בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך מעבירים מעבורת ברחובות הצפופים של לוס אנג'לס?

מסעה של החללית אנדוור, שהוצאה לגמלאות אשתקד, אל מרכז המדע בקליפורניה, הצית מאבק החושף את הקצוות הרגישים של "עיר המלאכים"

תגובות

בעשרים שנות פעילותה עברה מעבורת החלל אנדוור 197,761,262 ק"מ. 25 פעמים היא יצאה אל מחוץ לאטמוספרה והשבוע יצאה לטיסתה האחרונה, שאורגנה כמסע ניצחון ברחבי ארה"ב. אנדוור נישאה על גבו של מטוס תובלה במשך שלושה ימים אשר הוסיפו לקורותיה עוד כמה אלפי קילומטרים, והיום תיגע בקרקע בפעם האחרונה בנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס. משם היא צפויה להיגרר לתצוגה במרכז המדע של קליפורניה.

ואולם, הקטע האחרון בדרכה של אנדוור לגמלאות התברר כמורכב ביותר: כדי להגיע למרכז המדע עליה לעבור מסלול של כ-20 ק"מ בתוך הנוף האורבני הצפוף של לוס אנג'לס, בין פנסי רחוב ועצים, ולא פחות קשה מכך, בתוך פיתולי הביורוקרטיה והפוליטיקה העירונית.

בשל גובהה, לא ניתן להסיע את אנדוור מתחת לגשרים בכבישים המהירים, ובשל משקלה בלתי אפשרי להעבירה בעזרת שני מסוקים. שימוש בשלושה מסוקים היה הופך את הפרוצדורה למסוכנת מדי. לכן לא נותרה ברירה אלא להסיעה דרך רחובות אינגלווד ודרום לוס אנג'לס.

אי–פי

ימים ספורים לפני הגעתה המתוכננת של המעבורת פונה סוף סוף המסלול, אך קדמה לכך סערה ציבורית גדולה. דברי ביקורת ואיומים לנקוט פעולות משפטיות נשמעו ברבעים העניים שבדרום לוס אנג'לס, וזאת בשל כוונת הרשויות לכרות כ-400 עצים כדי לפנות דרך לכלי הטיס הגדול.

"כולנו רוצים שהמעבורת תוצג בלוס אנג'לס, זהו נכס גדול", אומר קרל מורגן, תושב ותיק באחת משכונותיה הדרומיות של לוס אנג'לס וחבר מועצת הרובע. "אבל בשביל להביא אותה הנה לא צריך להרוס את השכונה, גם כך מדובר בשכונה משוללת זכויות של תושבים שחורים והיספאנים, שמזלזלים בהם שוב ושוב".

בניגוד לשדרות עצי הסיגלון והדקלים הנטועים ברחובותיה המרכזיים של "עיר המלאכים", הרי ששכונותיה הדרומיות חסרות מאוד צל ומרחבים ירוקים. רבים מתושבי האזור אף נאלצו בעבר להתפנות מבתיהם כדי לאפשר סלילת כבישים מהירים מבלי שזכו לפיצויים הולמים. הפעם, איימו כמה תושבים, המשוכנעים ששכונותיהם הוזנחו על ידי פרנסי העיר, בתביעה כדי למנוע את כריתת העצים ואילצו את הרשויות לעשות ויתורים של הרגע האחרון.

אי–פי

מרכז המדע הסכים לתרום יותר מ-2 מיליון דולר לשכונות והתחייב כי על כל עץ שייכרת, יינטעו ארבעה. המרכז גם יכסה את עלות התיקונים של אלפי מטרים של מדרכות, גיזום העצים הקיימים, יכשיר צעירים מקומיים ואחר כך יקבל אותם לעבודה ואף יפתח קרן מלגות שתאפשר לילדי השכונה לצאת למחנות קיץ. "ידוע לנו שכמה תושבים עדיין דואגים ואינם מרוצים מכריתת העצים, אבל אנחנו עושים כל מה שביכולתנו למזער את הנזק", אומר ג'פרי רודולף, נשיא מרכז המדע. "אנחנו מוסיפים לדרום לוס אנג'לס משאב חינוכי וכלכלי מהמדהימים בעולם".

עם הצבתה במוזיאון המדע בקליפורניה, יסתיים תהליך הוצאת מעבורות החלל של נאס"א לגמלאות. המעבורת אנטרפרייז מוצגת במוזיאון הים, האוויר והחלל בניו יורק, דיסקברי עומדת במוזיאון הלאומי לתעופה וחלל בווירג'יניה ואטלנטיס מוצבת במרכז החלל קנדי שבפלורידה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו