בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גרסת מסעדות ניו יורק לאח הגדול

מעקב ממוחשב שמנהלות מסעדות בעיר על העדפות הלקוחות: מהחיבה לקצוות הלחמים ועד גובה התשר מעורר ויכוח על גבולות החדירה לפרטיות

6תגובות

כשהראפר האמריקאי ג'יי-זי נכנס לאחת המסעדות החביבות עליו בניו יורק, המלצרים יודעים מבעוד מועד שיבקש כוס יין בורגונדי לבן. גם העדפותיהם של מפורסמים רבים אחרים אינן סוד גדול בקרב המלצרים בתפוח הגדול - אך כשארני טנן, יועץ בריאות מברוקלין, בא לסעוד בשנית במסעדת Gramercy Tavern, מה רבה היתה הפתעתו שהמלצרים זכרו את העדפתו למפיות שחורות או לקצוות של לחמים. 

העדפותיו, כמו של יתר לקוחות המסעדה, לא נעלמות מעיני המלצרים, שדואגים לתעד את הפרטים השונים במחשב המסעדה. "לא קורה שצריך לבקש כאן משהו יותר מפעם אחת", מעיד אחד הלקוחות הקבועים של המסעדה.

רוב הלקוחות כלל לא מודעים לכך שמסעדות רבות ברחבי העיר החלו באחרונה לנהל מעקב אחר העדפותיהם וגחמותיהם. הרישום מסייע למסעדה לדעת בין היתר היכן יעדיפו לקוחותיהם לשבת, מתי הם חוגגים את יום הולדתם, אם הם אוהבים את החמאה רכה או קשה, או אם יעדיפו מים מוגזים או רגילים. המחשב גם יודע לזהות לקוחות קבועים או כאלו שמקורבים למנהל, ומן הצד השני – לדעת גם במקרים רבים מה היה גודל התשר שהושאר בביקור הקודם, או שמא אלו לקוחות שנוהגים לשבת שעות על כוס קפה.

ניו יורק טיימס

"נעדכן במחשב אם הלקוחות ישבו שש וחצי שעות בפעם שעברה, כדי שבפעם הבאה נדע להושיב אותם במקומות לא נוחים", אומר בהומור טד שויינפלד, הבעלים של מסעדת RedFarm בווסט ווילג', ומציין ברצינות כי ברוב המקרים המחשב משמש לדעת "אם הלקוח שומר כשרות או נמנע מפירות ים".

לפעמים די בביקור אחד לפתיחת תיק לקוח, הכולל הערות לגבי אלרגיות, מנות מועדפות, או אם במקרה הזדמן למסעדה "לווייתן יין" (wine whale), כינוי ללקוח שמזמין בקבוקי יין יקרים במיוחד. זה מידע רב ערך, בהתחשב בכך שכ-30% מההכנסות מגיעים ממכירת אלכוהול. במסעדות מסוימות לא מחכים לביקורם הראשון של לקוחות נחשבים אלה, ואוספים עליהם מידע מקדים, כדי להבטיח שהמסעדה תהיה מוכנה למקרה שיופיעו.

עבור לקוחות רבים, סיטואציה בה מלצרים שמעולם לא פגשו מכירים את העדפותיהם, עשויה להתפרש כחדירה מפחידה לפרטיות. אולם בעלי מסעדות טוענים מנגד כי איסוף המידע נועד בסך הכל "לפנק" את הלקוחות ולהחזיר את אווירת המסעדה השכונתית, בה כולם מכירים את כולם.

"אנחנו פשוט קוראים לזה 'אפקט חופשי על הבר'", אמרה אן שפרד, סמנכ"ל שיווק בחברת OpenTable המספקת שירות הזמנות ממוחשב למסעדות, בהתייחסה לתוכנית הטלוויזיה משנות ה-80' שהתרחשה כולה בתוך פאב שכונתי. "בעלי מסעדות מסתכלים על שורת הרווח. בתעשייה חסרת רחמים כמו מסעדנות, עסק יכול לקום או ליפול לפי ההיערכות מראש".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו