המוסלמים בטולוז חוששים מפגיעה בפלורליזם התרבותי

סקוט סאייר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
סקוט סאייר

טולוז

ניו יורק טיימס

טולוז, עיר שטופת שמש וגגות רעפים, הקרובה לגבול ספרד באותה מידה שהיא קרובה לים התיכון, ידועה כיישוב מגוון ומסביר פנים, שאינו מעורב בשיח הפוליטי הפלגני שעולה מפאריס.

בניגוד למרבית האזור הדרומי של צרפת, הימין הקיצוני על עמדותיו התוקפניות נגד הגירה, כמעט ולא תפס אחיזה כאן, וכמוהו גם לא האיסלאם הרדיקלי. אין זה אומר כמובן שטולוז חפה מגזענות, אנטישמיות, פשיעה, או שאינה נגועה באפליה החברתית המאפיינת ערים רבות במדינה. ואולם, על רקע גלי המהגרים ששטפו אותה במשך דורות ועיצבו את תרבותה, היא נתפשת בעיני תושביה כיישוב סובלני במיוחד.

בתום מלחמת האזרחים בספרד במאה הקודמת, נמלטו מאות אלפי ספרדים לצרפת ממשטרו הרודני של פרנקו, ורבים מהם השתקעו בטולוז. כך עשו גם הפייה נואר, כפי שכונו המתיישבים הצרפתים שגורשו מאלג'יריה לאחר שהכריזה על עצמאותה ב-1962. עמם הגיעו אלג'ירים ששיתפו פעולה עם המתנחלים הצרפתים, וגם אלפי יהודים.

לצד האוניברסיטאות ומרכזי המחקר הרבים המצויים בה, הקים גם ענק התעופה איירבוס את בסיסו בעיר, שהפך לאבן שואבת למהנדסים ומדענים מהעולם כולו. וכך, בשעה שהמוסלמים בשאר חלקי צרפת הלינו על תחושות השפלה, פסחו רוב המתחים העדתיים הקשורים לאיסלאם על טולוז. "אנו אמנם נתקלים לעתים בשיח פוליטי מלא שנאה", אומר מוחמד טאטא, אימאם מסגד אל-נור שבשכונת העוני אמפאלו. ואולם, לדבריו, השיח הזה מיובא מן החוץ, לרוב בתקופות של בחירות. "אחר כך אפשר לחזור שוב אל השקט והשלווה", הוסיף.

ואולם עתה, לאחר התקפת הירי בעיר שביצע מוחמד מראח, ג'יהאדיסט מוצהר, חוששים רבים בקהילה המוסלמית כי פעילות של יחיד עלולה לשנות את המצב מן היסוד. שורת ההתקפות, שבה נהרגו שבעה בני אדם, אירעה בעיצומה של מערכת בחירות צמודה לנשיאות, שכבר מיקדה את תשומת הלב הציבורית בסוגיות של הגירה ואיסלאם. "כל זה אינו עולה בקנה אחד עם עצם מהותה של טולוז", אמר ראש העיר, פייר כהן, בהתייחסו למעשי הרצח.

"מעתה יהיה 'לפני' ו'אחרי'", אומר יאסין אלמומין, בחור תכול עיניים ומתולתל בן 23. באופן כללי, הוא אומר, קיים דו שיח בין התרבויות השונות בטולוז והיחס למוסלמים בעיר הוא הוגן. אבל הוא ומוסלמים אחרים, החיים בפרבריה העניים של העיר, אומרים שהם כבר חשים בגלי עצבנות בלתי אופייניים לאזור. "למישהו היתה החוצפה לשאול אותי: אתה מסכים עם מה שהוא עשה?", סיפר בכעס. הנשיא ניקולא סרקוזי התריע בשבוע שעבר מפני הדבקת "תוויות שקריות", אחרי שמראח נהרג בידי יחידת עילית של המשטרה. "התוויות השקריות כבר כאן", קבל אלמומין.

למרות קריאותיו של סרקוזי לסובלנות, מוסלמים רבים טוענים שהוא עצמו תרם לתיוגם בחברה, ומצביעים על החלת החוק האוסר לעטות את הניקאב, ועל הפולמוס המתנהל בסוגיית "הזהות הלאומית" הצרפתית.

מרין לה פן, מועמדת הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות, הגיבה על מעשי הרצח בתוקפנות. "מה שקרה אינו פרי מעשיו של מטורף; מה שקרה הוא ראשיתו של מצעד הפשיזם הירוק אל ארצנו", אמרה בראשית השבוע, בהתייחסה לאיסלאם הרדיקלי. "כמה מוחמד מראח יש על הספינות והמטוסים המגיעים מדי יום לצרפת, מלאים במהגרים", שאלה.

מנהיגים מוסלמים גינו את הניסיונות לנצל את מעשי הרצח לעשיית הון פוליטי. בהודעה שפורסמה זמן קצר אחרי שמראח נהרג, ביקש מוחמד מוסאווי, יו"ר המועצה הצרפתית לדת המוסלמית, לנטוש את המלה "איסלאמיזם", משום שהיא "מחזקת את הזיקה בין איסלאם לטרור וגורמת סבל למיליוני מוסלמים, המבקשים להגן על כבוד אמונתם ודתם".

ממאדו דאפה, אימאם של מסגד בטולוז, שמוצאו ממאלי, אמר שמעולם לא נתקל בהערה גזענית בטולוז. "אפילו פעם לא אחת", אמר, "זה אולי מפתיע, אבל ככה זה". דאפה, המתפרנס ממחקר פרמקולוגי, מגדיר את עצמו כמוסלמי מתון ומעביר את דרשותיו בצרפתית.

עמיתו המוסלמי טאטה, עומד בראש יוזמה לבניית מסגד הגדול של טולוז. לדבריו, לפני עשור הרשויות התנגדו להקמתו, אולם קיבלו אט אט את הרעיון. היום המבנה הצהבהב בעל הכיפה שהוקם בפאתי רובע אמפאלו, כמעט הושלם. "כמובן שיש חשש מגלי ההדף של השבוע השחור שחיינו", אמר טאטה. "זהו מבחן של רצון טוב ותבונה", הוסיף.

צעדה משותפת של נוצרים, מוסלמים ויהודים בטולוז, השבועצילום: רויטרס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ