בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפרויקט הבא של ראש ממשלת בריטניה: שדה תעופה חדש בלונדון

דיוויד קמרון, שמעודד מהצלחת האולימפיאדה, רוצה להפחית מהעומס שנוצר על נמל התעופה הית'רו, אולם נתקל בקשיים פוליטיים

תגובות

הרעיון קיים קרוב ל-70 שנה, וכעת הגיע תורו של ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון להתמודד אתו: האם לתמוך בבניית נמל תעופה מרכזי חדש בשפך התמזה, מזרחית ללונדון, או לדחות אותו פעם נוספת. אף על פי שלפי התחזיות, התנועה האווירית בלונדון תכרע תחת העומס בתוך 20 שנה.

יש מספר גרסאות לנמל התעופה המוצע. השאפתנית ביותר נתמכת על ידי נורמן פוסטר, אחד האדריכלים המפורסמים בבריטניה, ולפיה יוקם מרכז משולב למטוסים ולרכבות מהירות שחלקו יהיה על שטח שיובש מהים ליד האי גריין, בצד הדרומי של שפך התמזה, במרחק של כ 65 ממרכז לונדון.

עלויות פרויקט כזה, שיכלול כבישים ומסילות רכבת חדשות וסכר חדש על התמזה שישמש גם הגנה מפני הגאות וגם כבסיס למסילה באורך 8 ק"מ לחוף הצפוני, מוערכות ב-80 100 מיליארד דולר. זה יהיה הפרויקט היקר ביותר מסוגו בהיסטוריה של בריטניה, ותכנונו ובנייתו עלולות להימשך עד אמצע המאה.

רויטרס

עם מסגרת זמן כזו ועלויות כאלה, קמרון היה יכול לצפות למרחב תמרון נדיב. אך מגוון גורמים, כולל תסיסה בקרב חברי הפרלמנט הזוטרים ממפלגתו, החזירו את הנושא לכותרות ונמלי התעופה של לונדון הפכו לנושא פוליטי בוער.

הסיבה למרד חברי הפרלמנט היא הוויתורים שקמרון נאלץ לעשות כדי לקיים את הקואליציה שלו. דרישות שותפיו הקואליציוניים, הליברלים דמוקרטים, גרמו לו להתפשר על עקרונות מפלגתו במגוון נושאים. פשרות אלה מאפשרות למתנגדיו לטעון שהוא מושל בסגנון ליברלי יותר מאשר שמרני, ושהוא מרחיק בכך את אלה שצפויים להצביע בעד המפלגה בבחירות של 2015.

בחודש שעבר אילצה התסיסה את קמרון לנטוש תוכנית, שבה צידדו הליברלים דמוקרטים, ושהיתה שמה קץ למסורת של מאות שנים ¬ להפוך את בית הלורדים, הבית העליון של הפרלמנט, לבית שחבריו נבחרים על ידי האזרחים.

יושבי הספסלים האחוריים, ואפילו אחדים מחברי הממשלה ממפלגתו של קמרון, התעודדו מהצלחתם בטרפוד הרפורמה בבית הלורדים, והחלו לחפש נושאים נוספים. אחד מהם היה המשחקים האולימפיים שהביאו גאווה רבה לבריטניה. למזלו הרע של קמרון, האיש שהפיק את התועלת הפוליטית הרבה ביותר מהצלחתם הוא ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון, שנחשב ליריב עיקרי של קמרון.

ימים ספורים אחרי טקס הסיום דרש ג'ונסון בראיון לתקשורת שקמרון יתחיל לתמוך בתוכניות תשתית גדולות, כולל הקמת נמל תעופה בשפך התמזה. דבריו עוררו גל מאמרי מערכת וטורי פרשנות, שבהם נאמר כי ממשלת קמרון חייבת לנטוש את צעדי הצנע ולהתחיל בתוכנית בסגנון הניו דיל לביצוע פרויקטים גדולים.

רבים מהכותבים נתנו את האולימפיאדה כדוגמה ליכולתה של בריטניה לבצע פרויקטים גדולים ויקרים, וציינו כי פרויקט נמל התעופה יוכל ליצור כ 100,000 מקומות עבודה במדינה שבה יש 2.6 מיליון מובטלים ¬ כ-8% מכוח העבודה.

הוויכוח על נמל התעופה החל בעקבות הצורך להכין מסלול המראה שלישי בהית'רו, שהוא כבר אחד מנמלי התעופה העסוקים ביותר בעולם. כדי לזכות בקולותיהם של שוחרי הסביבה, קמרון הבטיח במסע הבחירות של 2010 לנטוש את התוכנית, למרות שנות המאבקים והדיונים לאישורה.

יומיים לאחר הקמתה, ממשלת קמרון ביטלה את הפרויקט, למרות שצעד זה הותיר על כנו את הצורך להתמודד עם הצפי לפיו יבואו ללונדון 400 מיליון נוסעים ב 2050 במקום 140 מיליון כיום.

טים יאו, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית שנראה בעיני רבים כאיש שעלול להדיח את קמרון, קרא לו לשנות את החלטתו לגבי הרחבת הית'רו, על אף הבטחתו לא לעשות כך ולמרות שזה יסכן את הקואליציה עם הליברלים דמוקרטים, המתנגדים להרחבה כזו.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו