בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פולין, לא מה שחשבנו

מפלגת פליקוט הליברלית מתנגדת לכנסייה, מצדדת בנישואים חד-מיניים ובלגליזציה של סמים קלים. עלייתה מסמנת שינויים רבים הסוחפים את פולין השמרנית. גם בדיון על השואה חל שינוי

18תגובות

בשעה שה"סיים", הבית התחתון בפרלמנט החדש של פולין, התכנס לאחרונה, נראה בשידורי הטלוויזיה מחזה שמעולם לא נראה במדינה שמרנית זו: טרנסג'נדרית והומוסקסואל מוצהר נשבעים אמונים עם שאר חברי הפרלמנט.

אירוע חלוצי ופורץ דרך זה היה תוצאה של הופעת "פליקוט", מפלגה ליברלית חדשה המתנגדת באופן גלוי לכנסייה, שקיבלה 10% מקולות הבוחרים בבחירות האחרונות בפולין באוקטובר.

שני חברי הפרלמנט החדשים הם נציגי פליקוט, השואפת בין השאר לבטל את הפטור ממסים שממנו נהנים הכמרים ואת הסובסידיות הניתנות לכנסיות ולשים קץ למימון הממשלתי שניתן ללימוד דת בבתי הספר הציבוריים. פליקוט, שקיבלה 40 מ-460 המושבים בפרלמנט, מצדדת גם בנישואים חד-מיניים, מס הכנסה נמוך ושוויוני ולגליזציה של הסמים הקלים.

רויטרס

פליקוט אינה חלק מהקואליציה שהוקמה אחרי הבחירות, אך פריצתה לפרלמנט נראית כסמן לשינויים נוספים הסוחפים את פולין. בתחומים רבים צצים מחדש אתגרים ישנים לדרך המסורתית שבה המדינה הזו ראתה עצמה תמיד. עליונותה ההיסטורית של הכנסייה הקתולית לא זועזעה מעולם כפי שהיא מזועזעת כיום. נושאים שנויים במחלוקת שהוסתרו בעבר גלויים כעת לעין כל. אפילו בעמדת המדינה ביחס להיסטוריה שלה, כולל יחסה לשואה, מתחילים להופיע סדקים.

"פולין, אחרי 22 שנות דמוקרטיה, היא כיום חברה הרבה יותר בוגרת שמאפשרת לאזרחים לדבר בחופשיות על נושאים שעליהם איש לא דיבר בעבר", כך אומרת ברברה אנגלקינג-בוני, מנהלת "המרכז לחקר השואה" באקדמיה למדעים של פולין בוורשה.

עדיין לא ידוע כיצד שינוי זה בא לידי ביטוי ביחסיה של פולין עם הקהילה היהודית במדינה, המונה כ-15 אלף חברים, ועם יהודים ברחבי העולם הזוכרים את פולין גם כמרכז היהודי הגדול ביותר באירופה במשך מאות שנים וגם כבית קברות ליהדות אירופה בתקופת השואה. לדברי רפאל פנקובסקי, סוציולוג ומומחה לימין הקיצוני בפולין, "מה שחיובי במיוחד בפולין הוא המספר הגדל והולך של אנשים שמוכנים להתנגד לאנטישמיות".

מחקרים שנערכו לאחרונה תומכים בעמדתו של פנקובסקי. ואולם, קונסטנטין גברט, סופר ועיתונאי בגאזטה ויבורצ'ה, היומון הנפוץ ביותר בפולין, הזהיר כי למרות השינויים החברתיים המאפשרים את התחזקותה של מפלגה כמו פליקוט, "הכנסייה נעשתה ראקציונרית ושמרנית מבעבר". לדבריו, ההישגים הרבים של פליקוט אינם מבשרים טובות ליהודים במדינה.

"ביטויי האנטישמיות במדינה יתגברו כי האנטישמים רואים בפליקוט חלק מהתקפה משולבת שמונהגת בידי יהודים על הכנסייה הקתולית", אומר גברט. "בקרב רבים בימין בפולין רווחת הדעה שלפיה קיימת מזימה יהודית נגד פולין משום שהיא מעוז הדת הקתולית".

ב-1989 אמר יצחק שמיר, ראש ממשלת ישראל דאז שגדל בפולין ומשפחתו הושמדה בה בשואה, משפט שרבים מבני דורו הסכימו לו. "הפולנים", כך אמר, "יונקים את האנטישמיות עם חלב אמם". עם זאת, למרות אנטישמיות בפולין, המצב שונה. בין השאר עוסקת פולין בבדיקה כנה של עברה. היסטוריונים מפרסמים ספרים על מלחמת העולם השנייה שמעלים ספקות על הצורה שבה הפולנים נטו תמיד לראות עצמם: כגיבורים או כקורבנות. כעת, טוענים כמה מההיסטוריונים, הם מוכרחים גם לראות את עצמם כרוצחים.

התפתחות הבנה עצמית זו זוכה לעידוד מצד יאן גרוס, היסטוריון פולני-אמריקאי מאוניברסיטת פרינסטון, שספריו "שכנים" ו"פחד" אילצו פולנים רבים לבדוק מחדש את ההיסטוריה שלהם. גרוס תיעד בין השאר את הפוגרומים בידוובנה, שבה נרצחו 1,600 יהודים ב-10 ביולי 1941, ובקילצה, שבה נרצחו יותר מ-40 יהודים ב-1946, לאחר תום מלחמת העולם השנייה. ספרים מאת היסטוריונים פולנים כמו אנגלקינג-בוני אילצו פולנים רבים לערוך בדיקה עצמית כואבת. בספרה "רצח יהודים בידי פולנים באזורים כפריים פולניים" היא טוענת שאיכרים פולנים רצחו אלפי יהודים, שרבים מהם ביקשו מסתור מפני הגרמנים.

"מורים והיסטוריונים עושים עבודה נפלאה בהבנת העבר הקשה והאפל הזה", אמרה יולנטה אמברוזביץ'-יאקובס, מנהלת "המרכז ללימודי השואה" באוניברסיטה בקרקוב. "אנחנו צריכים לפרק את זהותנו כקורבנות וכחפים מפשע שאותה יצרנו בתקופה הקומוניסטית".

אנטוני סולק, פרופסור באוניברסיטת ורשה, אמר שלפרסום ספרי היסטוריה כאלה יש השפעה חיובית. "הם גרמו לסילוק טאבו וזה יצר אווירה ציבורית בריאה יותר", אמר. "הפולנים מכירים את כל הסיבות שגורמות להם לתחושת גאווה", טען, "אולם לא את הסיבות שבגללן עליהם להתבייש".

לדברי אנגלקינג-בוני, משפחות רבות חשות נוח יותר כשהן מדברות עתה על השואה כיוון שדור הסבים הולך ונעלם. "הנושא פחות טעון. אנחנו לא צריכים לחשוב יותר שסבינו עשו מעשים רעים", הוסיפה. חילופי הדורות קשורים גם לעליית פליקוט שמושכת במיוחד את הצעירים. לפי סקרים , שליש מהמצביעים לפליקוט היו מתחת לגיל 25, כולל רבים מצעירי הקהילה היהודית הקטנה.

"המפלגה הזו מתעמתת עם כל הנושאים שהמפלגות הגדולות והכנסייה הקתולית נמנעות מלדבר עליהם, כמו הומוסקסואלים, הפלות ומתן תוקף חוקי לעישון סמים קלים", אמרה מגדה קוראלבסקה, 29, מתכנתת מחשבים וחברת בית הכנסת הרפורמי הקטן בקרקוב. "כל החברים היהודים שלי הצביעו לפליקוט. זו היתה הפעם הראשונה שהצבעתי למשהו שבאמת רציתי".

תרגום: גילה דקל. עריכה: עדי ערמון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו