טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העיתונות מוצאת מודל עסקי מניב בריקשות של מומבאי

בבירה העסקית של הודו אין עדיין רכבת תחתית והנסיעה ממקום למקום יכולה להימשך זמן רב. כתב עת חדש מנצל את הכבישים הפקוקים ואת כיסי העשירים

תגובות

בכל ערי העולם מחולקים עיתונים חינם בקווי התחבורה הציבורית, לרוחתם של הנוסעים המבקשים להתעדכן בחדשות בדרכם לעבודה וממנה. במומבאי, שאוכלוסייתה לפי אומדן שמרני, כ-14 מיליון תושבים, עדיין אין רכבת תחתית. הצפיפות ברכבות ובאוטובוסים המובילים לעיר וממנה כה גדולה, עד שאי אפשר להרים יד ולהביט בשעון, לא כל שכן לקרוא עיתון.

ואולם, שלושה בוגרי אוניברסיטה שאפתנים זיהו הזדמנות עסקית רווחית באלפי הריקשות הממונעות המסיעות את תושביה האמידים של העיר. METER DOWN (מונה מופעל) הוא ירחון הפונה לאנשי צווארון לבן צעירים, שהפרוטה מצויה בכיסם ויכולים להרשות לעצמם להתנייד בריקשות. הגיליון הראשון הודפס בפברואר 2010 וחולק ב-500 ריקשות. כעת הוא כבר מופץ ב-7,000 ריקשות במומבאי וגם בערים אחרות במערב הודו, דוגמת פונה ואחמדבאד.

מולצ'אנד דדיה, בן ה-26, אחד משלושת מקימי המיזם, חושף טפח מהמודל העסקי. לדבריו, לנהגים משולמים 40%-35% מרווחי מכירת שטח הפרסום בירחון. מדובר בכ-250-200 רופי (4.5-3.5 דולר). מדובר בנתח משמעותי במשכורת של נהגי הריקשות. על פי נתוני איגוד נהגי הריקשות הממונעות במומבאי, מגיעה הכנסתו הממוצעת של נהג ל-400-500 רופי (7-9 דולר) למשמרת.

דדיה מעיד כי עריכת כתב עת, המיועד להיקרא לאורך כבישיה הסואנים והמשובשים של מומבאי, היתה אתגר לא קטן. אחרי כמה גליונות ניסיון הוחלט להגביל את התוכן לידיעות וכתבות קצרות באורך של 300 מילים לכל היותר ולהרבות בתמונות ותצלומים. הגליונות חוברו למדף, כדי שהנוסעים לא יטלו את הירחון איתם בצאתם מהריקשה.

דדיה, איש פרסום לשעבר, חושב בגדול: "גודלו של השוק הפוטנציאלי הוא כמספר הריקשות הממונעות הפועלות בכל עיר. בנינו מודל לפי קנה מידה הניתן להתאמה לצרכים שונים. היות שבכל ערי הודו משתמשים בריקשות ממונעות, נוכל להרחיב את הרשת לכל רחבי המדינה". להערכתו, היות שכל ריקשה יוצאת ל-90 95 נסיעות ביממה, קהל הקוראים הפוטנציאלי של הירחון הוא 600 אלף בני אדם.

כלי הרכב התלת גלגליים, המכונים גם טוקטוקים בגלל הקול שהם משמיעים, הם אמצעי תחבורה נפוץ ביותר בערי הודו הפקוקות. רק בניו דלהי רשומות יותר מ-55 אלף ריקשות המונעות על ידי גז טבעי דחוס (CNG). אף שדמי הנסיעה בריקשות נמוכים בהשוואה למחירי הנסיעה במוניות מערביות, רק אנשים אמידים ביותר יכולים להרשות לעצמם להשתמש בהן באופן קבוע. נסיעה של כחמישה ק"מ במומבאי עולה 68 רופי (1.25 דולר), וזאת רק כשהנהג מתרצה ומסכים להפעיל את המונה. מדובר במחיר הגבוה פי 10 ממחיר נסיעה למרחק דומה במחלקה השנייה ברכבת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות