בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סינדרום שלגיה בהודו

נשים רבות במדינה מגיעות למכוני יופי כדי להבהיר את עורן. מומחים לסוציולוגיה מסבירים כי העור הלבן מזוהה עם מעמד חברתי גבוה

תגובות

מכון היופי של סוניה בניו דלהי מארח מדי יום עשרות נשים שעומדות להתחתן. רוב הכלות שמגיעות לטיפול יופי ביום כלולותיהן מבקשות להבהיר את עורן באופן ניכר. "אני מבינה אותן", אומרת סוניה. "הביטו סביבכם, רוב כוכבות הקולנוע והדוגמניות בהירות עור. התרבות שגדלנו בה מקשרת בבירור בין יופי לבין גוון עור בהיר". סוניה מעידה כי בזיכרונם של הודים רבים חרותה דמותה של קרובת המשפחה המבוגרת, שמקוננת על גורלה של ילדה כהת עור שנולדה למשפחה: "גם ילדה וגם כהה - אין גורל מר מזה".

החברה ההודית מחשיבה עור בהיר כיתרון. הטלוויזיה מוצפת בפרסומות שמבטיחות למשתמשים במוצרים להבהרת העור שידוך טוב יותר, קריירה יותר מוצלחת, ובקיצור, חיים טובים יותר. משלטי החוצות נשקפים פני אשה שהופכים בהדרגה לבהירים, כחלק מפרסומת למוצר Fair and Lovely (בהירה ויפהפיה).

חברת הקוסמטיקה הינדוסטאן יוניליבר קיימת מאז 1978. היא מפיצה מספר מותגים להבהרת העור, וביניהם פונדס ולאקמי. החברה ההודית אמאמי השיקה אתFair and Handsome (בהיר ויפה תואר), מוצר שקהל היעד שלו גברים, בשנת 2005. חברות בינלאומיות נוספות, ובהן לוריאל, אוריפלאם ואייבון גם הן השתלבו בשוק הבהרת העור בהודו, ששוויו הגיע ב-2011 ל 450 מיליון דולר, והוא גדל בשיעור של 15-20% מדי שנה.

אי-פי

דורגה עובדת במשק בית בדלהי. היא משתמשת בתרחיץ לפנים Fair and Lovely, שמעניק מראה זוהר לפניה. שרמילה רוי, מורה בגמלאות, משתמשת במוצר למעלה מ 30 שנה. האם הוא הבהיר את עורה? "לא ממש", היא מעידה, ומוסיפה שהיא משתמשת בו כתכשיר לחות. האם הפרסומות הן שהובילו את דורגה ורוי לשימוש במוצרי הבהרה? שתיהן אומרות שהן ביקשו להבהיר את עורן, והפרסומות סיפקו להן מידע.

באחת הפרסומות כיכבה אישה שלא הצליחה למשוך את בן זוגה, אלא לאחר שהשתמשה בקרם שהבהיר את אברי המין שלה. הפרסומת נגנזה, אך היא מעידה על חומרת התופעה. לדברי ג'נאקי אברהאן, סוציולוגית באוניברסיטת דלהי, יש כמה סיבות לכך שהעור הבהיר הפך לסמל סטטוס בהודו.

המבנה החברתי המסורתי של הודו, המחולקת לקאסטות, מקשר עור בהיר לקאסטת הבראהמינים, ומזוהה עם מעמד חברתי גבוה. בתקופה שבה הייתה הודו מושבה בריטית זוהה גוון העור הבהיר עם כוח ומעמד.

דובר חברת הינדוסטאן יוניליבר אמר שנורמות היופי המקובלות משתנות מחברה לחברה. באסיה עור בהיר מקושר ליופי ומעמד גבוה, ואילו באירופה ובארה"ב, מדובר בגוון עור שזוף. ואולם, אברהאן טוענת שאין להשוות את העדפת העור הבהיר לשאיפה לגוון עור שזוף.

"מדובר בתופעה מסוכנת בהרבה, שטבועים בה מאפיינים של גזענות", היא אומרת, ומוסיפה כי בהודו, עשויות להיות השלכות מעשיות וחומריות. היא מפרטת: בתוך המשפחה עשוי גוון העור להשפיע על חלוקת המזון, הבגדים והצעצועים.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו