בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמנים מתבצרים נגד פינוי סמל תרבות הנגד בברלין

בנק גרמני מתכוון להרוס את בניין "תכל'ס", ולהקים במקומו בית דירות מפואר. עשרות אמנים שחיים במקום החליטו להיאבק והמשטרה חוששת מאלימות

28תגובות

דרקו, צייר מבוסניה, עומד מאחורי שער הברזל של מרכז האמנות "תכל'ס" בלבה של ברלין. על חזהו החשוף מרוחה בצבע אדום הסיסמה "קורבן בנק", המתייחסת לכוונתו של "HSH נורדבנק" לרכוש את אחד מסמלי תרבות האנדרגראונד של העיר ולהופכו לבית דירות מפואר. אך עבור דרקו, תכל'ס הוא יותר מסתם מקום. לפני כמה שנים הוא הגיע לברלין לחופשת סוף שבוע, התאהב במבנה והחליט להישאר. "זו תהיה קטסטרופה לברלין אם הבניין הזה ייעלם במתכונתו הנוכחית. יש מעט מאוד מקומות כאלה בעולם, במיוחד במרכזן של ערי בירה", הוא אומר.

מזה כשנה מנהל דרקו, יחד מ-80 מחבריו המתגוררים במבנה, מאבק נגד פינויו של המקום. בשנים האחרונות מתקיים בתכל'ס אחד הסקווטים (התיישבות בבניין נטוש, או שאינו בשימוש) הגדולים והפעילים תרבותית בגרמניה, ובמקביל הלך והתגבר המאבק המשפטי לשימורו של המקום. כחלק ממאבקם נעלו בשבוע שעבר דרקו וחבריו את שערי התכל'ס והחליטו להתבצר בו כדי למנוע ממאבטחים ששלח הבנק את פינויים בכוח.

התכל'ס הוא חלל עצום ממדים (כ-9,000 מ"ר) שמצא את דרכו בשנים האחרונות לכל מדריך תיירים, בזכות יופיו הרב, סדנאות העבודה וחדרי הסטודיו שבו. הוא ידוע בקירותיו מרוססי הגרפיטי, בקשתות הגותיות וגם בהיסטוריה ארוכה ומפותלת. הבניין נבנה בשנות ה-30 כחנות כלבו ענקית בלב הרובע היהודי. בתקופה הנאצית הפך לזמן קצר לבית סוהר, וחלקו נהרס. אחרי נפילת החומה "נכבש" בידי אמנים וכיום הם מהווה אבן שואבת ליצירה חתרנית וחשיבה חופשית.

עשו לנו לייק וקבלו את הידיעות המעניינות ביותר, ישירות לפייסבוק

הפרויקט לפיתוח התכל'ס הוא האחרון בשורה של מיזמים ש"מעלימים" את החללים הציבוריים שנותרו בברלין אל כיסיהם של משקיעים פרטיים. בניגוד לבירות אירופיות אחרות, בבירה הגרמנית עדיין נותרו מציאות נדל"ניות, ואלה מושכות אליהן יזמים רבים – כמו למשל חברת המכוניות ב.מ.וו ומוזיאון גוגנהיים המקדמות יחד פרויקט נדל"ני משותף תחת הכותרת "תערוכה של עיצוב אורבני" .

תוכניות הפיתוח שגורמות לג'נטריפיקציה של ברלין מכעיסות את התושבים הצעירים, אמנים, פעילי שמאל ואנרכיסטים. מחירי השכירות מרקיעי השחקים הוציאו אותם לכמה הפגנות בשבועות האחרונים, בין היתר למען שימור מבנה התכל'ס במתכונתו הנוכחית. "הגיע הזמן שתושבי ברלין ישאלו את עצמם איזה עתיד הם רוצים. האם אנו רוצים לגור בעיר שכולה נמכרה והופרטה, וכל שנותר לנו הוא רק קניונים, מתחמי מגורים סגורים ולופטים?", אומרת לינדה סרנה, דוברת האמנים במתחם תכל'ס. גם הפרשן הגרמני ג'קוב אוגסטיין סבור כי "ברלין תמיד מוכרת את עצמה למרבה במחיר. בכל פעם שמישהו בא עם מזומן - בין אם זו חברת מכוניות, אופנה או סלולר - הוא יכול לדרוש מה שהוא רוצה: כיכרות, רחובות, אפילו את שער ברנדנבורג".

על רקע ההפגנות, החליטה משטרת ברלין לא לפנות לפי שעה את האמנים המתבצרים בסקווט, מחשש שהדבר יוביל לאלימות. בקרב התושבים יש הסבורים כי עתידה של ברלין "איננו טמון במרחבים מוזנחים ובבניינים מטים לנפול", אולם האמנים המתבצרים עומדים על דעתם. הם החלו לפנות חומה שתפריד אותם מן הרחוב ותקשה על פינויים את המזון הם מקבלים באמצעות סלים המועלים ישירות אל חלון הקומה הרביעית.
 

אי-אף-פי


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו