בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אני לא נלחץ כל כך מהר, זה חשוב למוהל"

הרב דוד גולדברג, נגדו הוגשה תלונה בגרמניה על ביצוע ברית מילה ונמצא במרכזה של סערה ציבורית ודיפלומטית, אינו מתכוון להשתנות לאחר 4000 בריתות

תגובות

את סוף השבוע האחרון בילה דוד גולדברג, רב העיר הקטנה הוף שבמדינת בוואריה בגרמניה, הרחק מההמולה התקשורתית סביבו. בחמישי בערב, יומיים אחרי שנודע כי רופא גרמני הגיש נגדו תלונה על קיום בריתות מילה בתנאים לא הולמים מבחינה רפואית, ומקץ עשרות ראיונות קצרים לרדיו, לעיתונות ולטלוויזיה בישראל, בגרמניה ובמקומות אחרים, נסע הרב לסמינר למורים לעברית בבאד זוברנהיים, 400 ק"מ מביתו. היום בצהריים ימשיך משם לאוסנברוק, להכניס בברית אברהם אבינו תינוק יהודי נוסף.

התלונה נגד גולדברג הוגשה בגרמניה על רקע דיון ציבורי ער בעניין. במאי דן בית המשפט המחוזי בקלן בתביעה נגד רופא מוסלמי על רשלנות בביצוע מילה דתית. הרופא זוכה, אך השופטים קבעו כי באופן עקרוני מהווה המילה פגיעה גופנית, המנוגדת לחוק הגרמני. מאז, שוררת אי-בהירות ביחס למצב המשפטי. הממשל הגרמני הכריז בינתיים כי יפעל להסדרת הנושא בחוק, לאחר שגם ישראל הפעילה מכבש לחצים שכללו את פניותו של הנשיא שמעון פרס למקבילו הגרמני יואכים גאוק.

גולדברג, שערך לדבריו כ-4,000 בריתות, ושומר על קצב של בערך 40 בשנה מאז עבר לגרמניה ב-93', לא הוטרד במיוחד מסימן השאלה סביב חוקיות הפרוצדורה.

הוא עקב אחר הדיווחים בעיתונות, ו"סמכתי על כך שימשיך להיות בסדר". עד שביום שלישי שעבר "התקשר אלי עיתונאי, וסיפר שרופא התלונן שאני עורך בריתות למרות שאני לא רופא, ושאני מזיק לילדים". תחילה קצת חשש. הוא התקשר לאשתו, שהגיבה ב"אוי ואבוי", אבל "אני מאמין בקדוש-ברוך-הוא שיעזור".

מריו וודר / אי-פי

ליתר ביטחון, הוא נוקט כעת משנה זהירות: "אם עיתונאים שואלים, אני אומר שבינתיים לא היתה דרישה (לבריתות). כששואלים ‘ואם תהיה דרישה?', אני עונה שאתייעץ עם ארגוני הקהילה היהודית. זו התשובה שלי לגויים. אבל אם קוראים לי - אני בא. התורה יותר חשובה לי מהכל".

קשה לאמוד את מניין היהודים בגרמניה כיום. רבנים ופעילים מציינים כי כ-150,000 איש רשומים כחברי קהילה, רובם מהגרים מברית המועצות לשעבר. ארבעה מוהלים בלבד עובדים בגרמניה, אולם באזורים סמוכים לגבול נעזרים לעתים במוהלים ממדינות שכנות, ורבים מעדיפים לשכור רופא לצורך ביצוע הפרוצדורה.

גולדברג (64) מדווח שבינתיים לא נרשמה האטה בביקוש לבריתות, ולידיעתו הובא רק ביטול בודד בשלושה חודשים, "של אבא ישראלי ואמא שרוצה להתגייר. הבנתי שזה לחץ של הסבתא, שאיננה יהודייה. אם לא תהיה ברירה, ייסעו למדינות אחרות. מקלן לאנטוורפן זה שעתיים נסיעה. זה לא נוח עם התינוק, אבל זו אפשרות".

הוא נולד בירושלים ל"משפחה ליטאית-מודרנית", הלפני-אחרון מששת ילדיהם של אב רב וחזן ואם עקרת בית. אחת מאחיותיו נהרגה חודש אחרי שנולד, בהפצצה במלחמת השחרור. הוא למד בישיבה התיכונית "מרום ציון", שירת בנח"ל מוצנח והשתתף במלחמות ששת הימים, יום כיפור ולבנון.

במקביל ללימודי פסיכולוגיה באוניברסיטה העברית (שלא סיים), החל עם שחרורו מהצבא בלימודי רבנות, שחיטה ומילה. סודות המקצוע, הוא מסביר, נמסרים ממאסטר לשולייה. "בהתחלה מסתכלים ושומעים הסברים, במקביל לומדים הלכות, ובהדרגה נותנים לך לבצע חלקים מהמלאכה. בסוף יש בחינה - רפואית, הלכתית, וגם מעשית, על ילד. אבל ניגשים רק אחרי שהמוהל הוותיק בטוח שאתה בסדר, ועושים הכל לאט ובהשגחתו, לא כמו ברית רגילה שתוך דקה הכל נגמר".

ביום חמישי נערך בברלין כינוס ועדת האתיקה הגרמנית לרפואה, שהוקדש לברית מילה. ריינהרד מרקל, פרופסור למשפט פלילי ולפילוסופיה של המשפט באוניברסיטת המבורג ואחד מחברי הוועדה, סבור ש"התיאור הטהור של פרוצדורת המילה הוא של פגיעה גופנית במישהו שלא נתן לכך הסכמה. האם חופש הדת או הסכמת ההורים מספיקה לכך? מפרסקטיבה משפטית, התשובה לדעתי היא שלא".

אבל כשהדיון נוגע ליהודים, אומר מרקל, הוא חורג מהתחום החוקי הטהור וחודר לתחום הפוליטי. "ההנחה היא שלגרמניה יש חובה להתייחס לעניינים יהודיים ברגישות מיוחדת, לא צריך להסביר. לפיכך עומדות על המאזניים שתי בעיות שלא ניתן ליישב ביניהן: הפוליטיקה הגרמנית מול החובה להגן על ילדים קטנים". הוא סבור שפרשת גולדברג תתפוגג בקרוב. "בראייה משפטית מפוכחת, אם הפרקליט בהוף הגיוני, הוא יאמר שכולם יודעים שיהיה חוק ויניח לזה".

גם אם התלונה תבשיל להגשת כתב אישום, גולדברג לא יהיה המוהל היהודי הראשון שעומד למשפט בגרמניה. לפני מספר שנים נתבע מוהל אחר בגין רשלנות. "הילד דימם והאמא לקחה אותו לבית חולים", מספר נתן גלברט, עורך דין ברלינאי ופעיל בקהילה היהודית שייצג את הנאשם. "כשהתברר שמלו אותו שלא באמצעות רופא, בית החולים הזמין משטרה. בית משפט השלום בברלין זיכה את המוהל, והפרקליטות לא ערערה".

אבל התלונה נגד גולדברג אינה בגין רשלנות במקרה מסוים - אלא על עצם קיומה של מילה דתית. המתלונן, רופא מאוניברסיטת גיסן, ביקש להבהיר בהתכתבות במייל ביום שישי שאנטישמיות אינה קשורה לעניין, כפי שניסו לרמוז נגדו, אלא רק רגישות לזכויות אדם. "כרופא גרמני, לא היתה לי ברירה אלא להצביע על הפרת זכויות האדם הכרוכה במילת ילודים, בלי קשר לזהות מבצעה, כשהדבר הגיע לידיעתי", מסר, "בהתחשב בממצאים מדעיים חדשים על סיבוכים אפשריים במילת ילודים, אפילו כשהיא מבוצעת תוך הרדמה ועל ידי רופא מוסמך".

לחיזוק דבריו צירף למייל מחקר מ-2010 העוסק בכך. "רבי גולדברג", הוסיף, "עודד ביצוע של פרקטיקה זו ללא הרדמה. אני לא נגד ברית מילה, אלא נגד ברית מילה ללא התוויה רפואית, פיקוח רפואי נאות, והרדמה מתאימה. חבל לי שבאירופה אנשים מתבצרים בעמדותיהם במקום לחפש פתרון נאות למצב". למה דווקא גולדברג? יש עוד מוהלים יהודים בגרמניה. "נתקלתי במקרה באתר שלו בגלישה באינטרנט. זה היה יכול להיות כל אחד אחר, גרמני או מוסלמי. יש לי הערכה רבה למסורת ולאוכלוסייה היהודית, ויש לי חברים יהודים ומוסלמים".

כמעט 20 שנה חלפו מאז שהרב גולדברג היגר לגרמניה. ״אמרתי, בארץ יש מספיק רבנים ומוהלים, ופה חסרים. אבל מתישהו אחזור לישראל, בשביל הרוח״.

אחרי שעבד בקהילה היהודית במזרח ברלין (ופרש כי לא הסתדר עם ראשיה) ובשטראובינג שבבוואריה, נענה ב-97׳ להצעה להיות רב הקהילה בהוף, שמשלמת כעת את משכורתו. ״על בריתות אני לא דורש כסף, אם נותנים אז נותנים. זו מצווה גדולה, וזה יותר חשוב לי מהכל״. הוא לא משתגע על האזור, ונאלץ להשלים גם עם הוויתורים שהחיים בגולה מחייבים. אשת הרב, מרים חנה, למשל לוחצת יד לגברים כדי להימנע מאי-נעימות. והרב גם התרגל כבר לכך שמול הבית, ממש מעבר לכביש, פועל אטליז שמוכר בשר חזיר. "גם ביום כיפור תראה אנשים אוכלים ברחוב, ברור שהאטמוספירה חסרה לי".

כשגולדברג עבר לגרמניה, הוא היה גרוש מקץ 18 שנות נישואים, חמישה ילדים, ו-18 נכדים, שמפוזרים בין ישראל, ארצות הברית וצ'ילה. מרים חנה היא אשתו השנייה. הם הכירו בשידוך, ולהם בן משותף, שמעון, שחגג לא מזמן בר מצווה. גולדברג מספר שמל בעצמו את שלושת בניו. לא נרשמה התרגשות מיוחדת. "זה הכל אותו דבר", הוא אומר.

הרבנית מסייעת לו כיום בעבודתו. לא רק בהכנת סנדוויצ'ים לנסיעה, אלא גם בהתמודדות עם ההצפה הנוכחית במייל. "מישהו כתב בדיוק שאלוהים לא רוצה שנעשה בריתות", היא מעדכנת בהתלהבות בחצר הבית, "שאלתי: איך אתה יודע?".

דומה שהיא לוקחת את הסוגיה ללב יותר מהרב עצמו. "יכול להיות", אומר גולדברג, "אני בן אדם אופטימי ושקט, לא נלחץ כל כך מהר. זה חשוב למוהל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו