בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פוטין בטור דעה: דמוקרטיה אינה קרקס של מועמדים

על רקע התסיסה נגד שלטונו בארצו והביקורת בעולם על התמיכה באסד, פרסם ראש ממשלת רוסיה מאמר בגרדיאן הבריטי. קראו את המאמר המלא

13תגובות

דמוקרטיה אמיתית לא נוצרת בין לילה. חברה צריכה להיות מוכנה לקבל את המכונה הדמוקרטית. על מרבית האוכלוסייה להרגיש שהם אזרחים ולהיות מוכנים להקדיש תשומת לב, זמן ומאמץ כדי להשתתף בהליך המשילות.

בשנות ה-90 נתקלנו הן באנרכיה והן באוליגרכיה. החברה שלנו באותה תקופה היתה מורכבת מאנשים שבדיוק שוחררו מהקומוניזם, אך טרם למדו כיצד להיות אדונים לגורלם. החברה עברה תהליך קשה של התפתחות שאפשר לנו בעבודה משותפת לגרור את המדינה שלנו מן הבוץ, להחיותה ולשקם את הריבונות של העם, דבר העומד בבסיסה של כל דמוקרטיה אמיתית.

אם נתבונן ברשימת הזכויות שאזרחי רוסיה רואים בהן מהותיות, אלו אשר הם נוצרים בלבם, נמצא שם את הזכות לעבוד, הזכות לקבלת טיפול רפואי חינם והזכות לחינוך הילדים. יחד עם זאת, היום, החברה שלנו שונה לחלוטין ממה שהיה בתחילת המאה הנוכחית. אזרחים רבים הופכים מבוססים, מלומדים ובעלי דרישות גבוהות יותר. הדרישות החדשות הללו מן הממשלה, והעובדה שמעמד הביניים מתפנה להתעסק בענייני המדינה ולא רק ברווחתו הכלכלית, הן תולדה של המאמצים שלנו, עבדנו בשביל זה.

רויטרס

החברה האזרחית שלנו הפכה הרבה יותר בוגרת, פעילה ואחראית. אנחנו נדרשים לעדכן את המנגנון הדמוקרטי שלנו כדי שידע לתת מענה לפעילות האזרחית החדשה. הסביבה הפוליטית, כמו גם הסביבה הכלכלית, דורשים שיפור תמידי.

ואולם, אני מאמין שאנחנו לא זקוקים לקרקס של מועמדים המתחרים זה בזה ומבטיחים הבטחות שלא ניתן לקיים. אנחנו גם לא זקוקים למומחי ספינים ולמעצבי דעת קהל שישלטו בפוליטיקאים שלנו.

אנחנו חייבים ליצור מערכת פוליטית שמאפשרת, ואף דורשת, כנות. כל מי שמקדם הצעה או תוכנית חייב להיות אחראי מספיק ולהיות מסוגל להוציא אותה לפועל. אלו שבוחרים את האנשים שמחליטים את ההחלטות במדינה צריכים להבין למי ולמה הם מצביעים. זה ייצר אמון, דיאלוג מפרה וכבוד הדדי בין החברה והממשלה.

דמוקרטיה מודרנית כצורת ממשל של העם לא יכולה להיות מוגבלת להצבעה. דמוקרטיה, בעיניי, היא הזכות הבסיסית של העם למנות את הממשלה שלו, כמו גם להשפיע לאורך זמן על הממשלה ועל תהליך קבלת ההחלטות. בהקשר הזה, אני מציע כעת הצעת חוק שתחייב את הפרלמנט לדון בכל יוזמה שזוכה ל-100,000 חתימות של אזרחים באינטרנט, בדומה לנוהג הקיים בבריטניה.

דמוקרטיה שנשענת על האינטרנט צריכה להיות מוטמעת בהתפתחויות הכלליות של המוסדות, במיוחד במוסדות של השלטון המחוזי והעירוני, כדי לייצר דמוקרטיה הנשענת על משאלי עם.

רויטרס

ממשל עצמי מקומי הוא בית ספר לאחריות חברתית. היום, בשלב החדש של ההתפתחות שלנו, אנחנו מציגים מחדש את הבחירה הישירה של מושלי מחוזות. כמו כן אני גם אציע שרשויות מקומיות יוכלו לנהל בחופשיות את המסים הנגבים מעסקים קטנים. עצמאות כלכלית זו היא רלוונטית במיוחד לערים גדולות ובינוניות, אשר דוחפות את הכלכלה קדימה ואשר מהוות קרקע ליוזמה אזרחית.

על השלטון הפדרלי להבין איך לנהל את חלוקת הכוח והסמכות, כמו גם משאבים ומקורות מימון לתקציבים האזוריים והמקומיים. במקביל, אנחנו חייבים לוודא שלא נאבד שליטה על המדינה בתהליך הזה. סמכות ממשלתית היא לא משהו שמפזרים. זה בלתי מתקבל על הדעת לחלק את המשאבים והסמכויות מחדש באופן מלאכותי בין דרגות הממשל השונות. הן ריכוזיות והן פיזור של כוח שלטוני לא צריכים להיעשות בצורה יהירה ופזיזה.

עלינו לפקח בזהירות על התנודות בהלך הרוח כלפי השירות הציבורי, ולבנות סביבה ראויה לחיים וסביבה תחרותית שמאפשרת לעשות עסקים ברוסיה. דיבורים אודות שחיתות ברוסיה הם שגרתיים. בהיסטוריה שלנו היו ניסיונות רבים לדכא את התופעה הזו. כמובן שהמאבק בשוחד ובשחיתות תלוי בכלים העומדים לרשות המאבק, אולם הבעיה הרבה יותר מורכבת מכך. מקור השחיתות הוא בהיעדר השקיפות, ברשויות ממשלתיות שלא מחויבות בדין וחשבון אזרחי ובמוטיבציה נמוכה של משרתי הציבור. כאן, לדעתי אנחנו ניצבים מול קשיים אדירים.

אנחנו למדים מהסקרים שבני נוער שחלמו בשנות ה-90 להפוך לאוליגרכים, רוצים היום להפוך לעובדי ציבור, משום שלדעת רבים זהו מקור לכסף מהיר וקל. כל עוד השאיפה הזו קיימת בקרב האנשים השגת טוהר מידות היא בלתי אפשרית – גנבים חסרי פנים פשוט יוחלפו באחרים.

על מנת להילחם בשחיתות השיטתית אנחנו צריכים לא רק לפזר את הכוח והרכוש, אלא גם להפריד את הרשות המבצעת מהמערכת שמפקחת עליה. האחריות הפוליטית במאבק נגד השחיתות חייבת להיות מחולקת בין הממשלה לאופוזיציה.

אי–פי

עלינו לזהות את המקומות אשר מעודדים שחיתות הן בתוך הרשות המבצעת והן בשלטון המקומי והמחוזי. בעלי תפקידים במערכות הללו זכאים למשכורות גבוהות, אולם עליהם להסכים לשקיפות מוחלטת, לרבות הצהרה בדבר כל ההוצאות שלהם, רכישות גדולות שבוצעו בידי המשפחות שלהם, דיווח על מקום המגורים שלהם ועל האופן בו הם משלמים על החופשות שלהם.

מעל הכל, עלינו להפוך את הצדק לנראה לכל על ידי מערכת שמטפלת כהלכה במחלוקות לא רק בין בעסקים אלא גם בין אזרחים ובעלי תפקידים רשמיים. לארגונים אזרחיים תינתן הסמכות להגיש תביעות שמטרתן שמירה על האינטרסים של החברים בהם. עלינו להקים מאגר מידע ארצי ונגיש לכל של פסקי דין של בית המשפט, בדומה למאגר הקיים של דיני הבוררות ברוסיה.

אנחנו נפעל ללא הפסקה, באחריות ובנחישות. אנחנו נחסל את השורשים של השחיתות ונעניש את הפקידים ובעלי המשרות שמוערבים בכך. הבסנו את האוליגרכיה ואנחנו ללא ספק נביס את השחיתות.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו