בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת דיטריך פישר-דיסקאו, מגדולי הזמרים של המאה ה-20

הבריטון הגרמני, ששירת בוורמאכט, נחשב כזמר שאין שני לו בתחום השיר האמנותי. בראיון ל"הארץ" אמר: "לא אכפת לי מה המבקרים כותבים"

35תגובות

הבריטון הגרמני דיטריך פישר-דיסקאו, גדול הזמרים של המאה ה-20, מת אתמול (שישי) בביתו בעיירה הבווארית ברג, על שפת אגם שטרנברג בגיל 86. למן שנות ה-50 של המאה שעברה הוא נחשב אמן מבצע שאין שני לו בתחום השיר האמנותי (שירים מאת שוברט, ברהמס, שומאן ועוד) - הן בקונצרטים והן בהקלטות רבות מספור; מעין "ליגת צמרת של איש אחד" מבחינת השלמות הטכנית והעומק הפרשני.

כוחו של פישר-דיסקאו היה גדול גם באופרה (לרבות בעיצוב תיאטרוני של דמויות שגילם) וגם באורטוריות ובקנטטות - מהמתאוס-פסיון של באך ועד "רקוויאם המלחמה" של בנג'מין בריטן, והרפרטואר ששלט בו היה עצום. המלווה המובהק שלו, הפסנתרן האנגלי ג'ראלד מור, אמר: "לאחר ששר פראזה אחת בלבד ידעתי מיד שאני במחיצת אמן גדול". מלבד מור הופיעו עם פישר-דיסקאו פסנתרנים רבים אחרים, מהם בעלי שם כאמנים סולנים, כמו דניאל בארנבוים, אלפרד ברנדל וסוויאטוסלב ריכטר.

חגי חיטרון

בתולדות אמנות הביצוע המוסיקלי במאה ה-20 שזורים שמות רבים, אבל רק בודדים מובחנים כאמנים שבלעדיהם עולם המוסיקה הקלאסית לא היה מה שהוא. בולטים בקבוצה זו הפסנתרן גלן גולד, הזמר דיטריך פישר-דיסקאו, הכנר יאשה חפץ, ואולי גם הזמרת מריה קאלאס (באחדים מתפקידיה) והצ'לן מסטיסלב רוסטרופוביץ'. ייחודו של פישר-דיסקאו, בקרב הקבוצה הקטנה של השמות הגדולים, הוא בכך שהחזיר לתודעת הציבור הרחב של חובבי המוסיקה קורפוס מוסיקלי רב ערך: זמרתו המופתית החיתה את מעמדו של השיר האמנותי (בגרמנית, ה"ליד") ובצמרתו מחזורי השירים של פרנץ שוברט. ביצועו של פישר-דיסקאו למחזור "מסע החורף" של שוברט, או "הטוחנת היפה", הם הישגים ששום זמר או זמרת לא הצליחו להציב להם אלטרנטיבה שקולה, לרבות זמרים שהשתלמו אצל האמן הגדול עצמו.

קול עדין ותקיף כאחד

דיטריך פישר-דיסקאו נולד בברלין ב- 1925 וגדל בה. אביו היה מנהל בית ספר בעל דעות ליברליות בהיבט הפדגוגי-מעשי ולאומניות למדי מבחינת ההערצה לתרבות מולדתו. שמו של האב היה אלברט פישר, ולימים הוא הוסיף לעצמו רשמית את "דיסקאו" (מצד אמו), אולי כדי לציין את ייחוסו למשפחת אצילים שמוזכרת בין השאר ב"קנטטת האיכרים" של באך. האב היה גם מלחין, ואמו של מי שהיה לימים לזמר הדגול היתה אשתו השנייה.

דיטריך למד נגינה בפסנתר וזמרה מנעוריו. הישגיו בנגינה היו ברורים ומובהקים, אך הוא עצמו הבין כי ייחודו מצוי בתחום הווקאלי. קולו היה עדין ו"קל" מבחינת הסיווג הפורמלי (בריטון לירי), לרבות יכולת לעלות בקלילות לטונים גבוהים, אך בתפקידים אופראיים רבים הדגים סגולות של בריטון דרמטי "גברי" תקיף. נפח הקול שניתן לו מהטבע לא היה מן הגדולים, אך צלילותו וההטעמות הברורות שנקט הבליטו אותו תמיד מתוך המרקם של הזמרים האחרים והתזמורת שהופיעו לצדו. תחביבו המובהק של דיטריך פישר-דיסקאו היה ציור, ובנוסף על כל זאת כתב ופרסם ספרים - "הדהודים" (מעין אוטוביוגרפיה), ספר על שירי שוברט וגם ספר על ואגנר וניטשה.

דיטריך פישר-דיסקאו בהופעה

אחד משני אחיו של דיטריך נולד בעל מום, ובתקופת המלחמה נלקח על ידי הנאצים למחנה מיוחד ובו מת ("הם הרגו אותו!", אמר לפני כשנה הזמר, בראיון לח"מ). הוא עצמו גויס לשירות בוורמאכט בשנת 1943. תחילה הועסק בטיפול בסוסים (ספר ביוגרפי שנכתב עליו אינו מבהיר איפה שירת אז, נראה שמדובר בחזית המזרחית) ואחר כך הועבר לאיטליה. שם, ימים אחדים לפני כניעת גרמניה, הוא נפל בשבי הצבא האמריקאי. השבי נמשך כשנתיים, ובמהלכן הופעל פישר-דיסקאו כצוות הווי ("קלאסי") במחנות שהוחזקו בהם שבויים גרמנים.

לאחר שובו למולדתו נסקה הקריירה שלו במהירות. במקביל לפעילותו כזמר ניסה פישר-דיסקאו את כוחו גם בניצוח, אך בשדה זה לא קצר תהילה רבה. כמדריך זמרים בכירים במסגרת "כיתות אמן" פעל עד שנתו האחרונה. בשנות ה-70 ביקר פעמים אחדות בישראל, הופיע עם הפילהרמונית וגם בערבי לידר בליווי פסנתר.

לפני כשנה, כ-20 שנה לאחר שפרש מקונצרטים ומהקלטות, העניק פישר-דיסקאו ראיון ארוך ל"הארץ", שהתקיים בביתו הישן המשופץ במערב ברלין. בתשובה על השאלה עד כמה היה רגיש, במרוצת הקריירה שלו, לביקורות שמצאו נקודות תורפה בביצועיו בקונצרט זה או אחר, ענה הזמר כי לא אכפת היה לו מה כותבים המבקרים. "היו מקרים שהקהל התלהב מאוד ואילו מבקרים הסתייגו. היו אלה כותבים שלא הבינו דבר ברזיה של אמנות הזמרה", אמר.

החמישייה הנבחרת

בחירת חמישה דיסקים המדגימים את דיטריך פישר-דיסקאו כרוכה בעיוות ומועדת לוויכוחים נצחיים. בנוסף על ההקלטות הנבחרות שלהלן אפשר להצביע על עוד עשרות שאינן נופלות מהן. כללית, לדעת הח"מ, ככל שהביצוע מוקדם יותר הוא עדיף ולו במקצת - בהיבט ווקאלי טהור. הרשימה המובאת כאן היא אפוא לקט שלכל היותר מייצג במידה סבירה את הגיוון בהישגיו של פישר-דיסקאו:

1. מחזור השירים "מסע החורף" של שוברט, עם הפסנתרן ג'ראלד מור.

2. ה"מתאוס פסיון" של באך בניצוח קרל ריכטר (פישר-דיסקאו שר את האריות לבאס).

3. שירי "קרן הפלאים של הנער" של מאהלר, בניצוח גיאורג סל (עם זמרת הסופרן אליזבט שוורצקופף).

4. הרקוויאם של ברהמס בניצוח קלמפרר.

5. מומלץ בהחלט סרט התעודה "מסע סתיו" מאת המוסיקאי ואיש הסרטים הצרפתי ברונו מונסז'ון ("וורנר"). הסרט אינו חושפני בהארת החיים הפרטיים של האמן והראיונות שהבמאי עשה אתו מכופתרים למדי, אך מביא מגוון מרשים ועשיר של אמנותו, עם הקלטות שמשתרעות על תקופות שונות ורבות.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו