בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעיר גואנג'ואו בוחרים איכות חיים על פני זיהום מכוניות

באמצעות מכרזים והגרלות הצליחו בעיר השלישית בגודלה בסין לצמצם כמעט בחצי את מספר המכוניות. את השיטה באים ללמוד מכל רחבי המדינה

תגובות

עיריית גואנג'ואו, העיר השלישית בגודלה בסין, החליטה בשבוע שעבר להנפיק מספרי רישוי לכלי רכב באמצעות מכרזים או הגרלות, ובכך לצמצם כמעט בחצי את מספר המכוניות ברחובות. היוזמה היא המחמירה באמצעים שנקטו באחרונה כמה מהערים בסין, השואפות להעמיד את סוגיית איכות החיים לפני שאלות של צמיחה כלכלית קצרת מועד - צעד שהממשלה המרכזית מתאמצת לעשות במישור הלאומי.

בעזרת פעולות מסוג זה מקווה הממשל להיאבק בזיהום האוויר והמים, להפחית בעלויות הרפואה הציבורית ולדאוג לאיכות החיים בסין בטווח ארוך. אולם כלכלנים טוענים שהן גם מחייבות הוצאת כספים בטווח הקצר, בתקופה שבה כבר מדאיגה ההאטה החדה בכלכלה הסינית את הממשל בבייג'ין. "הממשלה מוכנה להתפשר על קצב הצמיחה כדי לדאוג לבריאות התושבים", אמר צ'ן האוטיאן, סמנכ"ל משרד התכנון המוביל בגואנג'ואו.

עיריות נאנג'ינג והאנג'ואו מתכננות לדרוש שימוש בבנזין ודיזל ידידותיים לסביבה בלבד. ערים קרובות לים, מדונגואן ושנג'ן בדרום מזרח סין ועד ווסי וסוג'ואו במרכז ובייג'ין בצפון, פועלות לסילוק בתי חרושת מזהמים. שיאן ואורומקי בצפון מערב המדינה מסלקות מהכבישים מכוניות שיוצרו לפני 2005, טרם הנהגת התקנות המחמירות הנוגעות לפליטת גזים מזהמים על ידי מכוניות. "הרשויות הבינו סוף סוף שצמיחה בכל מחיר אינה מעשית בטווח הארוך", אמר בן סימפפנדורפר, מנכ"ל חברת ייעוץ מהונג קונג.

בעקבות הלחץ הציבורי לפתור את עומס התנועה וזיהום האוויר, מבקרות משלחות מערים בכל רחבי סין בגואנג'ואו, אולם הממשל המרכזי בבייג'ין מתנגד להטלת מגבלות נוספות, מחשש לעתידה של תעשיית המכוניות, כך מסר אן פנג, יועץ בכיר לענייני תחבורה בבייג'ין. "המחלוקות הפכו לקרב של ממש", אמר.

אמנם בתחילת השנה שעברה, לאור החשש להאטה כלכלית, החלה עיריית בייג'ין להגביל את הנפקת מספרי רישוי, אך גואנג'ואו היא העיר הראשונה שנוקטת צעדים בתקופת ההאטה הנוכחית. בעקבות תלונות הציבור על עומס התחבורה בעיר, עיריית גואנג'ואו אף בנתה רשת מסועפת של רכבות תחתיות.

אולם בעוד שהאמצעים המקומיים עלולים להגביל את הצמיחה בטווח הקצר, הם חלק מתמורה רחבה יותר המתחוללת במדינה. סין אינה עוד רק כלכלה מתפתחת שאימצה לעצמה סוג מסוים של קפיטליזם, אף על פי שנשארה קומוניסטית בשם. היא הופכת לכלכלה מתועשת מודרנית שמנהיגיה מקשיבים לדעת הקהל ומבקשים לאזן בין הסביבה, הרווחה החברתית ונושאים רבים נוספים ובין הצמיחה הכלכלית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו