בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפנטגון מקדם פיתוח רובוטים להחלפת צוותי הסיוע לאזורי אסון

תגובות

תחרות תכנון חדשה שהכריזה אתמול סוכנות המחקר והפיתוח של הפנטגון, מעלה את האפשרות כי במקרה עתידי של אסון בכור גרעיני, כמו זה שאירע לפני שנה ביפן, הראשונים להגיב לקריאות העזרה לא יהיו בני אדם כלל, אלא רובוטים. התחרות מזמינה מהנדסים להציע את תכנונם לרובוטים שיוכלו לבצע מטלות שונות, כגון הפעלת כלי עבודה או כלי רכב פשוטים באזורי אסון. בעוד שהמטלות אולי מרמזות כי יש לתת לרובוטים חזות אנושית, לדעת מומחים לרובוטיקה, ניתן גם לתכננם בצורת מינוטאור, יצור היברידי שאליו ניתן לחבר כמה זרועות.

"בעל חיים כגון עכביש הוא מקור השראה יעיל כשמדובר באתגר מסוג זה", אמר אהרון אדסינגר, מייסד חברת מקה רובוטיקס בסן פרנסיסקו, אך הזכיר באותה נשימה כי גם השפעתם של קוף, דוב, קנגורו ועז יכולה להועיל. הוא סיפר כי השמועות על אודות התחרות עוררו תכונה רבה בקרב בוני רובוטים מקצועיים וחובבים, וכי זה תקופה שהוא מנהל שיחות עם מומחים לרובוטיקה מכל רחבי ארצות הברית ומתייעץ עמם בעניין.

לדבריו, הקושי אינו בתכנון רובוט שביכולתו לבצע את אחת המטלות שהוצגו באתגר, אלא שילובן לכדי כוח-פעולה אחד. בין המטלות שעל הרובוט לבצע, נהיגת כלי רכב לאזור אסון מדומה, תנועה על גבי ערימות של הריסות, פינוי הריסות ממעברים ופתחי בתים, טיפוס על סולם, פריצת פתח בקיר בטון, מציאת שסתום של צינור דולף וסגירתו והחלפת רכיבים שונים. "והרי כבר קיימות מערכות המסוגלות לבצע כל אחת מהמשימות האלה", ציין אדסינגר.

הרעיון לקיום התחרות עלה בעקבות האסון בכור הגרעיני פוקושימה ביפן לפני שנה. לדברי גיל פראט מהסוכנות למחקר מתקדם ותכנון במשרד ההגנה האמריקאי (DARPA), "ב-24 השעות הראשונות של האסון ביפן היה צורך לנקוט פעולות שונות, ואולם הן לא נעשו משום שהיו מסוכנות מדי עבור בני אדם". יש לציין עם זאת כי הרובוטים לא יידרשו להיות אוטונומיים לחלוטין, אלא יפעלו בהשגחת בני אדם, כשם שטייסים מפעילים מל"טים צבאיים.

הסוכנות עדיין לא מסרה את גובה התקציב המיועד לפיתוח הרובוט ואת סכום הפרס לזוכים בתחרות, שנקראת "אתגר רובוטיקה" - המשך לסדרת אירועי "האתגר הגדול" שנערכו ב-2004, ב-2005 וב-2007. בתחרויות אלה, שנשאו פרסים של מיליון ושני מיליון דולר, נדרשו המהנדסים לתכנן כלי רכב אוטונומיים (ללא נהג), הניתנים להפעלה בתנאי מדבר ובאזורים עירוניים. תחרויות נוספות צפויות גם ב-2013 וב-2015.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו