דו"ח רשמי בבריטניה: הנסיכה דיאנה לא נרצחה - אלא נהרגה ב"תאונה טראגית"

הדו"ח, שפורסם לאחר חקירה שנמשכה שלוש שנים, קובע כי נהג המכונית של דיאנה היה תחת השפעת אלכוהול ונסע במהירות מופרזת

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

לונדון (אי-פי). החקירה הרשמית לגבי מותם של הנסיכה דיאנה ודודי אל-פאיד, שנמשכה שלוש שנים, הסתיימה ותוצאותיה פורסמו אתמול בלונדון. דו"ח החקירה קובע כי הטענות שהם נרצחו משוללות כל יסוד וכי התאונה בפאריס, שבה נהרגו השניים ב-1997 היתה "תאונה טראגית", הודיע אתמול קצין משטרה בריטי בכיר.

מהחקירה, שברובה תואמת את ממצאיהם של החוקרים הצרפתים, מתברר כי אין סיבה לחשוד במעורבות המשפחה המלכותית, כי הנסיכה לא היתה בהריון בעת מותה וכי כלל לא היתה מאורסת לאל-פאיד.

"מסקנתנו, על פי כל ההוכחות הנגישות שהיו שבידינו, היא שלא היתה קונספירציה לרצוח את הנסיכה דיאנה או את דודי אל-פאיד. זו היתה תאונה טראגית", אמר הלורד סטיוונס, המפקד לשעבר של משטרת המטרופולין ("סקוטלנד יארד"), שעמד בראש חקירת מותם של דיאנה, 36, ואל-פאיד, 42. "לא היתה קונספירציה ולא היה טיוח", הוא הוסיף.

הנסיכה דיאנה, דודי אל-פאיד ונהגם הנרי פול נהרגו כשמכונית המרצדס בה נסעו התנגשה בקיר במנהרת פונט ד'אלמה ב-31 באוגוסט 1997, בעת שצלמי פפראצי רדפו אחריהם על אופנועים. היחיד שנותר בחיים היה שומר ראשה של דיאנה, טרבור ריס-ג'ונס, שנפצע קשה בתאונה.

בחקירה נאמר כי מבדיקת דוגמיות, שנלקחו מדמו של פול, התברר שרמת האלכוהול היתה כפולה מהכמות המותרת על פי החוק הבריטי. "אנו יודעים שהמכונית נסעה במהירות מופרזת בחלק האחרון של הנסיעה, בעת שצלמים רדפו אחריה. ידועה לנו הדרך שבה נסעה. אנו יכולים לומר בוודאות כי המכונית פגעה באבן-שפה לפני העמוד ה-13 של מנהרת אלמה במהירות 101-98 קמ"ש", אמר סטיוונס.

סטיוונס התייחס בדו"ח שלו להאשמותיו של מוחמד אל-פאיד, אביו של דודי, כי בני הזוג נרצחו כתוצאה מקונספירציה של הממסד הבריטי, כולל הנסיך פיליפ וסוכנויות הביון הבריטיות. אל פאיד דחה את מסקנותיו של סטיוונס עוד לפני שהתפרסמו רשמית, לאחר שעיתונים ניבאו אותן. "אני האב שאיבד את בנו. אני זה שיודע הכול", אמר אל-פאיד, הבעלים של בית הכלבו "הרודס", בראיון לרדיו של הבי-בי-סי.

סטיוונס מסר כי תישאל את הנסיך צ'ארלס, בעלה לשעבר של דיאנה, ושוחח עם הנסיך פיליפ ועם הנסיך ויליאם, בנה הבכור של דיאנה. "לא גיליתי דבר העשוי להצדיק חקירה נוספת אצל מי מבני המשפחה המלכותית", אמר. לדבריו, ויליאם אמר כי לא היה רמז כלשהו שהנסיכה עומדת להינשא בשנית.

הדו"ח דוחה את טענותיו של אל-פאיד - שדיאנה היתה בהריון ושהתכוונה להינשא לדודי אל-פאיד. "אנו בטוחים שהנסיכה מוויילס לא היתה בהריון בעת מותה. המסקנות שלנו אוששו על ידי בדיקות מעבדה שנעשו בדם שנמצא במכונית המרצדס. לדברי ידידיה הקרובים ועמיתיה, היא לא היתה מאורסת ולא היה בכוונתה להתארס".

בשנים שעברו מאז התאונה נפוצו שמועות פרועות ותיאוריות קונספירציה רבות סביב מות דיאנה, על אף פסיקתו של השופט הצרפתי מ-1999, שקבע כי ההתנגשות היתה תאונה. מתוצאות סקר דעת קהל של הבי-בי-סי, שהתפרסמו בתחילת החודש, עולה כי 43% מהנסקרים סבורים שדיאנה ואל-פאיד נהרגו כתוצאה מתאונה ואילו 31% מהנסקרים מאמינים שזאת לא היתה תאונה.

פרסום הדו"ח יאפשר סוף-סוף להמשיך בחקירה הרשמית במות דיאנה. החקירה, שהחלה ב-2004 והושעתה זמן קצר לאחר מכן, אמורה להתחדש רשמית בשנה הבאה בראשות השופטת לשעבר הברונית אליזבת בטלר-סלוס. הדיונים הראשונים ייערכו ב-9-8 בינואר ב"היכל המשפט המלכותי" (Royal Courts of Justice).

"אין לי כל ספק שהספקולציות באשר למה שאירע באותו הלילה יימשכו, וכי ישנם נושאים אחדים, כפי שישנם בחקירות רבות אחרות, שאודותיהם לא נמצא לעולם תשובה פסקנית", אמר סטיוונס. "שלושה אנשים איבדו את חייהם בנסיבות טראגיות באותה תאונה. אני מקווה כי פרסום הדו"ח יסייע להביא לסגירת פרק אצל אלה שימשיכו להתאבל על מותה של דיאנה" הוסיף סטיוונס.

עיקרי דו"ח החקירה

* לא היתה מזימה לרצוח את הנסיכה דיאנה ואת דודי אל פאייד. התרסקות המכונית היתה "תאונה טראגית"

* הנסיכה דיאנה לא היתה בהריון לפני מותה, לא היתה מאורסת לדודי אל פאייד וגם לא תיכננה להתארס לו

* מכונית המרצדס של דיאנה נסעה במהירות גבוהה מהמותר בזמן התאונה

* רמת האלכוהול בגופו של הנרי פול, נהג המרצדס, היתה גבוהה פי שתיים מהמותר לנהיגה בבריטניה

* היה מגע בין המרצדס בו נסעה הנסיכה לבין מכונית מסוג פיאט אונו זמן קצר לפני התאונה, אך לא סביר שהפיאט תימצא אי פעם

* המשטרה ראיינה את פיליפ, הדוכס מאדינבורו, אך מצאה כי אין כל ראיות לקשר בין הדוכס לשירות החשאי הבריטי (MI6) ובין שניהם לנסיבות התאונה

* החקירה היתה הבדיקה הגדולה והמקיפה ביותר של אתר התאונה ובמהלכה נחקרו 400 איש

* בזמן התאונה הנוסעים לא חגרו חגורות בטיחות, שיכלו להציל את חייהם

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ