בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נשות תוניסיה מנסות לשלב בין החדשנות הדמוקרטית למציאות האיסלאמית

המדינה שהחלה את האביב הערבי מתמודד עם המציאות המורכבת המשלבת דמוקרטיה צעירה ושלטון דתי מתון

תגובות

תוניסיה, שם נולד המרי העממי, היתה המדינה הראשונה ממדינות האביב הערבי שהתקיימו בה בחירות, בסוף החודש שעבר. העובדה שהמפלגה האיסלאמית המתונה, אל-נהדה, זכתה ב 40% מהמושבים בפרלמנט עוררה חשש כי חוקים המבטיחים זכויות נשים, דוגמת איסור פוליגמיה והזכות לביצוע הפלה, יבוטלו. חששות אחרים נוגעים לחופש הפולחן, שהרחבתו הובילה להופעתם של הסלפים (זרם סוני) וזרמים קיצונים נוספים, ושבהמשך עלולה להביא לשינוי בגישה כלפי הנשים ומה שהולם אותן.

נשים תוניסאיות צעירות מנסות עדיין להתרגל לחירות החדשה ומקבלות מסרים שונים. "אני קוראת הרבה על נשים שנאלצו להתעמת מילולית עם גברים בגלל תלבושתן", כתבה אמנה בן ג'מעה, בלוגרית ועיתונאית תוניסאית. לדבריה, חופש הפולחן הוביל ל"עלייה בתופעות התנהגותיות מוזרות".

בן ג'מעה בת 34 נחשבה למרצה מצטיינת בבית הספר הגבוה למסחר בתוניס, אולם חמישה ימים לאחר הבחירות סולקה מאולם ההרצאות בשריקות ובקריאות בוז מצד סטודנטים שלא אהבו את חצאית המיני שלה. נשות אקדמיה אחרות חוששות כיום לגבי זכויותיהן וחירויותיהן כנשים.

רויטרס

לעומתן, אמירה יחיאווי, ילידת תוניסיה בת 27 ופעילה למען זכויות אדם, סבורה שעל הנשים להיות אופטימיות. לדעתה, הנשים התוניסאיות יאלצו מעתה להילחם על זכויותיהן, כנשים במדינות אחרות, ולא לקבלן כהטבה מטעמו של השליט, כגון הנשיא המודח זיין אל-אבידין בן עלי.

"בן עלי נתן לנשים זכויות. אבל, האם הן חופשיות משום שמותר להן לשתות בירה או ללבוש ביקיני? הן לא חופשיות. אני מעדיפה לעטות בורקה ולחיות בדמוקרטיה... ואני חילונית", אמרה יחיאווי שחיה כיום בפאריס, ומתכוונת לחזור לצמיתות לארץ הולדתה.

לדעת יחיאווי, האבטלה היא שעוררה את אזרחי תוניסיה להגיע לקלפיות. מפלגה אחת הבטיחה 200 אלף מקומות עבודה. מפלגה אחרת, 300 אלף. אל-נהדה הבטיחה 600 אלף. על פי מידע אמריקני, כ 700 אלף תוניסאים, כ 19% מהאזרחים בגיל העבודה, היו מובטלים ב 2011. "אם לא הייתה לי עבודה, גם אני הייתי מצביעה עבורם", אמרה יחיאווי. מבחינתה, בחירה באל-נהדה אינה בהכרח "חזרה לאיסלאם". לדבריה, המפלגה אינה קיצונית, היו"ר, ראשיד אל ראנושי, הרגיע את החילונים, הבטיח לחזק את מעמד הנשים בפוליטיקה ואמר שלא יחול איסור על צריכת אלכוהול או לבישת ביקיני. המפלגה הבטיחה גם שתגן על חוקי המעמד האישי, שהם מהמתקדמים בעולם האיסלאמי, המבטיחים שוויון בין המינים במקרי גירושים, ואוסרים ריבוי נשים.

החשש הוא שהמפלגה מציגה מדיניות מסוימת לשכבה מסוימת, של בעלי ממון, משפיעים, משכילים וחילונים, ומדיניות אחרת, קיצונית יותר, לתושבי האזורים העניים והדתיים."הם לא היו זוכים בבחירות עם מצע רדיקלי", אמרה יחיאווי, שהוסיפה כי, "אולי, בעוד עשר שנים".

אי–פי

לעומתן, סועאד עבדרחים היא חברה בכירה באל-נהדה שאמרה, בדיון שהתנהל ברדיו מונטה קרלו, כי על החוק להגן על אימהות חד הוריות רק כאשר הסיבה למצבן הוא אונס. נשים תוניסאיות רבות מעריצות את עבדרחים בשל שאיפותיה הפוליטיות ופניה הגלוים, אולם דעותיה הפכו אותה לדמות שנויה במחלוקת."אל-נהדה אינה מסוכנת. היא (עבדרחים) כן. לא האיסלאם אמור להדאיג אותנו, אלא העובדה שאיננו יודעות כיצד להילחם", אמרה יחיאווי.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו