בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאות הפגינו בברלין נגד איסור ניתוחי המילה בגרמניה

חברי הקהילה היהודית לבשו חולצות עליהן נכתב "אתה יהודי? כן". הרב של ברלין: "נמשיך כרגיל, גם אם נצטרך ללכת לבית סוהר"

37תגובות

כמה מאות אנשים - יהודים ופרו-יהודים ברובם - התאספו הבוקר בכיכר בֶּבֶּל (בבלפלאץ) בלב ברלין, להפגנה נגד איסור ניתוחי המילה בגרמניה. המיקום בו נערכה ההפגנה לא נבחר במקרה. ב-1933 שרפו שם הנאצים כ-20 אלף ספרים של יוצרים יהודיים. במקום ניצבת אנדרטה מיוחדת, "הספריה הריקה", של האמן הישראלי מיכה אולמן.

עשר ניידות משטרה אבטחו את הבאים. באחת מהם ישב גם השוטר היהודי טוביה שלזינגר, יקיר הקהילה היהודית, שמשרת במשטרת ברלין. שלזינגר, שמתוקף תפקידו לא הורשה לדבר עם התקשורת, הצטלם בשמחה כשהוא חובש כיפה, מחזיק חולצה עליה נכתב: "אתה יהודי? כן", ואף אוחז בבובה עליה נכתב בגרמנית: "תזיזו (את העור), שימו כיפה" - משחק מילים, שמתייחס גם לכיפה שעל הראש, אותה חבשו רבים מהמפגינים, וגם לכיפה של איבר המין, המעידה על ניתוח המילה.

את החולצה הפרובוקטיבית הביאה איתה יהודית קסלר, עורכת בעיתון הקהילה היהודית של ברלין. "ההפגנה היא לא רק נגד איסור הברית", אמרה. חברתה, תמרה גוגנהיים, מורה ליהדות בקהילה היהודית בדיסלדורף, הסבירה: “אנחנו - היהודים - קצת בלחץ. יש הרבה מקומות שכבר לא נעים להיות בהם בגלל האנטישמיות. אנחנו לא מוכנים להיות פושעים רק בגלל שאנחנו עושים ברית מילה", אמרה.

עופר אדרת

מקס דוהלמן, פעיל בקהילה היהודית, עמד לידן ומדד אף הוא חולצה עם הכיתוב: "אתה יהודי? כן". "אנחנו רוצים לומר לכולם: אנחנו כאן. גרמניה צריכה לקבל דתות שונות. גם היהודים, גם הטורקים, ביחד. הפוליטיקאים מנסים לקבוע כללים כדי להסדיר את הברית-מילה, אבל אנחנו כאן בשביל לפנות לציבור". זיגי קניסברג, פעיל אחר בקהילה, הוסיף: "אין יהדות בלי ברית. זה הנדבך הראשון שלנו כיהודים".

בשבועות האחרונים נרשמו שני אירועים אנטישמיים בברלין. בחמור שבהם הותקף רב באלימות, ונזקק לטיפול רפואי. התוקפים, שזוהו על ידו כבעלי חזות ערבית, טרם נעצרו. שבוע לאחר מכן הותקפו גם כמה נערות, תלמידות בית ספר יהודי, במערב העיר. גם במקרה זה דיווחו עדי הראייה כי התוקפים היו ערבים.

עופר אדרת

השבוע נראה היה שמפלס המתח בקהילה יורד, לאחר שעיר-המדינה החליטה להתיר את המשך ניתוחי המילה בעיר, שהופסקו בעקבות פסיקת בית המשפט בקלן מלפני חודשיים. אלא שברלין התנתה זאת בכך שהניתוח העתיק יבוצע בידי רופאים ויהיה כפוף למגבלות שונות.

בקהילה היהודית מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה, ודחו אותה. יצחק אהרנברג, הרב של ברלין שהשתתף בהפגנה, הסביר ל"הארץ": "זו החלטה אומללה. היא אומרת 'כן, אבל...', וה'אבל' הזה בעצם אומר 'לא'. כך שכרגע הם לא מאפשרים למוהלים שלנו לעשות ברית".

עופר אדרת

אז הפסקתם את הבריתות בברלין?

"לא. מחר אני עושה ברית מילה גדולה בבית הכנסת. אנחנו ממשיכים, כרגיל. ואם רוצים שאלך לבית הסוהר, יחד עם האבא, האמא והילד, אנחנו נלך. גם רבי שמעון בן גמליאל, נשיא ישראל לפני 1,600 שנה, עשה לבן שלו - יהודה - ברית מילה, כשהרומאים אסרו על כך. תחת סכנת נפשות של ממש. היהודה הזה הוא יהודה הנשיא, מחבר המשנה".

אז מה יהיה?

"אנחנו נמשיך לעשות בריתות ואני מאמין שממשלת גרמניה, שדאגה להביא לכאן למעלה ממאה אלף יהודים מרוסיה - שם אסרו עליהם לבצע מילה - לא תאסור עלינו כאן להמשיך את החיים היהודיים".

הרב אהרנברג סיפר עוד, כי שר המשפטים של ברלין, תומס היילמאן, צלצל אליו לפני כמה ימים, בעקבות הביקורת שספגה החלטתו לאשר את הניתוחים תחת כללים חדשים. "הוא אמר לי - 'אני לא אנטישמי, אני פרו-יהודי, אני רוצה חיים יהודיים כאן ואני גם בעד המוהלים. אבל הידיים שלי כבולות'". כעת מחכים בקהילה היהודית למוצא פיהם של חברי הבונדסטאג - הפרלמנט הגרמני - שאמור להסדיר את הנושא בחקיקה שתהיה תקפה בכל גרמניה.

עופר אדרת

גם מוסלמים, חברי הקהילה הטורקית, נכחו בהפגנה. את גרמניה הרשמית ייצג בה וולפגנג תירזה, סגן נשיא הבונדסטאג. והיה גם אפילו מי שהחליט לתקוע בשופר, כיאה לימים שלפני ראש השנה.

הרבה פרצופים צעירים נצפו בקהל המפגינים. אחד הבולטים שבהם היה של דיטר דונייט, נוצרי מקנדה, שנמצא בהליך גיור בימים אלה. הוא נולד קתולי, אך לפני כמה שנים גילה את "הסוד הגדול של סבתא שלי", כדבריו, אשר היתה יהודיה. הוא חובש כיפה, ומחזיק בתיקו סידור וספר תורה. בשנים האחרונות הוא מתגורר בברלין, ברובע וודינג, "בשכנות טובה עם הרבה שכנים מוסלמים וערבים", כדבריו. הוא אף אימץ שם יהודי (אולנדר שמחה יעקב), ומנהל אתר חדשות פרו-ישראלי פופולרי (http://israeliidf.org).

לאחר שעה וחצי ההפגנה התפזרה. את הכיכר שוב מילאו תיירים, רובם אמריקאים, שקיבלו הסבר על האירוע ההיסטורי האפל שבגינו התפרסמה. “תבוא מחר לבית הכנסת, תהיה שמחה גדולה. אתה יכול לכתוב על זה ב'הארץ', רק נקווה שלא יבואו מהטלוויזיה הגרמנית", אומר הרב אהרנברג בחיוך. “אנחנו ממשיכים, כרגיל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו