עמוס בנשים עם חבילות לקראת חג שמיני עצרת. נהג האוטובוס ציין בפניו שרק לנשים מותר לנסוע בירכתי האוטובוס.

עיתונאית שהתישבה בחלקו הקדמי של האוטובוס לא קיבלה הוראה מפורשת לעבור לאחור, אולם כמה נוסעים העירו שזה אינו אזור המיועד לנשים. אב שנסע באוטובוס עם בנו ובנותיו הצעירות, וסרב להזדהות בשמו, אמר כי לדעתו צריכה להתקיים הפרדה בין שני המינים. הוא הביט אל בנותיו הקטנות ואמר "הן צעירות. כשיגדלו, גם הן יסעו בחלקו האחורי של האוטובוס".

גם אם יתירו לנשים ולגברים לשבת ביחד בקו בי 110, אין ספק שעלול לעבור עוד זמן עד שהנוסעים הקבועים יתרגלו למצב החדש. אסף אמיתי, בן 35, נוסע קבוע בקו, אומר כי ברור לו שצריכה להתקיים הפרדה. "אני לא מרגיש בנוח עם העירוב", הוא אמר. "נשים יושבות מאחורה, וגברים מקדימה, וכך זה צריך להשאר".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו