בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לבד מחוץ לשבט

בשבטים אינדיאניים בקליפורניה, המרוויחים הון עתק מבתי קזינו, גוברת המגמה של סילוק חברים שאינם בעלי ייחוס מתאים. החשש הוא שתאוות בצע תשנה את המרקם החברתי המסורתי

תגובות

המכתב שקיבלו בחודש שעבר ננסי דונדרו ו-50 מקרוביה, שאורכו שישה עמודים ללא ריווח בין השורות, היה גדוש בהערות והפניות משפטיות. ואולם, משמעותו היתה פשוטה ואכזרית. "זאת החלטת הרוב של מועצת השבט", נכתב. "מעתה והלאה אתם מחוץ לרשימה". וכך, הסתיימה חברותה הרשמית של דונדרו בשמורה של שבט צ'וקצ'אנסי, שהיתה תעודת הזהות התרבותית שנשאה כל חייה. "עתה", מסבירה דונדרו בת 58, "אין לנו שבט".

דונדרו ומשפחתה מצטרפים בכך לאלפי אינדיאנים בקליפורניה שהורחקו משבטיהם בשנים האחרונות, משום שלא היו בעלי הייחוס המתאים. מאות שנים הרחיקו שבטים אינדיאנים בני אדם משורותיהם כעונש על עבירות חמורות. ואולם, רק באחרונה, אומרים מומחים, החלו השבטים להרחיק כעניין שבשגרה אינדיאנים שהוחלט כי מוצאם אינו "טהור". קליפורניה, על עשרות שבטיה הקטנים שהושמדו, התפזרו ואז הוקמו מחדש, בדרך כלל תוך ערבוב של קבוצות אתניות שונות, הפכה להיות השיאנית של מגמה זו. סכסוכים בין משפחות ויריבויות פוליטיות היו בדרך כלל המניע להרחקה מהשבט. ואולם, לדברי פרשנים, גורם אחד עומד מעל כולם: הימורים בקזינו. לפי נציבות ההימורים האינדיאנית, במדינת קליפורניה יש יותר מ-60 בתי קזינו, שהרוויחו כמעט שבעה מיליארד דולרים בשנה שעברה, יותר מכל מדינה אחרת בארה"ב.

ההשפעה הכלכלית על אינדיאנים שמאבדים את חברותם בשבט יכולה להיות עצומה. כמה שבטים קטנים, שבהם בתי קזינו, משלמים לחבריהם צ'ק חודשי של 15 אלף דולרים או יותר מרווחי ההימורים. שבטים רבים אף מקצים סכום נכבד לרכישת בית ומלגות למכללות. ילדים המאבדים את חברותם עלולים לאבד את הזכות ללמוד בבתי הספר של השבט. הכסף והכוח העצום שהועבר לשבטים שסבלו מעוני קשה במשך עשורים, עודד את ראשי מועצות השבטים להשתלט על יוזמות ההימורים שבשטחם. "לפעמים אלה מעשי נקמה פוליטיים או סכסוכים בין משפחות יריבות שיצאו משליטה", אומר דיוויד וילקינס, אינדיאני משבט לומבי ומרצה לתולדות האינדיאנים באוניברסיטת מיניסוטה, שבדק את מגמת סילוק חברי השבטים ברחבי המדינה. "בקליפורניה, הולך ומתבהר כי הגורם המרכזי לכך הוא רווחי ההימורים". לפי ההערכות, יותר מ-2,500 אינדיאנים גורשו בעשור האחרון. כמעט בכל המקרים, מועצות שבטים, שניצלו את ההכרה שניתנה להן מהממשלה הפדרלית, קבעו כי המגורשים אינם שייכים לשושלת השבטית. לפי סקר מ-2010, יותר מ-362 אלף אינדיאנים חיים בקליפורניה.

ממשלות השבטים מכחישות כי תאוות בצע או כוח הם המניע מאחורי ההרחקות. לטענת הממשלות, הן רק מיישמות נהלים שמופיעים בחוקותיהם. למטרה זאת, טוענות המועצות כי הן מרחיקות חברים שהקשר שלהם לשבטים הוא רופף ביותר. לדבריהן, אלה בני אדם שהצטרפו לשבט בעיקר בשביל השירותים שהוא מספק, או המלגות וההמחאות החודשיות מרווחי הקזינו. "יש אנשים שרוצים להיות חברי שבט, אבל איש לא יודע מי הם ומאין באו", אומר רג'י לואיס, יו"ר מועצת שבט צ'וקצ'אנסי. "נשבענו לשמור על החוקה שלנו, וזה באופן בסיסי מה שאנחנו מנסים לעשות". השבט סילק יותר מ-400 חברים בחמש השנים האחרונות. עוד עשרות מצפים לשימוע לפני הרחקה. כמה חברים מעריכים כי מספר החברים בשבט כיום הוא פחות מ-1,000 בני אדם. שבט צו'קצ'אנסי, שבקזינו שלו יותר מ-200 מכונות הימורים, ממוקם לרגלי סיירה נוואדה שליד הפארק הלאומי יוסמיטי. הוא מעניק לחבריו מלגות עד 300 דולרים לאדם ומשלם בשביל שירותים וצורכי לימוד. מאבקי העזיבה הולידו תעשייה משגשגת בחיפוש אחר אילן יוחסין. מועצות שבטים שוכרים כיום את שירותיהם של עורכי דין או חוקרים פרטיים, המחטטים במסמכי הארכיון הממשלתיים ומחפשים אחר עדויות למוצא השבטי. חברות שבודקות דנ"א לאינדיאנים צצו ברחבי המדינה.

מעבר לאובדן התגמולים, מבקרי מגמת ההרחקה אומרים שהיא עשויה לגרום לטלטלה נפשית אדירה. "היא הורסת את הקשר של האינדיאנים לאבותיהם, למורשת התרבותית שלהם, למסורת", אומרת לורה ווס, מנהלת התנועה למען האינדיאנים במרכז קליפורניה שמתנגדת לסילוק חברי השבט. "הם חייבים לעמוד בשער ולהתחנן להיכנס לאדמתם", אמרה. במקרה של ננסי דונדרו, הרחקת משפחתה המורחבת התאפשרה בגלל קרוב משפחה אחד: אבי-סבה, ג'ק רואן, שמת ב-1942 בגיל 76. ועדה מיוחדת, שמונתה בידי שבעת חברי מועצת השבט, החליטה כי רואן לא היה בן השבט, בהתבסס על צוואה והצהרה אישית שבה הוא מכריז על עצמו כחבר של שבט אחר.

בשימוע שנערך להם בספטמבר, צאצאיו של רואן קיבלו רשות להציג ראיה משלהם, שכללה נתונים מרישום אוכלוסין שהגדיר את רואן כבן השבט צ'וקצ'אנסי. המועצה דחתה את הטענה באומרה כי המסמכים מכילים מידע לא מדויק שנרשם בידי לבנים. רואן סולק, וכך גם צאצאיו. באופן אבסורדי, פניו של רואן הפכו לסמל השבט, הודות לתצלום שלו שצולם בידי אדוארד קרטיס, מתעד ידוע של מערב ארה"ב. קרטיס הגדיר את רואן כבן השבט בתצלום שנעשה בשנות ה-20. כמו כן, אחת מבנותיו של רואן, רובי קורדרו, נחשבת לעמוד תווך תרבותי בשבט משום שהיא מומחית לשזירת סלים והיא אחת האחרונות ששפת השבט היא שפת אמה. ואולם, בגיל 87, גם היא סולקה מהשבט.

לא ניתן להפוך את החלטה על פיה, אך בתחילת דצמבר החלו בחירות פנימיות בשבט, שעשויות להסתיים בבחירתם של חברי מועצה חדשים. במקרה זה, מועצה בעלת הרכב אחר עשויה להחזיר את צאצאי רואן, אם כי הדבר רחוק מלהיות ודאי. כמה מנציגי הממשל הפדרלי אומרים כי כך נהגו תמיד. "לשבט, מבחינה היסטורית, תמיד היתה סמכות לסלק ממנו אנשים", אומר קווין ברקוויר, סגן מנהל מחוז במשרד לענייני אינדיאנים בקליפורניה. "הסובלנות היא ערך אירופי שהובא הנה. אנחנו אף פעם לא גילינו סובלנות רבה. תמיד הפנינו את גבנו לבני אדם".

תרגום: גיתית גינת. עריכה: עדי ערמון

ניו יורק טיימס


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו