בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בכוח הגלגלים והבירה

"אופני הבירה" יוצאים בשנים האחרונות מהולנד וצוברים פופולריות. את הרביצה חסרת המעש מחליף סיור ספורטיבי בערים

15תגובות

שמונה בנקאים בריטים, לבושים בסרבלים כתומים שעליהם היו רקומים שמות של דמויות מספרי טולקין, באו לאמסטרדם לחגוג את מסיבת הרווקים של "פרודו". הם בדיוק סיימו טיול של שעתיים על אופני בירה כש"פיפין" קרא בעליזות: "ארוון נפל! הוא כמעט נהרג!". "רצו אחרינו בנות", אמר גנדאלף. "טוב", ציין פיפין, "הן רצו טרמפ". "למרות הכל", אמר אראגון, השושבין, "דיברנו עם נשים. היה כיף".

אופני בירה הם מעין פאב על גלגלים שמונע על ידי דוושות, ובאירופה נוהג בהם בדרך כלל, ­אם כי לא תמיד,­ עובד של חברת נסיעות ולא אחד ממשתתפי המסיבה. לפי הדעה הרווחת, הם הומצאו בהולנד בסוף שנות ה‑90 והם משווקים כשוברי קרח, כדרך מקורית ונכונה סביבתית לטייל בעיר, וכחלופה בריאה יותר ושורפת קלוריות לישיבה בבר. אך בשנים האחרונות הם מושכים יותר תשומת לב מבעבר, והפופולריות שלהם חצתה את גבול הולנד ליתר מדינות אירופה, ארה"ב ואפילו לישראל.

"אנחנו בסך הכל בני אדם שאוהבים ליהנות מהחיים", אמר ארד קארסטן, שהתחיל לייצר אופני בירה ולערוך סיורים באמסטרדם ב‑2005. הוא הרכיב חבית בירה קטנה על הרכב הכחול-בוהק שלו, שאורכו 6 מטר ומשקלו כ‑750 ק"ג. המכונה שיצר יכולה להגיע למהירות של 8 קמ"ש ולהסיע עד 12 אנשים. הנוסעים יושבים על מושבי אופניים רגילים המורכבים מסביב לדלפק עץ ושותים בירה שנמזגת להם בזמן שהם מדוושים. הספסל בחלק האחורי של הפאב הנייד מאפשר מקומות ישיבה נוספים.

בתום הטיול של הבריטים עולה על האופניים הקבוצה הבאה -­ מסיבת רווקים מפאריס - ­וקארסטן תופס את ההגה. "כולם חייבים לדווש!" הוא נובח. האופניים מתחילים לנוע קדימה ומשתלבים בתנועה. "אל תתנו בירה לתושבים המקומיים, אל תאטו, אל תצרחו ואל תצעקו", הוא ממשיך לתת הוראות ומביט מסביב שעה שהפאריסאים מציתים סיגריות. "ותפסיקו לעשן! זה מזיק לבריאות!".

פייס מי פי-אל-אס

"תיירים אוהבים לראות את אמסטרדם בצורה חדשה", הוא מסביר. ואכן, אופני הבירה הופכים יותר ויותר לתופעה בינלאומית. "אנחנו מקבלים בקשות ממדינות שמעולם לא שמעתי עליהן", אומר זוויר ון לאר, הולנדי שטוען שהוא היה הראשון שהמציא את אופני הבירה ב‑1997, כאמצעי לסייע לבעל פאב לפרסם את המסבאה שלו בתהלוכה מקומית.

אױדײ קלמט, עורך דין גרמני, ראה לראשונה את אופני הבירה כשביקר בהולנד. "התאהבתי בהם מיד", הוא אומר, ומספר שייבא את אחד מכלי הרכב של ון לאר לקלן ב‑2005. שנתיים לאחר מכן, הקים את חברת BierBike, המציעה טיולים על אופני בירה הולנדיים ב‑30 ערים בגרמניה וכן בבודפשט. "אני רק יודע שזה תענוג אמיתי לרכוב על אופניים כאלה. יש לי תוכניות לעולם כולו", הוא אומר.

ג'יימס ווטס, אמריקאי שעבד בעבר בחברת תוכנה, התוודע בדיוק באותה צורה לאופני הבירה. הוא ראה את אחד האופניים האלה כשנפש לפני שנתיים בגרמניה וטייל בקלן. "אמרתי לעצמי שאביא אחד כזה אתי לאורגון". עם שובו לביתו, ווטס בנה את "פאב האופניים" הראשון. לאחר מכן הצטרף לקארסטן כדי לייבא את הטכנולוגיה של אופני הבירה ההולנדיים. עד כה, הם מכרו כלי רכב כאלה לרינו, נוואדה, בויזי, איידהו, פורטלנד, אורגון, מדיסון, ויסקונסין, טוסון, אריזונה, דנוור ולסנטה מוניקה ורדונדו ביץ' בקליפורניה. ון לאר אומר שהוא מכר 11 אופני בירה בארה"ב, ונוסף לכך קמה בשנה שעברה חברה בסנט פול בשם "קזטק", שהתחילה גם היא לייצר אופני בירה.

אך הסיבה לפופולריות הרבה שזוכות לה אופני הבירה כעת נשארת בגדר תעלומה. הבירה היא אחד הגורמים, כמובן, ולרבים זו סיבה מספקת. לרבים אחרים, הסיבה היא השילוב של הבילוי והדיווש המשותף, שיוצרים קשר מסוג מיוחד. "זה מעורר רוח שטות", אומר לוק רוברסון מלונדון, שבנה ב‑Pedibus 2008, רכב הדומה לאופני בירה שבו מגישים לפעמים גם שמפניה. פעם, הוא מספר, ראתה את הרכב קבוצת שחקנים לונדונית ששיחקה בהצגה על בית רדוף רוחות רפאים. השחקנים רדפו אחריו, כשהם לבושים בבגדי רוחות ועלו עליו. פעם אחרת, שוטרים עצרו את הרכב, ביקשו כרטיס ביקור והזמינו סיור ליום המחרת.

בארט סאלטס, שהתחיל לערוך בבלגיה סיורים באופני בירה ב‑2007, אומר כי "נכון שכולם משתכרים יחד, וזו דרך נחמדה מאוד ליצור קשר", אך לפעמים קורה שהדברים יוצאים מכלל שליטה. כמו בפעם שבלגי בגיל העמידה, שלבש חצאית סקוטית, כמעט הצית את אופני הבירה במהלך מסיבת הרווקים שלו. כשהשוטרים עצרו את החתן, כל האחרים ברחו מהמקום והשאירו את נהג הסיור תקוע עם הרכב, כי אדם אחד לא יכול להסיע אותו.

לא בכל מקום מקבלים בברכה את אופני הבירה. מינכן, למשל, אסרה עליהם באוגוסט. גם בדיסלדורף נתקלו המפיצים בהתנגדות השלטונות וכעת נדרש רישיון מיוחד להפעיל אותם בעיר הזו. מיכאל זימרמן, מנהל רשות הרגולציה העירונית, אומר שאופני הבירה חוסמים את הרחובות הצרים של העיר העתיקה וגורמים לפקקי תנועה, וששירתם הקולנית של הנוסעים (שבדרך כלל גם מזייפים) מעצבנת את תושבי המקום. עורכי הסיורים טוענים שכללים ברורים הם הפתרון להתנהגות פרועה. למשל, "אם מישהו לא יכול ללכת, הוא לא יכול לטפס על האופניים", אומר קארסטן. אולריך הופמן, מנהל BierBike בברלין, מוסיף: "אתה רשאי להוריד את החולצה אבל אסור לך לחשוף את האחוריים".

הנאתם של משתתפי מסיבת הרווקים של הצרפתים היתה רבה, אם כי נלוותה אליה מבוכה מסוימת. "אילו אשתי ראתה אותי עכשיו, היא היתה עוזבת אותי מיד. אני נראה ממש טיפשי", אמר ז'וליין פומל, במאי במקצועו. למרות התלונות על היעדר מאפרות והתבוסה המשפילה במרוץ שנערך נגד מסיבת רווקים של ספרדים שנסעו באופני בירה אחרים, הצרפתים הסכימו שהבילוי היה מוצלח מאוד. "מה עדיף, בירה או ספורט?" שאל אחיו של החתן לעתיד. "למה לבחור ביניהם?".

תרגום: גילה דקל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו